• Anonym (Eliza)

ta lån åt sambo

Hej, hur skulle ni göra i min sits. Min sambo behöver ett lån för att köpa bil då vi lånar den vi har nu men den skall snart tillbaka. Jag har inget körkort och inget behov av det just nu. Vi har barn tillsammans dock som såklart har behållning av bil. Då sambon har betalningsanmärkning får han inte låna själv, förvisso finns det ställen som lånar ut till de med betalningsanmärkningar men räntan är jättehög. Hade du tagit ett lån åt din sambo? Vad kan det finnas för nackdelar? Vad kan hända om det skulle ta slut eller han skiter i att betala? Nu tror jag inte det men försöker tänka ut värsta scenario som kan hända.

• Svar på tråden ta lån åt sambo
  • Anonym (Eliza)

Svarar er alla på klump eftersom ni alla tycker ungefär samma sak. Har bestämt mig att inte ta lån. Däremot bidra med några tusen vid köp av en begagnad bil eftersom jag ju åker med ibland och han kör samt att det ju är mina barn också som åker med/har glädje av att vi har en bil. Han är dock skitsur för att uttrycka mig milt och hotade med att i så fall kan han inte vara pappaledig sina 2 pappadagar (halvdagar i veckan) för att det tar 2 Tim med buss/dag till och från jobbet. Jag känner att även om jag litar på honom att han skulle sköta det och även om det tar slut så ÄR han slarvig med räkningar (det är jag som sköter den biten här). Han har haft anmärkningar innan med för många år sedan och någon gång hjälpte hans mamma honom så han var skyldig henne pengar (detta var för 7 år sedan kanske) och bara det borde ju fått honom att vara petnoga men tydligen inte. Känner också att han/vi kan klara oss på en begagnad bil 3 år till alt om jag själv har körkort då så jag köper en egen. 150 000 är mycket pengar och jag tänker också att även om han inte varit en slarvpelle är det mycket begärt att partnern skall ta lån och sedan ha mage att bli sur för att hon/han inte gör det. Går jag till mig själv hade jag inte ens kunnat med att fråga om det inte gällt livet och det gör det inte. Snarare handlar det om att ta ansvar för sitt slarv och är det någon han kan bli arg på så är det sig själv. Jättetacksam för alla svar. Vet som sagt inget om bilar, inte mycket om lån heller eller hur andra resonerat för egen del om de vore jag.

• Donum
    nanneN skrev 2015-02-10 16:18:47 följande:

En hyfsad bil som håller i flera år får du för 5.000.

För 25.000:- får du en riktigt fin bil.

Billigare i längden är skitsnack.

Jag köpte en Saab 9-3 -02 för 7000:- för fyra år sedan. Den kostar mig typ 2000:- per år i skatt och 300:- i månaden i försäkring.

Har inte haft ett enda fel, man åker helt underbart i den, man kan lasta hur mycket som helst och den kör faktiskt ifrån det mesta fortfarande om man skulle vilja det. :)

Ärligt talat tycker jag bara det låter som om han vill ha en häftig bil och tycker du ska betala för den.

Agreed. Vi köper bilar kontant så jag sparar till min drömbil (nåja, ingen Aston direkt men ändå). Under tiden kör jag 20-40 000 kronorsbilar och det går utmärkt.

TS - Bilaffärer är i princip alltid förlustaffärer. Det blir inte billigare med en bil för 150 000. Framförallt, så har han inte pengar till det. Han ska vara glad om du så köper en bil för 10 000.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • riboflavin

Säger som många andra, han vill ha en häftig bil och förstår inte att lån kostar pengar. Vi köpte vår ena bil för 35 000 för 7 år sedan, den har kostat i snitt 3000 per år i reparationer. När vi nu behövde en extrabil för 3 år sedan köpte jag en nybesiktigad gammal häck för 10 000 med tanken att spara ihop till en nyare innan besiktiningen gick ut. Den är från 98 och har inte kostat en spänn i reparationer om man inte räknar med nya torkarblad årligen.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Eliza)

När jag ändå är igång kanske någon kunnig kan ge mig förslag på bil så kan jag läsa själv. Mina krav/önskemål är att: 3 barn skall kunna åka tryggt och bekvämt (0,3 och 9 år just nu) kunna packa in barnvagnen enkelt, bensinsnål, lätt att få tag i delar om man behöver byta något och gärna med dragkrok. Finns säkert mer saker som är bra som jag inte tänkt på.

• nanneN
    Anonym (Eliza) skrev 2015-02-10 16:33:16 följande:

När jag ändå är igång kanske någon kunnig kan ge mig förslag på bil så kan jag läsa själv. Mina krav/önskemål är att: 3 barn skall kunna åka tryggt och bekvämt (0,3 och 9 år just nu) kunna packa in barnvagnen enkelt, bensinsnål, lätt att få tag i delar om man behöver byta något och gärna med dragkrok. Finns säkert mer saker som är bra som jag inte tänkt på.

Saab 9-5, du får en kombi med skapliga mil för under 10.000.
    Volvo 855, personligen skulle jag aldrig välja en 850 före en 9-5 men dom är billiga och fungerar bra.
    Nåt japanskt. Tråkiga så klockorna stannar men driftsäkra och pålitliga.

Saab och Volvo är säkra bilar och lätta/billiga att laga. Kanske inte direkt bensinsnåla men inte särskilt dyra i drift heller.
  • Anonym (Eliza)
    nanneN skrev 2015-02-10 16:39:42 följande:
    Volvo 855, personligen skulle jag aldrig välja en 850 före en 9-5 men dom är billiga och fungerar bra.

Saab och Volvo är säkra bilar och lätta/billiga att laga. Kanske inte direkt bensinsnåla men inte särskilt dyra i drift heller.
    Tack så jättemycket
  • Anonym (f)
    nanneN skrev 2015-02-10 16:39:42 följande:

Kan bara hålla med!
  • Donum
    Anonym (Eliza) skrev 2015-02-10 16:33:16 följande:

Den absolut bästa från-A-till-B-bil jag har haft sedan vi fick barn (och jag inte kunde ha min rallybil längre) är Renault Scenic. Bra höjd för att hiva in barnen enkelt, isofix överallt, smarta förvaringslösningar, låg bränsleförbrukning och liten utvändigt men stor inuti. En sådan kan du få för 20-30 000. Vill du ha en större bil finns t ex Mitsubishi Outlander men den är dyrare. Både Skoda och Hyundai har bra och bränslesnåla bilar också. Det här är väl inga roliga bilar att köra direkt men roliga bilar är oftast inte så praktiska när man har barn.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • AnooYoo
    Anonym (Eliza) skrev 2015-02-10 16:01:23 följande:

Jag tyckte också det och var tom beredd att betala en del i en bättre begagnad bil (utan lån då). Men han säger att det blir dyrare att laga bilen och såna saker då. Jag tyckte iaf att det vore en bättre lösning, om jag lägger 10 000 och han lite mer än det borde vi väl kunna få en hyfsad bil för en 3 barnsfamilj som håller 3 år tills han kan ta lån igen? (Notera att jag inte kan ett jota om bilar om min tanke verkar korkad).

Att han anser sig kunna kräva att du skuldsätter dig för att han ska kunna köra en flashigare bil säger en hel del om honom. Han tänker varken ansvara för att han fått en betalningsanmärkning eller anpassa sig efter konsekvenserna.

Låna inte. Varningslampor blinkar när någon beter sig så och sedan blir arg.

Mitt ex gjorde likadant. Jag vägrade. När han stack några år senare stal han mitt kreditkort, som han olyckligtvis hade koden till, men det var 'bara' 2500 han lyckades ta. Lånet han ville att jag skulle stå för var 250 000.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Eliza) skrev 2015-02-10 16:01:23 följande:
    Jag tyckte också det och var tom beredd att betala en del i en bättre begagnad bil (utan lån då). Men han säger att det blir dyrare att laga bilen och såna saker då. Jag tyckte iaf att det vore en bättre lösning, om jag lägger 10 000 och han lite mer än det borde vi väl kunna få en hyfsad bil för en 3 barnsfamilj som håller 3 år tills han kan ta lån igen? (Notera att jag inte kan ett jota om bilar om min tanke verkar korkad).
    Jag köpte min för 10 000. MEN det var för att den som sålde var i stort behov av pengar, hon hade lagt ut den för 16000 först men sänkte sen. Den går som en klocka, ingen direkt rost, någon liten fläck och jag har bara bytt tändstift. Gick igenom besiktningen utan problem. (Första året jag har den)

Min mans golf från 96 går igenom gång på gång på gång men den är asful Han gillar den för att han kan ha allsköns jobbgrejor i den utan att behöva oroa sig för smuts så mycket samt att den är bensinsnål. Den är det också bytt lite slitvaror så att säga. Bromsskivor en gång också men vi har haft den ett antal år.

Kan ni lägga 20 000 på en bil (om jag förstod dig rätt) så får ni en alldeles utmärkt bil, han verkar vara lite snobbig eller nåt?
  • SupersurasunkSara

www.blocket.se/sodermanland&cg=1020&w=3&st=s&ps=1&pe=4&mys=2005&mye=&ms=&me=25&cxpf=&cxpt=&gb=&fu=&cxdw=&ca=12&is=1&l=0&md=th

Det tar alltså en timme till jobbet för honom? Är han medveten om att pendlingstid 2 timmar enkel resa inte räknas som för långt?

Bra att du bestämt dig för att inte ta lån, särskilt som han inte verkar ha lärt sig något ang ekonomi trots anmärkningen.

• nanneN

Ett tips om ni ska köpa bil, är att först försöka kolla ut ungefär vad ni vill ha, sen letar ni upp en klubb eller förening för just det märket och frågar där.
    Nästan alla märken har anhängare som är smått fanatiska vad gäller just "deras" märke. Dom kan precis allt, och är ofta mer än villiga att dela med sig av sina kunskaper dels för att dom tycker det är kul, och dels för att få skryta lite med sina kunskaper. :)
    Oftast finns ett forum eller liknande där man kan ställa en fråga i stil med "Jag funderar på att köpa en sådan här, vad ska jag tänka på och titta lite extra efter?". Sen är det bara att luta sig tillbaks och titta när tråden fylls med inlägg från hundratals experter som förklarar exakt vilka fördelar och nackdelar just den bilen har. Dessa märkesfanatiker sitter på enorm kompetens och gillar ofta att diskutera, så det brukar inte vara särskilt svårt att få igång dom. :)

När jag köpte min Saab tog jag med mig en bekant som är lite av en Saab-nörd. Han vet precis allt om Saabar och har järnkoll på alla vanliga fel och brister, men också vilka fördelar dom har och exakt vilka modeller och årtal man ska titta efter. Har efter att ha följt hans råd haft en totalt problemfri bil som jag faktiskt älskar och som inte alls kostar mig särskilt mycket, trodde faktiskt det skulle vara betydligt dyrare att ha bil och trodde inte en så underbar bil kunde vara så billig. Min pärla kostade mig 7000:- och helt ärligt så kan jag inte se en enda fördel med helt nya bilar för 3-400 tusen jämfört med den. :)

Svar på tråden ta lån åt sambo