• Anonym (Frustrerad)

Trött på att min kille inte säger ifrån????

Behöver lite tankar och input.

Bonus mamma har köpt hund åt bonusdottern. Bonusdottern vill ta med sig hunden (valp) till pappan (min sambo) på hans dagar.

Varken jag eller pappan vill ha hunden här då vi inte vill passa på Xet's hund (ja det låter fint att det är bonusdotterns hund, men en 14 åring kan tyvärr inte ha det ansvaret själv så denna hund tillhör Xet' och hennes nya familj)

Bonusdotter vill ta med hunden hit, pappan får dåligt samvete om han säger nej till att ha hit hunden. Jag blir sur.

Xet är på jobb och tar inte bonusdottern om hunden så är den själv på kvällarna när bonusdottern är här.

Jag blir arg för att min sambo inte kan säga nej till sin dotter.

Tankar och åsikter?

• Svar på tråden Trött på att min kille inte säger ifrån????
  • Ann Cistrus
    BioBonus skrev 2015-02-26 08:38:19 följande:
    Nej, vilket antalet hundar på våra djurhem tydligt visar att det är många som inte borde...
    Precis. Min bonus har sagt många gånger att hon vill ha en hund, en kanin, ett marsvin osv men jag har sagt att det får vänta tills någon av de vuxna i denna familjen eventuellt känner för att ta det fulla ansvaret, hela tiden. 

Jag hade hund när jag var singel och det ska myyyycket till för att jag ska ta på mig den sortens ansvar igen! 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (Mäh)
    Ann Cistrus skrev 2015-02-26 08:36:22 följande:

Jag förstår inte heller det där. Det är en hund, inte en vandrande pinne. Om man inte inser att det är en jäkla massa jobb med hund så ska man nog inte ha någon heller! 

Och som sagt, tjejen är FJORTON år, inte ett litet barn. Ts verkar ha bestämt sig för att dottern inte klarar av en hund utan att veta. Hon klarar det tydligen jättebra hos sin mamma. Märkligt!

Helt klart är det svartsjuka det handlar om - inget annat!
  • Ann Cistrus
    Anonym (Mäh) skrev 2015-02-26 08:43:24 följande:
    Och som sagt, tjejen är FJORTON år, inte ett litet barn. Ts verkar ha bestämt sig för att dottern inte klarar av en hund utan att veta. Hon klarar det tydligen jättebra hos sin mamma. Märkligt!

Trams. Jag har också varit varit fjorton och bott hemma med hundar i familjen. Det hör till ovanligheterna att en fjortonåring klarar av att axla det fulla ansvaret för ett djur 100% av tiden. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • BioBonus

Mina barn var inte mogna nog att ta hand om våra hundar när de var 14... det var inte så lockande att gå upp en halvtimme tidigare varje morgon i ur och skur innan skolan för att gå en promenad med hunden. Det var inte heller direkt intressant att gå på valpkurs när deras polare gjorde annat. 

Varför skulle det handla om svartsjuka? Skulle någon, oavsett relation till min make, komma och informera mig att nu skulle jag ha hund - så skulle jag tro att de skämtade. Det är ingen annans beslut att ta vilka husdjur som bor hemma hos mig.

Det kanske är så att mamma hjälper till? 
  • Ann Cistrus

Dessutom är det väl en ganska stor grej att skaffa hund? Det är väl något en normal familj har full konsensus om innan man tar sig an det? I detta fallet är det någon annan som tagit beslut om att ts familj ska ha hund. 

Om du själv skulle skaffa hund, hade du velat att det skedde om och när du själv var intresserad av det eller när någon annan kände för att komma och släppa av den utanför din dörr? 
  • nymedlem
    Ann Cistrus skrev 2015-02-26 08:49:53 följande:

Dessutom är det väl en ganska stor grej att skaffa hund? Det är väl något en normal familj har full konsensus om innan man tar sig an det? I detta fallet är det någon annan som tagit beslut om att ts familj ska ha hund. 

Om du själv skulle skaffa hund, hade du velat att det skedde om och när du själv var intresserad av det eller när någon annan kände för att komma och släppa av den utanför din dörr? 

Jag var 13 när jag fick en hund. Hade inga problem att ta hand om den. Min sambo har tagit hem sin hund till oss och även om det inte är min hund eller mitt val så har jag inga problem med det. Men så är jag inte svartsjuk på att hunden även bor hos hans ex ibland.
  • BioBonus
    nymedlem skrev 2015-02-26 08:53:40 följande:
    Jag var 13 när jag fick en hund. Hade inga problem att ta hand om den. Min sambo har tagit hem sin hund till oss och även om det inte är min hund eller mitt val så har jag inga problem med det. Men så är jag inte svartsjuk på att hunden även bor hos hans ex ibland.
    Men varför blanda in svartsjuka bara för att man inte vill ta över ansvaret för någon annans hund? Det är inte alla som vill ha hund?
    Som sagt - tar dottern hundraprocentigt ansvar så låthenne ta med hunden. Men minsta lilla att TS eller pappan behöver tjata om mat, rent vatten eller promenader så får vovven stanna hos mamman.
  • Ann Cistrus
    nymedlem skrev 2015-02-26 08:53:40 följande:
    Det är ju jättebra att det funkade/funkar bra för dig men det betyder inte att det är så för alla andra, eller hur? 

Jag hade inte heller uppskattat att det införskaffades en hund till familjen utan att jag fått vara med och tycka något om detta. Skulle förvåna mig om inte de flesta känner samma sak inför en sådan stor grej som hundköp. 
  • Ruh

Om hunden är hos ts betyder det också att de inte kommer kunna åka iväg allihopa och äta, eller på något annat ej hundvänligt ställe.

Det är inte "bara att låta den komma dit". Jag hade inte pallat en valp helt själv som 14 åring.

• Brumma

Bara läst TS.

INTE ok att skicka med djur om man inte varit hekt överens om det innan.

INTE ok av din sambo att säga ja men inte mena det.

Är ni oense och pappan ändå säger ok till hunden så är det HANS ansvar. Vilken innebär att du inte skall behöva gå ut med den, mata den eller egentligen märka att den är där....

Svar på tråden Trött på att min kille inte säger ifrån????