Ok, kort resumé: Ettan föddes på bf +10, blev igångsatt efter långvarig vattenavgång. Förlossningen tog 17 h från igångsättningen. Tvåan startade spontant och tog ca 5 h totalt, varav 51 minuter på fl. krystvärkar i tre minuter, det var verkligen världens bästa förlossning.
Trean då. Det är lite luddigt för jag har inte skrivit någon förlossningsberättelse och hela upplevelsen var ett jävla trauma, så jag kan ha missat grejer.
Slemproppen gick runt bf, jag hade även någon kväll med hyfsat starka värkar men inget mer. Så dagarna gick, jag blev mer och mer sänkt, hade ju förväntat mig att något skulle hända inom en vecka efter bf som med de första två, men inte då.
Runt +14 började jag få värkar igen som inte avstannade, åkte in på fl för koll där de gjorde ctg och kollade att vattnet inte hade gått (det misstänkte jag och i efterhand tror jag de hade fel när de sa att vattnet inte gått, men det spelar ingen roll).
Fick åka hem igen, kan ha fått en sovdos med mig men minns inte. Dagen efter hade vi tid för överburenhetskontroll, det var någon gång på em tror jag. Bm gjorde ctg och sade sedan att "nu ska vi sätta fart på det här" och skulle göra en hinnsvepning. När hon var därinne med fingrarna kände hon runt mycket noga och berättade sedan att hon kände en näsa. Japp, ungen låg med ansiktet först. Vid det här laget hade jag rätt bra med värkar själv, kroppen ville väl ha ut ungen. Vi fick göra ett ul för att konstatera läget, läkaren sa att det kanske skulle gå att få bebisen att vända på sig till en position som möjliggjorde vaginal förlossning, så jag fick ligga några timmar till med värkar, men inget hände. :(
Runt midnatt togs beslut om akutsnitt och 01.16 är hon född.
Hon mådde dåligt när hon kom ut, nacken var kraftigt bakåtböjd och hon hade magrat, skinnet bara hängde på henne. Hon blev ivägkörd till neo, pappa följde med och jag blev ensam på uppvaket.
Det tog någon dag innan hon började mjukna i kroppen så hon kunde ligga och amma och flera månader efter lade hon sig helst på sidan med nacken bakåt när vi lade ner henne.
Sen hade vi ett litet helvete med neo och BB-personalen också, att få hålla vårt barn, ha henne hos oss dygnet runt och få lov att få igång amningen, de motarbetade oss i allt. Så det är tyvärr inte alls en positiv berättelse.
Jag önskar att jag hade vågat gå på min magkänsla och kontaktat förlossningen när jag hade börjat gå över tiden, även om ett snitt var oundvikligt (fast jag tror att hade de upptäckt det runt bf och satt igång mig då hade det nog varit bättre chans för henne att lägga sig rätt) så hade vi iaf fått ut en bebis som inte legat alldeles för länge i magen och mått betydligt bättre och vi hade haft en mer harmonisk första tid.