Barnvaccination - ökad risk för PSD??
Är jättenojig, min dotter ska vaccineras imorgon. Hon är 3 månader och 1 vecka. Läste att vaccinationen kan öka risken för PSD! Känns ju mindre kul :(
Är jättenojig, min dotter ska vaccineras imorgon. Hon är 3 månader och 1 vecka. Läste att vaccinationen kan öka risken för PSD! Känns ju mindre kul :(
Jag skulle vaccinera.. Hon kan ju avlida i mässlingen som bebisen i Tyskland gjorde annars för den delen..
Jag skulle vaccinera.. Hon kan ju avlida i mässlingen som bebisen i Tyskland gjorde annars för den delen..
Och vilka studier, vilka forskare är det som påstår det? Var har du hittat din text?
Nej, detta är inte sant vad jag kan läsa mig till. Man ska inte tro på spridda urklipp på nätet, de är inte mer pålitliga än hälsomyndigheternas sidor med referenser till faktisk forskning- vilket du ser saknas helt i ditt urklipp.
Plötslig spädbarnsdöd sker främst mellan 2-4 månader, därför att barnets andningsreflex är omogen, kan vara skadad av föräldrar som rökt eller påverkas av en luftvägsinfektion. Eller så har man lyckats ligga ihjäl barnet. Att det råkar infalla en vaccination under samma tid är inte grundorsaken, för då hade vi inte sett de skillnader i PSD-siffror som blivit bara av att man lagt barnen på rygg respektive på mage under olika år bakåt i tiden.
Se vidare om forskarstudier SIDS på till exempel denna länk:
www.cdc.gov/vaccinesafety/Concerns/sids_faq.html
Urklipp:
As a result of the American Academy of Pediatrics' 1992 recommendation to place healthy babies on their backs to sleep, and the success of the National Institute of Child Health and Human Development's Back to Sleep campaign, fewer SIDS deaths are reported. According to "Targeting SIDS: A Strategic Plan:"
These results tell us that most SIDS deaths are due to factors like sleeping on their stomachs, cigarette smoke exposure, and mild respiratory infections.
3 månades vaccinationen innehåller inte mässlingen så det argumentet var rätt så dumt.
Att vaccination kan skada barnet är sant, i vissa fall leda till död eller allvarliga hjärnskador. Detta är en risk med att vaccinera, dock anser många att risken är större att barnet tar skada av någon av de sjukdomar vaccinet skyddar emot. I ditt fall så blir det en övervägning du får göra om vad du känner dig mest bekväm med. Men mitt råd är att läsa mer om vaccins för/nackdelar, prata om det med din bvc läkare och kanske skjuta upp vaccinationen tills du blir mer bekväm med valet du tar.
Det finns inga bevis för att det skulle finnas ett samband, bara teorier. Studier har visat att SIDS råkat infalla under tiden efter vaccinationer, men det innebär inte att det är tack vara vacc, utan det hade skett ändå.
Jag skulle absolut inte hoppa över vaccinet, det finns som sagt inga riktiga bevis där, vad som däremot är fakta är att dessa 6 sjukdomar barnen vacc för har eller kan ha dödlig utgång.
Mässling vaccineras man för vid 18 mån. Detta gäller polio, stelkramp, pneumokocker etc.
Hittar inget som stödjer det du tar upp i ts faktiskt. Visst, man kan hitta att det spekuleras. Precis som det spekuleras om psd beror på kemikalierna från sängkläderna, komjölksallergi, ändrad dygnsrytm osv.
TS, var exakt har du läst det där?