• liamlina

smakportioner 4 mån

Jag har en liten kille på 3 1/2 månad som snart ska få testa på att smaka lite mat för första gången. Hur gjorde ni? Hur mycket gav ni till en början, det är väl bara 1 tsk till o börja med o sedan sakta öka? Vad gav ni för mat, köpte ni färdig på burk eller gjorde ni själva?

Jag funderar på att ge honom potatis eller morot till o Börja med...

Ge gärna tips o råd :)

• Svar på tråden smakportioner 4 mån
  • CissiJissi
    Dasha skrev 2015-03-12 11:09:08 följande:

måste bara kopiera hit

har varit på bvc idag.

vikt7300, typ på halva vägen till -1kurva. längden 67cm, lite över medelkurvan.

han äter 1 dl gröt på morgonen, 1,5 dl mat (ofta med kött) till lunch.

Vad säger bm?

Jo, hon säger: ni ska nog ge kött till varje lunch.  Och ni ska ge mat 3 ggr om dagen, inte 2. Och gärna 2dl mat istället för 1,5.

jag säger: det blir ju på bekostnad av bröstmjölk. Äter han inte REDAN NU mycket mer mat än WHO rekommenderar för hans ålder?

hon säger: barn ofta kan inte klara sig på bara bröstmjölk redan efter 4 mån.

jag säger: jo, alla kan klara sig på bröstmjölk! den är ju så nyttig!

hon säger: bröstmjölken är ju mer dryck än mat, den är inte så mättande.

jag: men han utvecklas ju så bra! kryper överallt, ställer sig upp med stöd, sätter sig upp, pratar massor, skrattar mycket, verkar glad, pigg och nöjd.

hon: tror du han kan acceptera ett till mål mat om dagen? Och ni får ge honom 1tsk olja både i industrigröt och i maten.

jag : men måste man verkligen göda upp sitt 5 månaders barn med olja för att få upp hans vikt exakt till medelkurvan? era kurvor är ju gjorda på 70-talet och då få ammade sina barn i mer än 3 månader. så de stämmer inte ens på friska ammande barn!

vad tycker ni? har jag haft otur med bm som bara stirrar blind på medelkurvan i vikt? hon har redan stressat mig sönder med dotterns vikt. eller är det jag som överreagerar eller missförstår nåt?????????????

jag ska träffa både bm och läkare idag. ska jag prata med dem om det eller bara nicka, tacka och göra som jag vill?

JAG BLIR ARG NÄR JAG LÄSER DETTA!!! FRUKTANSVÄRT provocerande att hon som har som jobb att hjälpa dig med rätt information serverar sådan skrämmande felaktig propaganda om amning och barnets behov! JAG SKULLE VILJA RINGA UPP HENNE OCH PRATA OM DETTA. FY!
  • Donum

Vi gav ingenting utöver bröstmjölk förrän de var åtminstone 6-8 månader. Har aldrig köpt barnmat heller utan vi har mixat vår vanliga mat minus salt.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Dasha skrev 2015-03-12 11:09:08 följande:

måste bara kopiera hit

har varit på bvc idag.

vikt7300, typ på halva vägen till -1kurva. längden 67cm, lite över medelkurvan.

han äter 1 dl gröt på morgonen, 1,5 dl mat (ofta med kött) till lunch.

Vad säger bm?

Jo, hon säger: ni ska nog ge kött till varje lunch.  Och ni ska ge mat 3 ggr om dagen, inte 2. Och gärna 2dl mat istället för 1,5.

jag säger: det blir ju på bekostnad av bröstmjölk. Äter han inte REDAN NU mycket mer mat än WHO rekommenderar för hans ålder?

hon säger: barn ofta kan inte klara sig på bara bröstmjölk redan efter 4 mån.

jag säger: jo, alla kan klara sig på bröstmjölk! den är ju så nyttig!

hon säger: bröstmjölken är ju mer dryck än mat, den är inte så mättande.

jag: men han utvecklas ju så bra! kryper överallt, ställer sig upp med stöd, sätter sig upp, pratar massor, skrattar mycket, verkar glad, pigg och nöjd.

hon: tror du han kan acceptera ett till mål mat om dagen? Och ni får ge honom 1tsk olja både i industrigröt och i maten.

jag : men måste man verkligen göda upp sitt 5 månaders barn med olja för att få upp hans vikt exakt till medelkurvan? era kurvor är ju gjorda på 70-talet och då få ammade sina barn i mer än 3 månader. så de stämmer inte ens på friska ammande barn!

vad tycker ni? har jag haft otur med bm som bara stirrar blind på medelkurvan i vikt? hon har redan stressat mig sönder med dotterns vikt. eller är det jag som överreagerar eller missförstår nåt?????????????

jag ska träffa både bm och läkare idag. ska jag prata med dem om det eller bara nicka, tacka och göra som jag vill?

Jösses. Det är ju inte bröstmjölken det är fel på. Min minsta väger lika mycket som din och är nyss blivna 3 månader. Hon helammas.

Sk*t i BVC. Med sonen fick jag rådet av BVC att sluta amma när han inte ens var 4 månader och motiveringen var att han inte skulle vilja äta riktig mat annars. Yeah right. Tycker också att du ska byta sköterska. Säg som det är - att hon kan för lite om barns behov och därför vill du byta till någon mer kompetent. ;)
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • CissiJissi

Jag hade ringt och klagat, bett om att få byta sköterska men också sett till att BVC uppdaterade sin information.

Om inte barnet går upp i vikt som det ska är det mer amning som gäller. Om ens mjölk sinar eller inte räcker till får man se över sina kostvanor, dricka tillräckligt med vatten, evt äta mandlar och nässlor, amma mer för att stimulera produktion, ha det lugnt, få vra sömn och ja man kan göra mycket för att förbättra.. Men att ge kött och olja är inte en bra första lösning. Helt otroligt alltså! Jag är så frustrerad över att så många BVC gör såhär!

• CissiJissi
    CissiJissi skrev 2015-03-12 19:04:29 följande:

Jag hade ringt och klagat, bett om att få byta sköterska men också sett till att BVC uppdaterade sin information.

Om inte barnet går upp i vikt som det ska är det mer amning som gäller. Om ens mjölk sinar eller inte räcker till får man se över sina kostvanor, dricka tillräckligt med vatten, evt äta mandlar och nässlor, amma mer för att stimulera produktion, ha det lugnt, få vra sömn och ja man kan göra mycket för att förbättra.. Men att ge kött och olja är inte en bra första lösning. Helt otroligt alltså! Jag är så frustrerad över att så många BVC gör såhär!

Förresten så menar jag inte säga att ts barn inte går upp i vikt som det ska och att ts gör något del, jag bara tänkte lite högt angående detta! Att om inte mjölken räcker till finns det en massa saker man kan göra som kan hjälpa! That was all:)
  • Dasha

Dockan, Natulcien, CissiJissi, Donum! tack så mycket för ert stöd!

sonen är 6 månader och 1 dag

varit på BVC idag, träffade läkare.

vikt 7275 (han hade precis bajsat Tungan ute)

längd 69

det märktes väldigt tydligt att sköterskan klagat på mig, så läkaren var inställd från början ganska aggressivt och tryckte på det här med "öka mängden av riktig mat" utan att jag ens hann säga nåt. Obestämd

sköterskan och läkare skrek i kör: "mera mat, mindre bröstmjölk!" Obestämd (ni förstår att jag överdriver, fast bara litegrann. jättejobbiga var de iaf Obestämd)

jag visade utskrifter från amningshjälpen och citerade Livsmedelverket. De svarade att man ska titta individuellt på varje barn. Obestämd

jag frågar: varför då just mitt individuella barn behöver så mycket mat istället för bröstmjölk nu? han är ju jättetidig med allt, kryper, ställer sig upp med lite stöd, pigg, glad, nöjd.

läkaren: det är just för att han rör sig så mycket, därför behöver han mera mat.

alltså jag förstår inte logiken... Nu tycker de att han rör sig för mycket, därför klarar han sig inte på bara bröstmjölk. Hade han varit mindre pigg och mindre rörlig - då skulle de väl säkert sagt att han rör sig för lite därför att han får i sig för lite näring! 

• LiLa81
    Natulcien skrev 2015-03-12 18:38:03 följande:

Visst kan man lyssna på Agnes Wold om man tror att hon har något att komma med. Men man ska definitivt lyssna på fler källor än så och titta på fler forskningsreslutat än så. Det vet väl du, om du själv är forskare?

Att, som Wold, hävda att 6 månaders helamning inte skulle gälla i Sverige är ju bara korkat när det finns så många vetenskapliga belägg för att amningen gynnar både bebisens och mammans hälsa. Så Livsmedelsverkets rekommendationer vilar verkligen på en solid och forskningsbaserad grund. Agnes behöver inte oroa sig på den punkten.

Sen kan jag hålla med om godtyckligheten gällande BVC. Dem ska man absolut inte lita till som enda kunskapskälla!

Ja, jag litar på Agnes eftersom hon är professor på området och dessutom verkar vara en person med fötterna på jorden. Vem som helst kan hitta forskning som visar både på det ena eller det andra. Men jag som inte är expert på området har inte förmågan att bedöma trovärdigheten och allmängiltigheten av olika studier och att sedan dra slutsatser där ifrån. Därför litar jag på en professor som har det som sitt jobb. Man blir inte professor om man inte har den förmågan. Man får inte heller behålla sin professur om man sitter och ljuger I ett av de mest lyssnade radioprogramen i svensk radio.
  • Dasha
    LiLa81 skrev 2015-03-12 20:06:28 följande:
    Ja, jag litar på Agnes eftersom hon är professor på området och dessutom verkar vara en person med fötterna på jorden. Vem som helst kan hitta forskning som visar både på det ena eller det andra. Men jag som inte är expert på området har inte förmågan att bedöma trovärdigheten och allmängiltigheten av olika studier och att sedan dra slutsatser där ifrån. Därför litar jag på en professor som har det som sitt jobb. Man blir inte professor om man inte har den förmågan. Man får inte heller behålla sin professur om man sitter och ljuger I ett av de mest lyssnade radioprogramen i svensk radio.
    det är ju det som är så jobbigt...

jag litar på livsmedelverket. har de för lite kompetens tror du? det är ju professorer och barnläkare som granskar deras texter.
  • Natulcien
    LiLa81 skrev 2015-03-12 20:06:28 följande:
    Precis som man kan hitta forskning som visar både det ena och det andra så finns det naturligtvis professorer som påstår det ena och det andra, och Wold har ju en hel del kritiker också. Jag väljer att ta till mig vissa delar av det hon säger (som att BVC's råd är godtyckliga) medan jag kan se att andra saker som hon säger haltar betänkligt. Hon ljuger säkert inte. Hon tror säkert själv på det hon påstår och med den auktoriteten som man har med en professur så är det dessvärre många som litar blint på henne utan vidare kritisk granskning.
    Men det är upp till var och en att välja vad man vill tro och läsa på om det man vill veta mer om.
  • Natulcien
    Dasha skrev 2015-03-12 20:03:53 följande:

Dockan, Natulcien, CissiJissi, Donum! tack så mycket för ert stöd!

sonen är 6 månader och 1 dag

varit på BVC idag, träffade läkare.

vikt 7275 (han hade precis bajsat Tungan ute)

längd 69

det märktes väldigt tydligt att sköterskan klagat på mig, så läkaren var inställd från början ganska aggressivt och tryckte på det här med "öka mängden av riktig mat" utan att jag ens hann säga nåt. Obestämd

sköterskan och läkare skrek i kör: "mera mat, mindre bröstmjölk!" Obestämd (ni förstår att jag överdriver, fast bara litegrann. jättejobbiga var de iaf Obestämd)

jag visade utskrifter från amningshjälpen och citerade Livsmedelverket. De svarade att man ska titta individuellt på varje barn. Obestämd

jag frågar: varför då just mitt individuella barn behöver så mycket mat istället för bröstmjölk nu? han är ju jättetidig med allt, kryper, ställer sig upp med lite stöd, pigg, glad, nöjd.

läkaren: det är just för att han rör sig så mycket, därför behöver han mera mat.

alltså jag förstår inte logiken... Nu tycker de att han rör sig för mycket, därför klarar han sig inte på bara bröstmjölk. Hade han varit mindre pigg och mindre rörlig - då skulle de väl säkert sagt att han rör sig för lite därför att han får i sig för lite näring! 

Jag förstår att du inte förstår logiken...för det finns ju ingen. Det de säger är ju helt barockt. Antagligen blev de stressade för att du visade dig ha mer kunskap än dem...
Svar på tråden smakportioner 4 mån