Är också en tjej på 19, fyller 20 i år men till skillnad från dig är jag inte gravid utan har en dotter på snart 2,5 år.
Kanske kan en input hjälpa dig med ditt svåra beslut, kanske inte men here we go.
Jag var endast 16 när jag fick samma besked som du nyligen fått, lite yngre, lite naivare. Precis som du hade jag innan sagt att jag aldrig skulle vilja göra en abort och funderade på det här med adoption. Att berätta för familjen var det jobbigaste jag någonsin gått igenom, min pappa pratade inte med mig på över 4 månader, jag var ung, bodde hemma, hade ett nytt förhållande, noll utbildning och ingen av oss hade ekonomi för ett barn..samhället tryckte på en abort, vi sa emot.
Där började den tuffaste och samtidigt bästa resa jag någonsin kommer göra tror jag.
Att mogna och växa in i rollen som blivande mamma tog inga tider, jag dumpade kompisar som såg beslutet som dumt och höll fast vid dom bra. La ner massor av tid på planering, budget, lägenhetsletande, jobbsökande och inköp av bebissaker. 25 dagar innan dottern föddes, hade jag nyligen fyllda 17 och pappan flyttat in i en 2rok och fixat kläder, vagn, bilbarnstol och annat nödvändigt. Han hade fixat ett jobb och jag hoppat av skolan. Första tiden var tuff, vi gick runt men det var knappt, att ta hand om barn och hem var jobbigt men det är ändå nu i efterhand en tid jag längtar tillbaka till, den hittills bästa tiden i mitt liv, tiden med min nyfödda dotter.
Mitt och pappans förhållande höll inte, vi växte ifrån varandra men är idag mycket bra vänner och vi kan umgås alla 3.
I Nuläget bor jag, snart fyllda 20 i en egen lägenhet, en stor 2rok, där vi bott i över 1 år, är färdigutbildad undersköterska om några veckor och jobbar som personlig assistent. Min ekonomi är inte överflödig men jag har råd med allt som behövs och lite mer därtill, dottern har alltid haft det hon behövt, kläder, skor, mat på bordet, tak över huvudet, trygghet och massor av kärlek. Jag har en buffert och ett sparande till dottern, jag har aldrig behövt ha kontakt med soc och jag har aldrig ångrat mitt beslut.
Även om jag hade fått välja att gå tillbaka i tiden och göra om mitt liv så hade jag inte ändrat på något, det har varit tufft, jag har varit arg och jag har gråtit, saker har gått emot mig och jag har inte alltid varit på topp, men jag kan ändå säga att jag har lyckats bra i livet och min dotter kan vara stolt över sin mamma trots hennes unga ålder. Trots allt det jobbiga som funnits där så har jag varit otroligt stolt, jag har gråtit av lycka, skrattat och älskat.
Att bli mamma kräver en del "uppoffringar", man får säga hejdå till sömn, gå på toa ifred och göra vad man känner för när man känner för det. Förbereda sig på att kunna duscha max 5 minuter kanske en gång i veckan eller så och att äta middagen på stående fot med en bebis på armen. Att alltid vara alert oavsett tid på dygnet, så fort bebis kallar ska man vara där även om det är mitt i skönhetssömnen alá 2h/natt och man knappt minns vad man själv heter p.g.a sömnbristen.
Även om dessa "uppoffringar" känns avskräckande så måste jag erkänna att livet med barn ger så mycket mer än vad man förlorar så det är värt det i slutändan!
Allting går att lösa om man ger sig fan på det och inte gräver ner huvudet i sanden, att bli mamma är jobbigt, ingen kan säga att det inte är det oavsett hur gammal man är, mammarollen är något man växer in i under tiden man går gravid allt som oftast. Det är svårt men är man redo att kämpa för det så kommer man lyckas. Bara för att du är ung är du inte dödsdömd om du väljer att behålla, men att adoptera, DET kan jag säga i efterhand skulle nog vara miljoner gånger värre än en abort..
Massor av kramar TS oavsett vad du väljer!