• Anonym (Mammaaa)

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Jag har min dotter på dagis till kl 14 o blir jag 10 eller 15 min sen ringer dem direkt o frågar vart jag är!

Har hört från andra föräldrar att de gjort så mot dem också!

Okej om man ringer o undrar vart man är efter en 45 min 1 timma....

Tycker de är helt sjukt!!!!!

Självklart hör man av sig om man blir sen, men de få min har jag ej ringt o sagt att jag blir lite sen.....

Någon annan som varit med om liknande?

• Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning
  • Jennie med ie

Sen kan man ju som pedagog göra både sig själv och föräldrarna en tjänst genom att prata lite mer speciellt med de föräldrar som har schemalagd hämtningstid just i de känsliga övergångsperioderna. Inte för att "lika regler gäller för olika föräldrar" utan för att avvikande hämtnings- och lämningstider påverkar olika mycket vid olika tillfällen. Det kanske spelar mindre roll om någon kommer halv två i stället för kvart över ett om man är ute på gården och har "fri lek" då än om man kommer halv tre i stället för kvart över två och detta hamnar mitt i mellanmålet. T ex. Föräldrarna kan inte gissa sig till vilka dessa extra känsliga perioder är, det får vi som pedagoger berätta och visa.

• Anonym (Lägg ner)
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 16:53:27 följande:
    Och det händer bara med invandrarbarn?
    Vafan var det för kommentar? Ingen reagerade när Stina, Pelle och Kalle togs som exempel men så fort Ahmed kom upp så är någon emot invandrare???
  • nokla
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 12:27:08 följande:

Regler är regler och barnen ska vara hämtade den tid som står på schemat. Det finns inget intresse i att inte kunna ta ut rast, eller inte kunna sluta i tid, för att föräldrar inte kommer i tid och hämtar barnen. Jobbar du gratis och utan rast?

Nu kommer ju jag som sagt i tid, men jag tycker ändå att det är viktigt att förskolan behandlar andra barn väl och respektfullt ÄVEN om de råkar ha struliga föräldrar. I mitt jobb kan man inte bara gå, är man inte klar så får man ta övertid eller hoppas nån kollega har lust att jobba över, det funkar liksom inte att bara släppa verktygen och dra eftersom det skulle kunna orsaka en allvarlig olycka. Så det är inte främmande för mig att man måste lösa situationen och lämna arbetsplatsen på ett ansvarsfullt sätt. Tror det är ganska vanligt inom många yrken, men tvingas nån stanna längre ska de givetvis ha övertid betalt.
  • Brumma
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 17:07:11 följande:

Inlägg 190...

Om en person i ett exempel har ett svenskt namn - antar du då att exemplet enbart gäller svenskar?

Ett amerikanskt namn?

Varför med ett (eventuellt) muslimskt namn?
  • Anonym (gammal mamma)

Dividera inte med personalen utan gå till nästa steg och fråga. (Dvs rektorn). Ibland kan det bli skumma idéer på en avdelning. Att genast ringa efter en kvart låter hysteriskt. Kanske anser de att du ofta är sen? Men det här är då inte rätt sätt att lösa den konflikten.

Såg själv hur samma dagis med olika avdelningar hade olika idéer. På vår avdelning fanns en som gärna var polis och åklagare. Tyvärr slickade hon bra och blev ansvarig för vår avdelning. Sen växte tösen och vi kom till en annan avdelning. Inte alls samma hysteri. Utan där var det ytterligheten tvärtom. Vilket var underbart skönt. Det blev till och med lättare att ringa och säga att man blev sen. Ingen sress var alltid svaret. Hon har det så bra här.

Så skippa tramset och gå direkt upp.

När man som förälder slipper ha andan i halsen och dåligt samvete hela tiden så är man så mycket bättre förälder.

ex. Om man kör från stan men behöver in på apoteket så mår oftast ett litet barn bättre av att vara kvar en stund extra än att stoppas in i en bil och flänga in till stan igen med en stressad förälder. Tänk lite på barnets behov istället för att räkna minuter och principer.

på en del förskolor och fritids har det införskaffats stämpel kort. Verkar vettigt. På en del arbeten är inte en fast sluttid möjlig. Så det kan skeva lite med tiden.

Sånt är livet.

Som regel så gillar inte små barn miljö ombyte. Och absolut inte stress.

• mammalovis

Som skrivits innan i tråden gäller olika regler i olika kommuner. En del skriver hämtningstiden efter när barnet ska ha lämnat förskolans byggnader och inte när föräldern kommer och hämtar på avdelningen. Har er förskola en lämningstid innebär det ju inte att du är 15 minuter sen, utan kanske snarare en halvtimma eller mer ...

Jag har alltid försökt hämta i tid då jag ser det som en respektgrej. De perioder jag varit arbetslös och haft möten på af har jag meddelat i god tid och frågat hur de vill att jag ska förskjuta barnets 15 timmar, om jag skulle blivit sen. Ibland har de fått utökad tid då det finns 2 dagar motsvarande stängningsdagarna som man får ha extra, men oftast har jag justerat tiderna de andra dagarna.

Nu jobbar jag som lärare med 9 timmars förtroendetid per vecka och då är det svårare att beräkna hur mycket tid jag måste göra i skolan för att känna mig klar. Personalen på förskolan är fullt medvetna om situationen och jag känner mig jämt stressad inför att hämta för sent. Jag vill ha mer tid med mina barn, men ekvationen går inte alltid ihop. Vi får ta det på utvecklingssamtalet om jag ska lägga på mer tid för bättre marginaler.

• Anonym (Överdrivet)

Jag har ett jobb som innebär att den tid jag slutar snabbt kan förändras, ofta med extremt kort varsel. Är sen till dagis minst en gång per vecka, lika ofta kommer jag något tidigare.. Jag ringer alltid om jag blir sen 10 minuter eller mer, det har aldrig varit ett problem men pedagogerna uppskattar att man ringer. 5-6 gånger per år kan jag bli upp till en timme sen, aldrig något problem med detta heller. Pedagoger med positiv inställning och flexibelt tänk är guld värt, och de får höra det ofta, ofta.

• Lavish
    Lillusen skrev 2015-02-18 17:44:03 följande:

Om jag vore du TS så skulle jag inte ta upp det på ett föräldramöte, fråga i stället...Jag har märkt att ni ringer och frågar när jag är 10-15 min försenad och jag blir lite undrande varför? är mitt barn oroligt eller vill ni helt enkelt att jag ringer även när jag är försenad en liten stund? om pedagogerna då säger att ja vi vill att ni ringer om ni är sena, då frågar du vidare om det är någon särskilt tid som gäller eller om det så bara är om du är 1 min försenad.

Personligen så skulle jag bli jättetrött på om föräldrarna ringde om de var 5-10 min försenad, det tar ju tid från arbetet med barnen, såvida det inte påverkar barnet eller verksamheten att föräldern är försenad.

Jo, jag tänker också att rör det sig om 5-10 minuter stör det mer att jag ringer mitt i verksamheten än att jag är sen.

Dock hade jag hört av mig även då om det var så att jag visste att hämttiden låg så olyckligt till att den var precis vid t.ex när barnen skulle gå till mellis eller när det skulle bli sammanslagning av avdelningar för då förstår jag ju att det är betydelsefullt för dom att veta. 

Men TS förskola vill tydligen veta, så det är väl enklast att hon ger dem vad de vill ha. Kan ju bero på att 14 är just en sådan brytpunkt i deras verksamhet. 
  • Anonym (tidsplanera bättre)

Komma försent ibland pga av omständigheter man inte rår över är en sak eller om man har fätt de okejat av personal att det kan bli lite sent ibland är ju helt ok men vissa sätter det i system att nalla lite tid här där.

Det håller alltså inte att i tid och otid komma försent och skylla på andra saker ständigt, då får man helt enkelt åka tidigare om man vet med sig att man har problem med att passa tiden.

• Sweet Sofia
    Jennie med ie skrev 2015-02-18 17:41:14 följande:

Ungefär lika mycket som det i inlägget före bara händer "svenska" barn.

Kom igen.

Så du skiljer på barn och barn.

Själv är jag av den åsileåsikten att alla är lika värda och att alla människor oavsett bakgrund kan bli försendade.
Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning