• Anonym (Ts)

Säger aldrig prosit

Hur svårt kan det vara att säga prosit, när någon nyser? Har en kompis på besök och som inte reagerar på när jag nyser, och om hon nyser så säger jag prosit men nä, trodde det var något alla sa?

Mitt ex och jag sa alltid prosit till varandra, sen tack tillbaks. Gör inte alla så?

• Svar på tråden Säger aldrig prosit
  • CoolJen

Inte för att jag tror att TS är allvarlig men jag tycker bara det är jobbigt om nån säger prosit.
    Varför liksom.
    Skulle verkligen inte bli glad för att nån säger prosit.
    Haha, då får man alldeles för lite komplimanger eller har aldrig nån att prata med innan blir glad för nåt sånt.

• Anonym (Ts)
    CoolJen skrev 2015-02-22 23:21:58 följande:

Inte för att jag tror att TS är allvarlig men jag tycker bara det är jobbigt om nån säger prosit.

Varför liksom.

Skulle verkligen inte bli glad för att nån säger prosit.

Haha, då får man alldeles för lite komplimanger eller har aldrig nån att prata med innan blir glad för nåt sånt.

Det är väl egentligen ingen big deal, men förstår inte de "jobbiga" i de? För mig är det en vanesak. De är nåt man säger bara, precis som jag säger "krya på dig"...

Skulle du bli sur om din vän sa prosit till dig menar du? Haha
  • Anonym (m)

prosit betyder "må det gå dig väl" på latin och det är därifrån den här artigheten kommer. Att man vill att den andra personen ska må bra, dvs bli av med sin snuva. 

en social konstruktion, ja visst, men en som är ganska trevlig och enkel att upprätthålla. "bless you" på engelska, är ju samma sak

• intovert
    Anonym (Ts) skrev 2015-02-22 16:07:47 följande:

Hur svårt kan det vara att säga prosit, när någon nyser? Har en kompis på besök och som inte reagerar på när jag nyser, och om hon nyser så säger jag prosit men nä, trodde det var något alla sa?

Mitt ex och jag sa alltid prosit till varandra, sen tack tillbaks. Gör inte alla så?

När man nyser så stannar hjärtat till nån microdels sekund eller nåt sånt. Då sa man alltid god blessyrer you, numera bara bless you i de engelsktalande länderna. Det var för att man "överlevt" nysningen.

Källa på detta: en kompis berättade det för länge sen.

Var prosit kommer in i bilden, det ordet alltså, vet jag inte, men det kanske är från latinet då som någon sa.

Själv säger jag det ibland, ibland inte.
  • intovert
    intovert skrev 2015-02-22 23:38:34 följande:
    När man nyser så stannar hjärtat till nån microdels sekund eller nåt sånt. Då sa man alltid god blessyrer you, numera bara bless you i de engelsktalande länderna. Det var för att man "överlevt" nysningen.

Källa på detta: en kompis berättade det för länge sen.

Var prosit kommer in i bilden, det ordet alltså, vet jag inte, men det kanske är från latinet då som någon sa.

Själv säger jag det ibland, ibland inte.
    God BLESS YOU ska det vara...
  • Aniiee

Låter befriande med en som inte tror på gamla vidskepligheter......

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • CoolJen

Krya pösig säger man ju för att man vill att människan ska bli frisk och slippa må dåligt, det är ingenjör säger i slentrian som du får det att låta.
    Prosit har ju verkligen inte den betydelsen.

Jag ser det totalt onödigt att säga något efter att någon har nyst.

Jag blir inte sur men varför liksom?
    Det stör mig också genom att nysning nr 2 liksom blir blockad.

• HannaS86

Har bara läst ts. Jag säger aldrig prosit och aldrig tack om någon säger prosit till mig. Om någon säger prosit förklarar jag istället att jag hatar att nysa och att det känns som ett övergrepp från min egen kropp på mig själv och då vill jag verkligen inte behöva säga "tack" också. Jag säger det på ett skämtsamt sätt så folk vet om min inställning och det blir lite roligt av det :) Enda undantaget är om det är nån jag inte känner som säger prosit, då kan jag säga tack men det tar verkligen emot.

Jag struntar fullständigt i om det är en önskning om att jag ska bli frisk, att en person "önskar" det hjälper ju inte mig rent konkret ändå.

• Alana

Varför ska man säga prosit för? Har jag aldrig gjort och har inte fått höra det heller. Låter för övrigt fånigt, nåt som ungar skulle säga typ.

• Aniiee
    Alana skrev 2015-02-23 15:36:58 följande:

Varför ska man säga prosit för? Har jag aldrig gjort och har inte fått höra det heller. Låter för övrigt fånigt, nåt som ungar skulle säga typ.

Det är en gammal vidskepelse. Det finns lite olika versioner, men en vanlig är att när man nyser så flyger själen ut, och om någon säger prosit så hittar själen tillbaka till kroppen den kom ifrån. Enligt andra versioner så är en ren lyckönskning (prosit är latin, egentligen pro sum = må det vara till gagn), att nysningar orsakades av andar som kunde vara onda eller goda (throwback till prosit = man hoppades att det var en god ande och inte en ond), Gud använde nysningar som bönesvar (du nös för att Gud hade hört din bön och skulle uppfylla den inom kort)
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Förtryckt
    Anonym (Ts) skrev 2015-02-22 16:07:47 följande:

Nöööö inte tack tillbaks, men prosit, bless you, gesundheit osv, det ska man säga efter någon nyst. Det hör till hyfs. Eller hyfs, är det kanske kultur/seder/bruk det hör till. Tacka behöver man dock inte göra, tycker jag. Onödigt.
    ---
  • Förtryckt

När svarta döden (pesten) härjade i Europa under medeltiden så trodde man att den började med en vanlig förkylning, en nysning kunde alltså vara porten till döden. Då började man säga "God bless you" för att välsigna den nysande.
    Som om vi skulle säga "signe dig". Det skulle vara mer förståeligt än "prosit" imho, eftersom "prosit" är "skål" på tyska och idag främst associeras med en Disney-dvärg.
    I tysktalande länder sa man "Gesundheit" vilket betyder helt enkelt friskhet.
    Samma orsak!

---
  • Förtryckt
    Anonym (Ts) skrev 2015-02-22 17:56:07 följande:
    Säger du inte "krya på dig" när någon är sjuk exempelvis?
    ---
  • Anonym (Fia)

Prosit är en förkortning av prostatit och anledningen till att man säger så är att man förr i tiden trodde att det var en inflammerad prostata som fick folk att kissa på sig i samband med nysningar (att kvinnor saknar prostata blev känt först på 1940-talet, då även obduktioner av kvinnliga avlidna legaliserades). När man säger prosit så säger man alltså: jag ser att det kom en liten skvätt där, du borde kanske kolla upp det.

• Förtryckt
    Anonym (Fia) skrev 2015-02-24 00:40:19 följande:

Prosit är en förkortning av prostatit och anledningen till att man säger så är att man förr i tiden trodde att det var en inflammerad prostata som fick folk att kissa på sig i samband med nysningar (att kvinnor saknar prostata blev känt först på 1940-talet, då även obduktioner av kvinnliga avlidna legaliserades). När man säger prosit så säger man alltså: jag ser att det kom en liten skvätt där, du borde kanske kolla upp det.

Hittade du på det där nu?

:p

Prosit är latin, pro sit, en böjning av pro sum. Det betyder "må det gagna!" och en nutida tolkning är "håll dig frisk"

/wikipedia + mig
    ---
  • Anonym (T)

Att säga prosit är för mig vidskepelse. Säger eller tänker ordet 'prosit' när någon gör just detta.

Fått höra; när du nyser flyger en bit av din själ ut och när då någon säger God blees you åker själen in igen.

Svar på tråden Säger aldrig prosit