• CissiJissi

    Nattamning större barn

    Min son är 18 månader och vi nattammar fortfarande för det fungerar så otroligt bra, vi får alla den sömn vi behöver och är alltid utvilade och allt är mysigt.. MEN.. Jag börjar fundera på hur länge han kommer vilja amma på natten, MÅSTE man forcera ett slut eller kan det sluta med att sonen långsamt tappar suget efter att vakna och amma på natten...? Alla som vet något eller har egen erfarenhet av detta, snälla dela med er! Hur länge ni har nattammat, hur det har gått och hur det har slutat.. TACK:)

  • Svar på tråden Nattamning större barn
  • MammAmma

    Min äldsta och yngsta slutade nattamma av sig själva runt den åldern (den yngsta något tidigare), bortsett från när de var sjuka då. Så visst är det fullt möjligt att de slutar vakna för bröstet självmant De ammades fritt (alla mina barn har ammats fritt under hela amningsperioden) dygnet runt så när de då blev lite större slutade de vakna för det på natten och tog igen det framåt morgonen istället. Mina tjejer däremot ammade oavsett tid på dygnet ända tills vi slutade amma. Så, barn är olika :P

  • Donum

    Mina har också slutat av sig själva. Vi har kört fri amning och att de slutade gick så omärkt förbi att jag inte kom på det förrän flera månader senare.


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • CissiJissi
    Tangent skrev 2015-02-17 15:18:24 följande:

    Min son slutade självmant med nattamning när han var nästan 3 år.


    Det är det jag tror kan bli fallet med min son med, men man vet ju aldrig! Var det jobbigt för dig eller gick det helt okej? Skönt att det verkar sluta självmant NÅGON gång iaf.. Så man inte måååste tvingas avbryta..
  • CissiJissi
    MammAmma skrev 2015-02-17 13:38:45 följande:

    Min äldsta och yngsta slutade nattamma av sig själva runt den åldern (den yngsta något tidigare), bortsett från när de var sjuka då. Så visst är det fullt möjligt att de slutar vakna för bröstet självmant De ammades fritt (alla mina barn har ammats fritt under hela amningsperioden) dygnet runt så när de då blev lite större slutade de vakna för det på natten och tog igen det framåt morgonen istället. Mina tjejer däremot ammade oavsett tid på dygnet ända tills vi slutade amma. Så, barn är olika :P


    Tack för svaret!!! Sååå skönt att få svar från andra som har varit i samma situation, alla runt mig pratar om hur de "äntligen slutat amma sin 6-månaders" etc så jag har ingen att prata med som kan berätta hur det gick för dem! Svårt att hitta info på internet om folk som ammar barn över 18 månader och hur det går till.. Nu för tiden gömmer jag mig helst på toan för att amma min son när vi är ute bland folk, eftersom han ammar så intensivt, alltså.. Drar i brösten och leker och skrattar och byter sida jämt etc.. Det går inte att amma diskret.. Hade du det så med dina? Vissa barn även i hans ålder kanske är mer lugna när de ammas.. Då skulle jag amma bland folk ändå.. Men så som han håller på:P jag vill liksom inte sitta så bland folk..
  • Tangent
    CissiJissi skrev 2015-02-17 21:48:09 följande:
    Det är det jag tror kan bli fallet med min son med, men man vet ju aldrig! Var det jobbigt för dig eller gick det helt okej? Skönt att det verkar sluta självmant NÅGON gång iaf.. Så man inte måååste tvingas avbryta..
    Mellan ca 1,5 år och tills han slutade med nattamning, ammade han oftast bara en gång per natt och det var lätt att somna om och inte jobbigt. Om han ville amma oftare var det ett tecken på att han höll på att bli sjuk, det var väldigt jobbigt när han skulle amma fler ggr per natt. 
  • MammAmma
    CissiJissi skrev 2015-02-17 21:53:04 följande:

    Tack för svaret!!! Sååå skönt att få svar från andra som har varit i samma situation, alla runt mig pratar om hur de "äntligen slutat amma sin 6-månaders" etc så jag har ingen att prata med som kan berätta hur det gick för dem! Svårt att hitta info på internet om folk som ammar barn över 18 månader och hur det går till.. Nu för tiden gömmer jag mig helst på toan för att amma min son när vi är ute bland folk, eftersom han ammar så intensivt, alltså.. Drar i brösten och leker och skrattar och byter sida jämt etc.. Det går inte att amma diskret.. Hade du det så med dina? Vissa barn även i hans ålder kanske är mer lugna när de ammas.. Då skulle jag amma bland folk ändå.. Men så som han håller på:P jag vill liksom inte sitta så bland folk..


    Ja, mina barn har också börjat med det där med att byta bröst fram och tillbaka hela tiden nån gång efter 1 års åldern, så jag fick alltid sitta med båda brösten framme! xD Men av nån anledning gjorde de aldrig det när vi var ute på vift, då gick det bra med ett bröst i taget av nån anledning. Efter 18 månaders åldern bad de sällan ens efter bröstet om vi inte var hemma, de hade väl annat för sig då :p Men de ammade ofta som tidsfördriv när vi var hemma och då blev det ju förstås en hel del amning, de kunde komma och ta en snabb liten hutt, springa ett par varv och komma tillbaka och vilja ha mer. Om och om igen, haha! Saknar amningen nåt otroligt emellanåt, det är sån skillnad på att helamma ett spädbarn och på att amma t ex en 2-åring
  • CissiJissi
    Tangent skrev 2015-02-18 07:13:18 följande:

    Mellan ca 1,5 år och tills han slutade med nattamning, ammade han oftast bara en gång per natt och det var lätt att somna om och inte jobbigt. Om han ville amma oftare var det ett tecken på att han höll på att bli sjuk, det var väldigt jobbigt när han skulle amma fler ggr per natt. 


    Ja det förstår jag! Min son har nog aldrig ammat så lite om nätterna, men jag somnar om och är så van så jag vet inte om det är tre eller sju gånger han ammar om natten, men vissa nätter vill han inte släppa alls och dååååå funderar man lite... Men det är samtidigt såpass sällan så det går liksom bra ändå..!
  • CissiJissi
    MammAmma skrev 2015-02-18 09:44:09 följande:

    Ja, mina barn har också börjat med det där med att byta bröst fram och tillbaka hela tiden nån gång efter 1 års åldern, så jag fick alltid sitta med båda brösten framme! xD Men av nån anledning gjorde de aldrig det när vi var ute på vift, då gick det bra med ett bröst i taget av nån anledning. Efter 18 månaders åldern bad de sällan ens efter bröstet om vi inte var hemma, de hade väl annat för sig då :p Men de ammade ofta som tidsfördriv när vi var hemma och då blev det ju förstås en hel del amning, de kunde komma och ta en snabb liten hutt, springa ett par varv och komma tillbaka och vilja ha mer. Om och om igen, haha! Saknar amningen nåt otroligt emellanåt, det är sån skillnad på att helamma ett spädbarn och på att amma t ex en 2-åring


    Haha jag vetXD jag känner mig som en apa när han blir sådär vild vid amningen! Men när du säger det så tror jag faktiskt han är lugnare när vi ammar ute, och då säger jag ju också att det bara blir det ena bröstet, problemet då är bara att han vill amma lite, sätta sig upp och titta på allt spännande runt, amma lite till, sätta sig upp etc! Men så är det ju!:p

    Jag ammar också fritt och märkte att när vi var ute och fartade på dagarna så blev det ingen amning, men så var vi sjuka och hemma en vecka för någon vecka sen, och då ammade han hu självklart mycket.. Och sen dess har han bett om att få amma hela dagen och även när vi är ute och gör saker! Han är även extra kräsen med mat nu och ammar gärna hellre.. Men men, oftast är det bara olika faser, så snart ändrar nog det här sig också!!:)
  • kirsikka

    Två år gamla var mina två barn när vi slutade, den yngsta kanske lite äldre. Vi gjorde så att hon fick "klappa" min bröst i stället det funkade bra, annars skulle hon nog fortsatt ett tag till...hon är 7 nu och älskar fortfarande ha sin hand på bröstet när hon somnar

Svar på tråden Nattamning större barn