• Anonym (Ts)

Säger aldrig prosit

Hur svårt kan det vara att säga prosit, när någon nyser? Har en kompis på besök och som inte reagerar på när jag nyser, och om hon nyser så säger jag prosit men nä, trodde det var något alla sa?

Mitt ex och jag sa alltid prosit till varandra, sen tack tillbaks. Gör inte alla så?

• Svar på tråden Säger aldrig prosit
  • Anonym (håller med)

Jag håller med dig fullständigt!

Anonym (Ts) skrev 2015-02-22 16:07:47 följande:

Hur svårt kan det vara att säga prosit, när någon nyser? Har en kompis på besök och som inte reagerar på när jag nyser, och om hon nyser så säger jag prosit men nä, trodde det var något alla sa?

Mitt ex och jag sa alltid prosit till varandra, sen tack tillbaks. Gör inte alla så?

• Anonym (jaha)
    Anonym (Ts) skrev 2015-02-22 17:56:07 följande:
    Säger du inte "krya på dig" när någon är sjuk exempelvis?
    Jo men det är en annan sak, jag vill att personen ska krya på sig och bli frisk. Men jag har ingen oro alls för onda andar när personer nyser.

Ber du bordsbön?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (jaha) skrev 2015-02-22 18:01:08 följande:

Jo men det är en annan sak, jag vill att personen ska krya på sig och bli frisk. Men jag har ingen oro alls för onda andar när personer nyser.

Ber du bordsbön?

jag tror inte på några andar, har alltid sagt prosit och kommer fortsätta göra det. Jag utgår från att du är en av de märkliga folk som inte lärt sig säga prosit :)
  • Anonym (-)

Jag säger aldrig prosit. Ser inte meningen med det överhuvudtaget. Tycker det är jobbigt om någon säger prosit till mig när jag nyser, för då förväntas jag säga tack. Varför, liksom? Så spännande är inte en nysning. Ingen säger något om jag rapar, hickar, hostar eller fiser, tack och lov.

• Anonym (håller med)

Det är artigt att säga prosit och tack. Jag brukar säga SKÅL när nån rapar ;)

• Alvina

Jag förstår inte varför vissa människor ska envisas med att säga "prosit" så fort man nyser. Varför liksom? Och varför ska man tacka efteråt? Nä, det förstår jag inte alls. Hela grejen är ju bara larvigt ju.

• radwanska

Man bör säga prosit när någon nyser och den personen svarar då tack för att ordet prosit är en slags önskning om hälsa och välstånd.

• Anonya

Att säga prosit tycker jag är att visa att man ser någon/att någon ser en. Nyser någon ordentligt tex i affären, kan jag säga prosit fast jag inte känner personen och nästan alltid blir den glad. Samma sak tvärtom. 

• Drottningen70

Människor som envisas med att kommentera ens nysningar är bara jobbiga.

Folk som blir sura över att man inte uppmärksammar Deras nysningar måste skaffa sig ett liv....

Om jag skulle vara omgiven av nötter som sa "prosit" och förväntade sig ett "tack" när jag nyser 80 ggr om dagen vid pollensäsong så skulle det ske ett mord.

• Anonym (Ts)
    radwanska skrev 2015-02-22 20:53:59 följande:

Man bör säga prosit när någon nyser och den personen svarar då tack för att ordet prosit är en slags önskning om hälsa och välstånd.

Eller hur! Hur svårt kan det vara, liksom..
Svar på tråden Säger aldrig prosit