• liamlina

smakportioner 4 mån

Jag har en liten kille på 3 1/2 månad som snart ska få testa på att smaka lite mat för första gången. Hur gjorde ni? Hur mycket gav ni till en början, det är väl bara 1 tsk till o börja med o sedan sakta öka? Vad gav ni för mat, köpte ni färdig på burk eller gjorde ni själva?

Jag funderar på att ge honom potatis eller morot till o Börja med...

Ge gärna tips o råd :)

• Svar på tråden smakportioner 4 mån
  • liamlina

Oj va olika. Min bm på bvc sa att det är ok att ge smakportioner från 4 månader men bara som en tesked till en början så ville mest se vad ni gav och hur ofta och hur ni sedan ökade.

Kanske ska börja med smaksensation istället för smakportioner :) får se men han verkar vara väldigt nyfiken på mat redan nu tycker jag.

• Natulcien
    liamlina skrev 2015-03-11 15:10:25 följande:

Oj va olika. Min bm på bvc sa att det är ok att ge smakportioner från 4 månader men bara som en tesked till en början så ville mest se vad ni gav och hur ofta och hur ni sedan ökade.

Kanske ska börja med smaksensation istället för smakportioner :) får se men han verkar vara väldigt nyfiken på mat redan nu tycker jag.

Din BVC-sköterska har nog bara inte läst på ordentligt. Hon kanske lever kvar i 1990-talet? Många slarvar tyvärr med att uppdatera sig på nya rekommendationer och ny forskning.
    Smakportioner är, som sagt, från 6 månader, och smaksensationer från 4 månader.
    Det finns ju ingen anledning att stressa på det, om inte barnet har några speciella problem som t.ex. kraftig reflux eller liknande. Barnet har ju ett helt liv på sig att äta mat...
    Och nyfikna är de ju på det mesta, inte bara mat...
  • Dockan

SLV ändrade sina kostrekommendationer 2012, så en kompis som har en femåring gjorde så som din BVC sa... men som sagt ändrat. Det grundar ju sig på aktuell forskning, så finns ju en poäng och följa.

F ö kan man välja och ta en smak i taget, så gjorde man ofta förr. Men vår BVC rekommenderade att inte göra så, men hålla sig till 2-3 livsmedel. Oftast okej med egen middag då minus saltet. :) För att lära dom att smaker går att kombinera. :)

• pigglet

Nej, SLV ändrade sina rekommendationer redan någon gång typ 2003. Mitt första barn föddes 2002, då fick man info att börja ge en tesked redan vid 4 månader. Nästa barn föddes 2004, redan då hade de ändrat till att vänta till 6 månader!

Däremot verkar det ta extremt lååååång tid innan alla bvc faktiskt ger rätt information - de SKA följa SLV:s rekommendationer. Så har i alla fall jag förstått det?

Finns ingen anledning att stressa. Rekommendationerna finns ju av en anledning, de baseras på forskning kring allergier, magproblem och införande av mat vid olika åldrar. Och eftersom den forskningen tar med erfarenheter från tusentals barn så är den ju mer tillförlitlig än "Vi gjorde så här, och det gick minsann bra!" eller "Man känner sitt barn bäst själv".

• LiLa81

Jag rekommenderar starkt att lyssna på Agnes Wolds sommarprat i P1 från i somras. Hon är professor vid Göteborgs universitet. Där pratar hon en hel del om godtyckligheten I råd från BVC, och att de i MÅMGA fall (INTE ALLA) inte alls är baserade på forskning utan på mer eller mindre välgrundade teorier. Rådet om helamning till 6 månader exempelvis gäller för länder där man inte kan vara säker på vattenkvalite. Det finns inget som visar att det är ett bra råd i sverige. Hon har under många år försökt få SLV att ta bort de rekommendationerna eftersom de är ogrundade. Med de är kvar av solidaritet till länder där vattnet är dåligt. Enligt henne (och jag litar mer på henne än många andra) så finns det ingen påvisbar skillnad i barns hälsa (i i-länder) mellan de som helammat i 6 månader och de som inte gjort det.

Forskningen om allergier ger enligt Agnes inte heller stöd för att helamning i 6 månader ger mindre allergier. Det som däremot forskningen säger är att man bör introducera gluten innan man slutar amma. När rekommendationerna ändrades från mat vid 4 månader till mat vid 6 månader så ökade andelen glutenintoleranta med en halv procentenhet (tror att det var från 2,5 till 3 % av barnen i respektive årskull). Det tros bero på att många hunnit sluta amma vid 6 månader. Dock ska man komma ihåg att orsakssamband är väldigt svåra att visa.

Jag (som själv är forskare, dock ej på området) är absolut för att följa råd som är baserad på forskning. Och jag tror inte heller att råd som inte är vetenskapligt bevisade per automatik är fel. Men jag önskar att det vore lättare att urskilja vad som är vilket i djungeln av råd till föräldrar. Man vill ju göra allt rätt för sitt barn, men ibland så är det nog bättre med inga råd alls och att lita på vad man själv tror och ser är bäst.

• Fjärrkontrollen

Vi började med grötsmakisar för ett par dagar sen. Min son är 4 mån idag. Ger ca 3-4 teskedar havregröt i gång om dagen.

LiLa81 skrev 2015-03-12 07:31:42 följande:

Jag rekommenderar starkt att lyssna på Agnes Wolds sommarprat i P1 från i somras. Hon är professor vid Göteborgs universitet. Där pratar hon en hel del om godtyckligheten I råd från BVC, och att de i MÅMGA fall (INTE ALLA) inte alls är baserade på forskning utan på mer eller mindre välgrundade teorier. Rådet om helamning till 6 månader exempelvis gäller för länder där man inte kan vara säker på vattenkvalite. Det finns inget som visar att det är ett bra råd i sverige. Hon har under många år försökt få SLV att ta bort de rekommendationerna eftersom de är ogrundade. Med de är kvar av solidaritet till länder där vattnet är dåligt. Enligt henne (och jag litar mer på henne än många andra) så finns det ingen påvisbar skillnad i barns hälsa (i i-länder) mellan de som helammat i 6 månader och de som inte gjort det.

Forskningen om allergier ger enligt Agnes inte heller stöd för att helamning i 6 månader ger mindre allergier. Det som däremot forskningen säger är att man bör introducera gluten innan man slutar amma. När rekommendationerna ändrades från mat vid 4 månader till mat vid 6 månader så ökade andelen glutenintoleranta med en halv procentenhet (tror att det var från 2,5 till 3 % av barnen i respektive årskull). Det tros bero på att många hunnit sluta amma vid 6 månader. Dock ska man komma ihåg att orsakssamband är väldigt svåra att visa.

Jag (som själv är forskare, dock ej på området) är absolut för att följa råd som är baserad på forskning. Och jag tror inte heller att råd som inte är vetenskapligt bevisade per automatik är fel. Men jag önskar att det vore lättare att urskilja vad som är vilket i djungeln av råd till föräldrar. Man vill ju göra allt rätt för sitt barn, men ibland så är det nog bättre med inga råd alls och att lita på vad man själv tror och ser är bäst.

+1
  • aelb

Jag började med min flicka när hon var 4 månader. Jag gav henne lite på en tesked. Kunde vara allt mellan gröt, frukt, morot, majspuré, potatis etc. Mycket spottades ut i början men efter ett par veckor så började hon äta och då ville hon ha mer och mer :) jag tror på att så länge de är intresserade och tydligt visar att de vill ha, då är det bara att öka på!

• aelb

Just det, glömde skriva att jag köpte burkar. Vissa burkar håller en hel vecka tex katrinplommon som är kanon att börja med. Hjälper ju magen lite på traven också.

• Trippelmamma76

Även färdigköpt puré går ju att frysa in i istärningsfack (och plastpåse etc sedan då). Gör det då direkt när burken är nyöppnad förstås. Det gjorde jag till mitt barn när han åt smakportioner (visserligen från 6 mån). Det brukar gå i en MATSKED per fack i vanliga istärningslådor.

• mamaG
    LiLa81 skrev 2015-03-12 07:31:42 följande:

Är det hon som jobbar med immunologi och var gäst i moehonpasset för ett tag sen? Lyssnade men missade vem hon var. Lät sjukt vettig!

Min lilla ammades knappt alls av många anledningar. När han var fyra månader fick han smakportioner och när han var runt sex månader kunde vi byta ut ett mål ersättning om dagen till gröt. Därefter dröjde det inte länge innan han ville smaka och äta allt mer. När han var 8-9 månader åt han puréer och mos vid varje måltid med oss och kompletterade med ersättning. Ersättningen byttes sen ut till välling och den lade han ner helt på egen hand i somras när han var 1,5. Han mår prima.
Svar på tråden smakportioner 4 mån