• liamlina

smakportioner 4 mån

Jag har en liten kille på 3 1/2 månad som snart ska få testa på att smaka lite mat för första gången. Hur gjorde ni? Hur mycket gav ni till en början, det är väl bara 1 tsk till o börja med o sedan sakta öka? Vad gav ni för mat, köpte ni färdig på burk eller gjorde ni själva?

Jag funderar på att ge honom potatis eller morot till o Börja med...

Ge gärna tips o råd :)

• Svar på tråden smakportioner 4 mån
  • LiLa81
    mamaG skrev 2015-03-12 09:45:40 följande:

Är det hon som jobbar med immunologi och var gäst i moehonpasset för ett tag sen? Lyssnade men missade vem hon var. Lät sjukt vettig!

Min lilla ammades knappt alls av många anledningar. När han var fyra månader fick han smakportioner och när han var runt sex månader kunde vi byta ut ett mål ersättning om dagen till gröt. Därefter dröjde det inte länge innan han ville smaka och äta allt mer. När han var 8-9 månader åt han puréer och mos vid varje måltid med oss och kompletterade med ersättning. Ersättningen byttes sen ut till välling och den lade han ner helt på egen hand i somras när han var 1,5. Han mår prima.

Det stämmer, det var hon.

Hon har även vintergatan i P 1 om städning och allergier bland annat.
  • Dasha
    Natulcien skrev 2015-03-11 17:33:33 följande:
    Din BVC-sköterska har nog bara inte läst på ordentligt. Hon kanske lever kvar i 1990-talet? Många slarvar tyvärr med att uppdatera sig på nya rekommendationer och ny forskning.
    Smakportioner är, som sagt, från 6 månader, och smaksensationer från 4 månader.
    Det finns ju ingen anledning att stressa på det, om inte barnet har några speciella problem som t.ex. kraftig reflux eller liknande. Barnet har ju ett helt liv på sig att äta mat...
    Och nyfikna är de ju på det mesta, inte bara mat...
    måste bara kopiera hit

har varit på bvc idag.

vikt7300, typ på halva vägen till -1kurva. längden 67cm, lite över medelkurvan.

han äter 1 dl gröt på morgonen, 1,5 dl mat (ofta med kött) till lunch.

Vad säger bm?

Jo, hon säger: ni ska nog ge kött till varje lunch.  Och ni ska ge mat 3 ggr om dagen, inte 2. Och gärna 2dl mat istället för 1,5.

jag säger: det blir ju på bekostnad av bröstmjölk. Äter han inte REDAN NU mycket mer mat än WHO rekommenderar för hans ålder?

hon säger: barn ofta kan inte klara sig på bara bröstmjölk redan efter 4 mån.

jag säger: jo, alla kan klara sig på bröstmjölk! den är ju så nyttig!

hon säger: bröstmjölken är ju mer dryck än mat, den är inte så mättande.

jag: men han utvecklas ju så bra! kryper överallt, ställer sig upp med stöd, sätter sig upp, pratar massor, skrattar mycket, verkar glad, pigg och nöjd.

hon: tror du han kan acceptera ett till mål mat om dagen? Och ni får ge honom 1tsk olja både i industrigröt och i maten.

jag Demon: men måste man verkligen göda upp sitt 5 månaders barn med olja för att få upp hans vikt exakt till medelkurvan? era kurvor är ju gjorda på 70-talet och då få ammade sina barn i mer än 3 månader. så de stämmer inte ens på friska ammande barn!

vad tycker ni? har jag haft otur med bm som bara stirrar blind på medelkurvan i vikt? hon har redan stressat mig sönder med dotterns vikt. eller är det jag som överreagerar eller missförstår nåt?????????????

jag ska träffa både bm och läkare idag. ska jag prata med dem om det eller bara nicka, tacka och göra som jag vill?
  • Trippelmamma76

Låter vansinnigt tycker jag. Sedan vill jag bara för sakens skull påpeka att det inte är barnmorskor som arbetar på BVC, utan barnsjuksköterskor. Verkar som att många blandar ihop dessa yrkeskategorier. Jag hade nog bytt BVC-sköterska (är hon gammal?) när hon ger råd som går emot deras egna riktlinjer (vilket de ju kan göra i särskilda fall, men då tycker jag nog att en BARN-läkare ska vara inblandad) OBS att det finns vissa BVC som inte har utbildade barnläkare (vilket de förstås bör ha) utan bara allmänläkare istället. Antar att det handlar om resursbrist.

• Dasha
    Trippelmamma76 skrev 2015-03-12 11:26:01 följande:

Låter vansinnigt tycker jag. Sedan vill jag bara för sakens skull påpeka att det inte är barnmorskor som arbetar på BVC, utan barnsjuksköterskor. Verkar som att många blandar ihop dessa yrkeskategorier. Jag hade nog bytt BVC-sköterska (är hon gammal?) när hon ger råd som går emot deras egna riktlinjer (vilket de ju kan göra i särskilda fall, men då tycker jag nog att en BARN-läkare ska vara inblandad) OBS att det finns vissa BVC som inte har utbildade barnläkare (vilket de förstås bör ha) utan bara allmänläkare istället. Antar att det handlar om resursbrist.

tack!
    då vet jag om bvc-sköterskor.

tyvärr pratade jag med läkaren för en månad sen och hon tyckte att all detta modern forskning ska tas med nypa salt, man ska se på varje barn individuellt. och att mina barn är på -1 kurva, ibland -1,5 betyder just att de ska gödas upp med en massa mosad mat....

• Dasha
    Trippelmamma76 skrev 2015-03-12 11:26:01 följande:

(är hon gammal?)

ja det är hon Obestämd
  • Dockan

Man får ju se till helhetsbilden. Är din dotter pigg? Utvecklas som hon ska? Har hon dalat i vikt? Infektioner? Klarar av en vanlig förkylning mm utan att tackla av för mycket?

Min lilla ligger på en halv kurva över på längden och lite mer än en kurva under på vikten, men har gjort hela tiden. Det är liksom hens kurva och så länge svaren på frågorna ovan känns ok så är det ingen fara. :) Det tycker även vår BVC. Dessutom har både jag och min sambo den kroppsformen med.

BM innehåller den näring en liten behöver till 6 mån och är väldigt lättsmält och lättillgänglig för bebisen att tillgodogöra sig. Nu låter jag säkert som ett amningsfreak men finns inget skäl att stressa maten, låt det vara lustfyllt och fortsätt fylla på med nya smaker och mer mat i er takt.

Enligt WHO har barn rätt till en egen kurva. :)

• Natulcien
    LiLa81 skrev 2015-03-12 07:31:42 följande:

Jag rekommenderar starkt att lyssna på Agnes Wolds sommarprat i P1 från i somras. Hon är professor vid Göteborgs universitet. Där pratar hon en hel del om godtyckligheten I råd från BVC, och att de i MÅMGA fall (INTE ALLA) inte alls är baserade på forskning utan på mer eller mindre välgrundade teorier. Rådet om helamning till 6 månader exempelvis gäller för länder där man inte kan vara säker på vattenkvalite. Det finns inget som visar att det är ett bra råd i sverige. Hon har under många år försökt få SLV att ta bort de rekommendationerna eftersom de är ogrundade. Med de är kvar av solidaritet till länder där vattnet är dåligt. Enligt henne (och jag litar mer på henne än många andra) så finns det ingen påvisbar skillnad i barns hälsa (i i-länder) mellan de som helammat i 6 månader och de som inte gjort det.

Forskningen om allergier ger enligt Agnes inte heller stöd för att helamning i 6 månader ger mindre allergier. Det som däremot forskningen säger är att man bör introducera gluten innan man slutar amma. När rekommendationerna ändrades från mat vid 4 månader till mat vid 6 månader så ökade andelen glutenintoleranta med en halv procentenhet (tror att det var från 2,5 till 3 % av barnen i respektive årskull). Det tros bero på att många hunnit sluta amma vid 6 månader. Dock ska man komma ihåg att orsakssamband är väldigt svåra att visa.

Jag (som själv är forskare, dock ej på området) är absolut för att följa råd som är baserad på forskning. Och jag tror inte heller att råd som inte är vetenskapligt bevisade per automatik är fel. Men jag önskar att det vore lättare att urskilja vad som är vilket i djungeln av råd till föräldrar. Man vill ju göra allt rätt för sitt barn, men ibland så är det nog bättre med inga råd alls och att lita på vad man själv tror och ser är bäst.

Visst kan man lyssna på Agnes Wold om man tror att hon har något att komma med. Men man ska definitivt lyssna på fler källor än så och titta på fler forskningsreslutat än så. Det vet väl du, om du själv är forskare?
    Att, som Wold, hävda att 6 månaders helamning inte skulle gälla i Sverige är ju bara korkat när det finns så många vetenskapliga belägg för att amningen gynnar både bebisens och mammans hälsa. Så Livsmedelsverkets rekommendationer vilar verkligen på en solid och forskningsbaserad grund. Agnes behöver inte oroa sig på den punkten.
    Sen kan jag hålla med om godtyckligheten gällande BVC. Dem ska man absolut inte lita till som enda kunskapskälla!
  • Natulcien
    Dasha skrev 2015-03-12 11:09:08 följande:
    måste bara kopiera hit

har varit på bvc idag.

vikt7300, typ på halva vägen till -1kurva. längden 67cm, lite över medelkurvan.

han äter 1 dl gröt på morgonen, 1,5 dl mat (ofta med kött) till lunch.

Vad säger bm?

Jo, hon säger: ni ska nog ge kött till varje lunch.  Och ni ska ge mat 3 ggr om dagen, inte 2. Och gärna 2dl mat istället för 1,5.

jag säger: det blir ju på bekostnad av bröstmjölk. Äter han inte REDAN NU mycket mer mat än WHO rekommenderar för hans ålder?

hon säger: barn ofta kan inte klara sig på bara bröstmjölk redan efter 4 mån.

jag säger: jo, alla kan klara sig på bröstmjölk! den är ju så nyttig!

hon säger: bröstmjölken är ju mer dryck än mat, den är inte så mättande.

jag: men han utvecklas ju så bra! kryper överallt, ställer sig upp med stöd, sätter sig upp, pratar massor, skrattar mycket, verkar glad, pigg och nöjd.

hon: tror du han kan acceptera ett till mål mat om dagen? Och ni får ge honom 1tsk olja både i industrigröt och i maten.

jag Demon: men måste man verkligen göda upp sitt 5 månaders barn med olja för att få upp hans vikt exakt till medelkurvan? era kurvor är ju gjorda på 70-talet och då få ammade sina barn i mer än 3 månader. så de stämmer inte ens på friska ammande barn!

vad tycker ni? har jag haft otur med bm som bara stirrar blind på medelkurvan i vikt? hon har redan stressat mig sönder med dotterns vikt. eller är det jag som överreagerar eller missförstår nåt?????????????

jag ska träffa både bm och läkare idag. ska jag prata med dem om det eller bara nicka, tacka och göra som jag vill?
    Men herregud! Förvånad
    Om din BVC-sköterska uttalar sådana saker som att bröstmjölk inte är mat, bara dryck, så har hon ju inte alla hästar i stallet. Så sanslöst okunnigt. Fick hon sin utbildning från baksidan av ett mjökpaket, eller?
    Du har ju oceaner av kunskap på området jämfört med henne! Jag hade bytt sköterska. Du har haft otur. Utan tvekan. Skit i henne och gör så som du vill.
Svar på tråden smakportioner 4 mån