• manmanne

Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!

Jag tror på valfrihet istället för jämställdhet. För att varje familj skall kunna välja fritt, krävs att man slopar de ekonomiska tvång som finns. En dagisplats kostar samhället pengar. Lika mycket borde den som väljar att ta hand om sina barn själv få i handen. Dessutom borde familjer sam-skattas. Först då kan familjer göra rättvisa val utan ekonomisk manipulation av samhället.

Enlig mig är det helt fel att staten skall manipulera folket.

• manmanne
    glutten skrev 2015-03-04 15:35:36 följande:
    Fast den som stannar hemma och tar hand om sitt barn själv istället för att jobba betalar ju ingen skatt. Var ska alla pengar komma ifrån?

Att betala folk för att ta hand om sina barn vore väl för övrigt exakt lika manipulativt som att inte göra det. Staten "lägger sig i" lika mycket i båda fallen.
    Här kan man naturlligtvis ha olika åsikter, men enligt mig är det rättvist och naturligt att man betalar för vad man använder. Varför skall någon annan betala för vad du använder?
  • manmanne
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-04 15:23:03 följande:

Ja, manmanne och TS,

Om kvinnor kan jobba 100% om dom vill är det valfrihet,

Om de inte har möjlighet till 100% är det inte valfrihet.

Verkar svårt att förstå för vissa.

Finns det människor som inte får arbeta 100% om de vill?
  • manmanne
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-04 15:57:19 följande:

Ja manmanne, det finns det. De flesta av dem är kvinnor.

LO-gubben vill att alla som vill ska kunna få heltid. Tydligen irriteras TS av det.

Ursäkta, men det skulle vara kul med ett lag-citat här, eller annan källa.

• manmanne
    ErnstHugo skrev 2015-03-04 16:04:15 följande:
    Gå in på LOs hemsida så kan du se medelinkomst per yrkesgrupper. Sedan kan ta bort 25-50% för deltid. Inte så svårt
    Ok, tror vi talar förbi varandra.

Vad jag menar är att ifall företaget och du är överrens om 100%, så finns det inga problem. Ingen lag förbjuder någon från att arbeta 100%.
    Vad ni menar är att man inte kan straffa företag med tvångsanställningar.

Rätt?
  • manmanne
    glutten skrev 2015-03-04 16:12:54 följande:
    Ja, nä, där är vi inte alls överens. Att bara betala för det man själv använder vore fullständigt ohållbart, enligt min åsikt.

Men av nyfikenhet: Hur rimmar denna din åsikt med att folk som stannar hemma med sina barn ska få pengar av staten för det? Eller menar du att vi ANTINGEN finansierar såväl dagisplatser som hemmaföräldrar ELLER slutar finansiera dagisplatser?
    Ja precis så. Skall man finansiera barnfamiljer (vilket i sig är vanisinnigt i en överbefolkad värld) så skall man inte bara finansiera de som lever enligt den feministiska mallen. Det är manipulation.
  • manmanne
    Anonym (C) skrev 2015-03-04 16:16:07 följande:

Kollade precis i platsbanken och första annonsen var ett företag som öppnar nytt äldreboende så de söker 30 undersköterskor för lika många DELTIDSTJÄNSTER! Det är det normala inom den branschen. Det är problematiskt och behöver verkligen ändras.

Är ju bara ett problem ifall de inte hittar 30 undersköterskor som faktiskt vill ha DELTIDSTJÄNST, och i det läget torde de bli flexiblare.

• manmanne
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-04 16:20:34 följande:

@ manmanne

Det är rätt allmänt känt...

Tyvärr kan jag inte klistra in länkar här. Men jag sökte precis på "ofrivillig deltid" och första resultatet var från SCB. Enligt dem ville 193000 personer jobba mer än sin deltid 2013. Mest unga kvinnor.

Det fanns också väldigt många andra träffar med liknande information.

Ok, förstår vad du menar. Behov och efterfrågan matchar inte alltid varandra på arbetsmarknaden. En arbetare vill helst få godtyckligt jobb helt utan utbildning samtidigt som arbetsgivaren gärna vill ha en expert mot noll betalning.
    Jag ser dock ingen lösning via jämställdhets-politik eller annan "kommunism" som rimlig.
  • manmanne
    glutten skrev 2015-03-04 16:16:06 följande:
    PS: Bara för att tydliggöra - jag har själv inga egna barn och har därmed inte kostat pengar i form av krav på barnomsorg osv. Har dock inget som helst emot att bidra till finansieringen av barnomsorg, till gagn för andra som väljer annorlunda i livet. Bara så du inte tror att jag (enbart) talar i egen sak :)
    Haha! Det är lugnt. Kan väl klargöra lite om mig också då.
    Jag ser inte ner på någon för att de tar bidrag. Dumt att inte göra det om man har rätt till det. Däremot gillar jag inte bidrags-politik och de som inför sådan politik. Jag har själv barn! Flört
  • manmanne
    Anonym (LOL) skrev 2015-03-04 17:38:44 följande:
    Och för mig är det lika naturligt att man inte får betalt för att man inte använder något.

Eller menar du att jag ska få betalt för att jag inte har en bil, på samma sätt som du får betalt för att du inte har en dagisplats?
    Nej, bidrag är inte naturligt eller rättvist överhuvudtaget. Det rättvisa är att du betalar för en dagis-plats. Den skall inte vara gratis. De som jobbar bör ha en rättvis lön, och du som utnyttjar dem skall betala. punkt.

Ändrar du däremot läget genom att sponsra vårdnaden av barnet, borde ju mamman som själv tar hand om barnet också bli sponsrad. Inte enbart hon som väljer dagis, vilket stämmer med just din politiska världsbild.
    Hur man än vrider och vänder på det leder bidrag alltid till orättvisor.

Varför skall människor som inte vill ha barn betala för de som vill ha barn?
    Inget fel att göra det, men i så fall på frivillig basis som jag ser det.
Svar på tråden Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!