• tvekan

    Jag är sjuksköterska - fråga vad du vill

    Jag tog examen i januari och jobbar på en vårdavdelning. Fråga på Glad

  • Svar på tråden Jag är sjuksköterska - fråga vad du vill
  • Sweet Sofia
    Anonym (K) skrev 2015-02-13 22:46:56 följande:

    Det är bara 1 1/2 år som skiljer i utbildningstid mellan er och läkare. Hoppas verkligen ni får mer betalt.


    Läkare går väl ändå 5.5 år i skolan, minst 18 månader AT och sedan specialst... Det är lite mer än 1.5 års skillnad...
  • tvekan
    Anonym (K) skrev 2015-02-13 22:46:56 följande:
    Det är bara 1 1/2 år som skiljer i utbildningstid mellan er och läkare. Hoppas verkligen ni får mer betalt.
    Läkarna läser 5,5 år dvs 2,5 år mer än ssk. Sedan har de AT och ST, och ett väldigt stort ansvar, så jag unnar dem den lönen som de har. Men det utesluter inte att vi ssk ska ha en bra löneutveckling. 
  • Anonym (Feber)

    Jag har haft runt 41.0C i feber nu i 36 timmar. Är det bra?

  • Sweet Sofia
    Anonym (Feber) skrev 2015-02-15 10:34:47 följande:

    Jag har haft runt 41.0C i feber nu i 36 timmar. Är det bra?


    Nej, det är inte bra.
  • Anonym (Feber)
    Sweet Sofia skrev 2015-02-15 12:38:04 följande:
    Nej, det är inte bra.
    Vad bör jag göra?
  • Ambulansliv
    Anonym (Feber) skrev 2015-02-15 13:47:38 följande:

    Vad bör jag göra?


    Så länge du orkar skriva här så ta en Alvedon så går det över...o drick vatten!
  • Sweet Sofia
    Anonym (Feber) skrev 2015-02-15 13:47:38 följande:

    Vad bör jag göra?


    Alvedon varvat med ipren, drick vatten och vila. Du orkar uppenbarligen sitta vid dator/mobil och skriva på fl, så livsfarlig är det inte. Du kan alltid rings 1177 för vidare råd.
  • Anonym (Flipper)

    Varför finns det inga "fläskpoliser"på sjukhus som kan låsa in 200 kg bjässar och mata dem med hälsosam mat tills de ryms genom spjälorna?

  • Ambulansliv
    Anonym (Flipper) skrev 2015-02-15 13:56:01 följande:

    Varför finns det inga "fläskpoliser"på sjukhus som kan låsa in 200 kg bjässar och mata dem med hälsosam mat tills de ryms genom spjälorna?


    Skicka in en ansökan o slå två flugor i en smäll!
  • Sweet Sofia
    Anonym (Flipper) skrev 2015-02-15 13:56:01 följande:

    Varför finns det inga "fläskpoliser"på sjukhus som kan låsa in 200 kg bjässar och mata dem med hälsosam mat tills de ryms genom spjälorna?


    För att all vård är frivillig så länge det inte är under tvångsvård (oftast LPT).
  • tvekan
    Anonym (Feber) skrev 2015-02-15 10:34:47 följande:

    Jag har haft runt 41.0C i feber nu i 36 timmar. Är det bra?


    Drick mycket, ta febernedsättande i regelbundna intervall. Har du ont i kroppen? Skulle kunna vara influensan med tanke på den höga febern och så länge.
  • Gurrag74

    Varför finns det en viss sexuell anspelning för män då det gäller sjuksköterskor? Likväl som kvinnor gillar brandmän mm.

  • tvekan
    Gurrag74 skrev 2015-02-16 17:29:07 följande:

    Varför finns det en viss sexuell anspelning för män då det gäller sjuksköterskor? Likväl som kvinnor gillar brandmän mm.


    Ja du, det är inget vi fått lär oss under utbildningen ;) Min gissning är för att sjuksköterska är ett "ta-omhand"-jobb, något som endel män (och kvinnor) kanske går igång på. Vad tror du själv?
  • Gurrag74
    tvekan skrev 2015-02-16 17:36:52 följande:
    Ja du, det är inget vi fått lär oss under utbildningen ;) Min gissning är för att sjuksköterska är ett "ta-omhand"-jobb, något som endel män (och kvinnor) kanske går igång på. Vad tror du själv?
    Mycket möjligt.. Kan det inte också vara lite oskuldsfullt, vita kläder, lite samma som en nunna eller liknande? Att det är lite förbjudet.... Jag vet inte faktiskt inte svårt att säga
  • tvekan
    Gurrag74 skrev 2015-02-16 17:50:22 följande:
    Mycket möjligt.. Kan det inte också vara lite oskuldsfullt, vita kläder, lite samma som en nunna eller liknande? Att det är lite förbjudet.... Jag vet inte faktiskt inte svårt att säga
    Det skulle det nog mycket väl kunna vara. Sen tror jag många går igång på sjuksköterskor just för att det finns en bild av att det är sexigt, det finns kostymer/outfitts mm vilket spär på det. Själv tycker jag bara att det är väldigt kul :)
  • Gurrag74
    tvekan skrev 2015-02-16 17:58:19 följande:
    Det skulle det nog mycket väl kunna vara. Sen tror jag många går igång på sjuksköterskor just för att det finns en bild av att det är sexigt, det finns kostymer/outfitts mm vilket spär på det. Själv tycker jag bara att det är väldigt kul :)
    Egentligen är ju dagens sjuksköterskekläder ganska osexiga och praktiska. så det är konstigt att det finns den bilden.
    Fast jag hade också gått igång på en sexig sjuksköterske kostym/outfit
  • Anonym (Frisk)
    tvekan skrev 2015-02-16 17:58:19 följande:
    Det skulle det nog mycket väl kunna vara. Sen tror jag många går igång på sjuksköterskor just för att det finns en bild av att det är sexigt, det finns kostymer/outfitts mm vilket spär på det. Själv tycker jag bara att det är väldigt kul :)
    Kan det inte vara det lite dubbla och motsägelsefulla som gör att det uppfattas och har uppfattats som hett med sjuksköterskor? Dels är det en välutbildad person som man har respekt för (och ännu mera förr) samtidigt som hon är omhändertagande och tjänande. Tidigare sjuksköterskedräkter var ganska oskuldsfulla, vita klänningar och vita strumpor samtidigt som sjuksköterskan var en person med pondus och också kunde se och röra folk när de var avklädda. Förr var också många sjuksköterskor ogifta, dels frivilligt för att man gick in i jobbet som ett kall och avstod sex, man och barn, dels ofrivilligt för många eftersom det var svårt att hitta en man i den kvinnodominerade branschen och många "vanliga" män kanske inte vågade fria med en sjuksköterska. Många var säkert oskulder, kanske också sexuellt frustrerade, men fick lov att hålla på sig för att inte förlora sitt anseende, men kanske en del gick att förföra också. Kan det inte vara så att alla dessa roller och motsättningar har gjort att sjuksköterskor har uppfattats som spännande och sexiga?
  • Anonym (Orolig kvinna på 36 år)

    Skulle behöva hjälp med att förstå ett provsvar på min livmoder, jag kommer bara fram till att jag har cancer. Men ingen hör av sig så jag vet ingenting.

    Jag har något som heter:

    Dysplasi i cervix LDA20-Biopsi av portio-Åtgärd XLE00-Kolposkopi-Åtgärd AL001-Cytologprov, bakre fornix, portio och cervix uteri-Åtgärd

    Vad menas med detta.?

    Mvh en orolig kvinna på 36 år.

Svar på tråden Jag är sjuksköterska - fråga vad du vill