Dasha skrev 2015-03-12 11:09:08 följande:
måste bara kopiera hit
har varit på bvc idag.
vikt7300, typ på halva vägen till -1kurva. längden 67cm, lite över medelkurvan.
han äter 1 dl gröt på morgonen, 1,5 dl mat (ofta med kött) till lunch.
Vad säger bm?
Jo, hon säger: ni ska nog ge kött till varje lunch. Och ni ska ge mat 3 ggr om dagen, inte 2. Och gärna 2dl mat istället för 1,5.
jag säger: det blir ju på bekostnad av bröstmjölk. Äter han inte REDAN NU mycket mer mat än WHO rekommenderar för hans ålder?
hon säger: barn ofta kan inte klara sig på bara bröstmjölk redan efter 4 mån.
jag säger: jo, alla kan klara sig på bröstmjölk! den är ju så nyttig!
hon säger: bröstmjölken är ju mer dryck än mat, den är inte så mättande.
jag: men han utvecklas ju så bra! kryper överallt, ställer sig upp med stöd, sätter sig upp, pratar massor, skrattar mycket, verkar glad, pigg och nöjd.
hon: tror du han kan acceptera ett till mål mat om dagen? Och ni får ge honom 1tsk olja både i industrigröt och i maten.
jag : men måste man verkligen göda upp sitt 5 månaders barn med olja för att få upp hans vikt exakt till medelkurvan? era kurvor är ju gjorda på 70-talet och då få ammade sina barn i mer än 3 månader. så de stämmer inte ens på friska ammande barn!
vad tycker ni? har jag haft otur med bm som bara stirrar blind på medelkurvan i vikt? hon har redan stressat mig sönder med dotterns vikt. eller är det jag som överreagerar eller missförstår nåt?????????????
jag ska träffa både bm och läkare idag. ska jag prata med dem om det eller bara nicka, tacka och göra som jag vill?
Jösses. Det är ju inte bröstmjölken det är fel på. Min minsta väger lika mycket som din och är nyss blivna 3 månader. Hon helammas.
Sk*t i BVC. Med sonen fick jag rådet av BVC att sluta amma när han inte ens var 4 månader och motiveringen var att han inte skulle vilja äta riktig mat annars. Yeah right. Tycker också att du ska byta sköterska. Säg som det är - att hon kan för lite om barns behov och därför vill du byta till någon mer kompetent. ;)