• Anonym (ts)

Vad händer om sambon dör?

Jag undrar vad som händer om sambon dör och han har två barn med olika kvinnor sen tidigare varav ena inte har någon kontakt med pappan?

Hans lön går in på mitt konto men han är ej skriven på adressen som vi bor på, vi har inga besparingar än så länge men vi ska starta upp ett gemensamt sparande iallafall, på mitt namn. Vi har även en bil som står skriven på mig.

Kan de ärva något överhuvudtaget? Sambon är skriven på en postbox.

Läste en annan tråd och blev genast orolig..

Ps kommentarer som inte har med frågeställning frågeställningen att göra undanbedes undanbedes.

• Svar på tråden Vad händer om sambon dör?
  • Fundersam02

Om mannen dör och han fortfarande har skulder då så kommer eventuella tillgångar, som anses vara hans i en bouppteckning, användas för att betala skulderna hos kronofogden. Barnen kommer då inte att få något eftersom det inte finns något att ärva för någon. Sambon snuvar alltså inte barnen på något arv eftersom det ändå skulle gått till att betala skulderna.

TS och sambon undanhåller hans lön från kronofogden. Om man ska uppröras över något så är det väl det. Om sambon dör och TS får hälften av det som de köpt för pengar som han inte har, så snuvar hon ju fordringsägarna i första hand och i andra hand barnen. 

• Ess
    Drottningen70 skrev 2015-03-02 21:56:36 följande:
    Då kan du ju starta en tråd om vuxna barn som skiter i sina föräldrar men ändå trånar efter ett arv, för denna tråd handlar om små barn vars far skiter i dem, skiter i att betala underhåll och vars sambo anser att dessa barn i händelse av faderns död minsann har råd att avstå sitt arv eftersom de i egenskap av barn ändå inte har några utgifter som hon har ....*spyr*..
    Det är knappast ts problem, hon ser om sitt. Andras ungar är inte hennes problem, och hon vill försäkra sig om att det inte blir det i framtiden heller.

Jag har inte läst någonstans att mannen är vid dålig hälsa och döende, så man kan räkna med att han kommer att leva tills barnen är vuxna.
  • Ess
    Fundersam02 skrev 2015-03-03 07:12:40 följande:

Om mannen dör och han fortfarande har skulder då så kommer eventuella tillgångar, som anses vara hans i en bouppteckning, användas för att betala skulderna hos kronofogden. Barnen kommer då inte att få något eftersom det inte finns något att ärva för någon. Sambon snuvar alltså inte barnen på något arv eftersom det ändå skulle gått till att betala skulderna.

Ja, det kommer ändå inte att bli något efter honom.
  • Anonym (- 2)
    Anonym (ts) skrev 2015-03-02 23:20:59 följande:
    Om sambon säger till mig att han vill att barnen ska få ärva hälften av allt vi köpt ihop så får han betala min del till mig, jag tänker inte betala för.någon annan. Om han betalar mig så ja, då får de ärva allt för all del.
    Men, han har ju redan betalat sin del till dig. Ni köper ju saker gemensamt. Menar du att ni betalar hälften var, men du tycker att alla saker är 100% dina? Som det är nu är väl sakerna redan hans till 50%? Det är ju dessa 50% som hans barn har rätt till. Din sambo skall väl inte betala 2 gånger för sakerna, dvs betala hela summan för att de skall tillhöra även honom?
  • Anonym (Sniket)
    Ess skrev 2015-03-03 07:17:52 följande:

Ja, det kommer ändå inte att bli något efter honom.

Du känner honom alltså?
    Anonym (- 2) skrev 2015-03-03 08:12:02 följande:

Men, han har ju redan betalat sin del till dig. Ni köper ju saker gemensamt. Menar du att ni betalar hälften var, men du tycker att alla saker är 100% dina? Som det är nu är väl sakerna redan hans till 50%? Det är ju dessa 50% som hans barn har rätt till. Din sambo skall väl inte betala 2 gånger för sakerna, dvs betala hela summan för att de skall tillhöra även honom?

Tydligen är det så hon menar.
  • Anonym (ts)
    Anonym (- 2) skrev 2015-03-03 08:12:02 följande:

Nej 50% är mina. Hur delar man på en bioanläggning tex? Det går inte. Man får isf sälja och grejerna är inte värda lika mycket idag som de var igår. Försöker skydda mina "investeringar" Om man kan kalla de så. Han får väl i framtiden spara och köpa saker kontant så det finns saker kvar. Eller starta upp ett eget sparande som är ägnat till barnen. Som sagt, det är inte mitt ansvar.

DÄRFÖR skrev jag om han vill att kidsen ska ärva VÅRA saker så får han betala det jag betalat så det blir hans saker och inte våra.

Visst finns saker som han betalat själv och det är såklart deras ifall det skulle hända någo.
  • Emeralda
    Anonym (ts) skrev 2015-03-03 10:02:37 följande:
    Nej 50% är mina. Hur delar man på en bioanläggning tex? Det går inte. Man får isf sälja och grejerna är inte värda lika mycket idag som de var igår. Försöker skydda mina "investeringar" Om man kan kalla de så. Han får väl i framtiden spara och köpa saker kontant så det finns saker kvar. Eller starta upp ett eget sparande som är ägnat till barnen. Som sagt, det är inte mitt ansvar.

DÄRFÖR skrev jag om han vill att kidsen ska ärva VÅRA saker så får han betala det jag betalat så det blir hans saker och inte våra.

Visst finns saker som han betalat själv och det är såklart deras ifall det skulle hända någo.
    Fast om ni köpt en bioanläggning gemensamt så är den ju gemensam. Alltså hälften hans. Och dör han då är den i praktiken hans barns. Och ja... Den är värd mindre då än nu men den har ju minskat i värde lika mycket för dig som för honom så jag förstår inte... Ska du ha ut inköpspriset medans hans barn isåfall bara skulle ärva värdet den har då?
  • sextiotalist
    Emeralda skrev 2015-03-03 10:17:01 följande:
    Fast om ni köpt en bioanläggning gemensamt så är den ju gemensam. Alltså hälften hans. Och dör han då är den i praktiken hans barns. Och ja... Den är värd mindre då än nu men den har ju minskat i värde lika mycket för dig som för honom så jag förstår inte... Ska du ha ut inköpspriset medans hans barn isåfall bara skulle ärva värdet den har då?
    I teorin skulle jag nog skriva. Hur som helst, ponera nu att ts kille dör och ts inte vill släppa något av det som de köpt tillsammans, då är det väldigt svårt för barnen att påvisa detta, inga kvitton finns, att han ger ts pengar (sin lön) varje månad innebär inte att barnen har rätt till hans tidigare löner.
    Så rent krasst, både för hans skull och även hans barns skull, så bör han ha en egen ekonomi, skriva papper på alla stora köp etc. För ts kan bara göra slut och då sitter han med skägget i brevlådan.
  • Anonym (intressant)

Intressant tråd. Jag kan inte riktigt förstå TS resonemang, men, men. Undrar om TS har tänkt på vad som händer om hon skulle avlida?

• sextiotalist
    Anonym (intressant) skrev 2015-03-03 11:25:52 följande:

Intressant tråd. Jag kan inte riktigt förstå TS resonemang, men, men. Undrar om TS har tänkt på vad som händer om hon skulle avlida?

Eftersom de inte har några papper skrivna, så skulle jag tippa på att ts kille kan riskera att stå där och inte kunna hävda att något är hans.
    De är ju inte ens sambos, så där går inte sambolagen in och skyddar honom
Svar på tråden Vad händer om sambon dör?