• liamlina

smakportioner 4 mån

Jag har en liten kille på 3 1/2 månad som snart ska få testa på att smaka lite mat för första gången. Hur gjorde ni? Hur mycket gav ni till en början, det är väl bara 1 tsk till o börja med o sedan sakta öka? Vad gav ni för mat, köpte ni färdig på burk eller gjorde ni själva?

Jag funderar på att ge honom potatis eller morot till o Börja med...

Ge gärna tips o råd :)

• Svar på tråden smakportioner 4 mån
  • CissiJissi

Ja Dasha, du får helt enkelt strunta i det de säger. Le och le men fortsätta som man vet bäst! Mitt barn rör sig förmodligen mer än ditt då han är 20 månader men han äter ärligt talat inte så mycket mer än vad ditt gör! Han ääääälskar att amma, han äter allt möjligt och så men inga gigantiska mängder. Jag har i bakhuvudet att modersmjölk fortfarande täcker 2/3 av allt barnet behöver från 1 års ålder till 2 års ålder, så det är ju inte illa alls! Denna "inte så mättande drycken" är inte så farlig som ditt BVC vill ha det till ;)

• Donum

Agnes Wold är väl för farao inte professor på området. Hon är ju professor i klinisk bakteriologi.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • LiLa81

Lyssna på vad hon har att säga, gör en sökning på Google scholar för att se vad hon har skrivit för forskningsartiklar och avgör sedan själva om ni tycker att det är trovärdigt eller inte.

• Donum
    LiLa81 skrev 2015-03-13 06:16:37 följande:

Lyssna på vad hon har att säga, gör en sökning på Google scholar för att se vad hon har skrivit för forskningsartiklar och avgör sedan själva om ni tycker att det är trovärdigt eller inte.

Det finns en massa proffstyckare. Det gör dem inte till professorer. Det är hittepå att WHO:s rekommendationer inte har stöd i forskningen. Hennes utgångspunkt är att kvinnor inte ska underkasta sig genom amning. Det har inte ett skvatt att göra med barnens behov. Var och en blir salig på sin tro, men påstå inte att Wold är professor i bröstmjölk, eller ens näringslära.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Natulcien
    LiLa81 skrev 2015-03-13 06:16:37 följande:

Vad får dig att tro att jag inte redan har lyssnat och läst? Jag har både hört och läst Wold. Och nej, jag köper inte alla hennes åsikter. Du får väl hacka i dig att alla inte okritiskt sörplar i sig saker bara för att det är en professor som uttalar dem.
    Hon har gjort sig att namn på att gå ut och avliva en massa myter som de flesta redan vet är myter. Populistiskt. Jag kan inte påstå att hon imponerar omkull mig på det...
  • Flizus
    Dasha skrev 2015-03-12 20:03:53 följande:

Dockan, Natulcien, CissiJissi, Donum! tack så mycket för ert stöd!

sonen är 6 månader och 1 dag

varit på BVC idag, träffade läkare.

vikt 7275 (han hade precis bajsat Tungan ute)

längd 69

det märktes väldigt tydligt att sköterskan klagat på mig, så läkaren var inställd från början ganska aggressivt och tryckte på det här med "öka mängden av riktig mat" utan att jag ens hann säga nåt. Obestämd

sköterskan och läkare skrek i kör: "mera mat, mindre bröstmjölk!" Obestämd (ni förstår att jag överdriver, fast bara litegrann. jättejobbiga var de iaf Obestämd)

jag visade utskrifter från amningshjälpen och citerade Livsmedelverket. De svarade att man ska titta individuellt på varje barn. Obestämd

jag frågar: varför då just mitt individuella barn behöver så mycket mat istället för bröstmjölk nu? han är ju jättetidig med allt, kryper, ställer sig upp med lite stöd, pigg, glad, nöjd.

läkaren: det är just för att han rör sig så mycket, därför behöver han mera mat.

alltså jag förstår inte logiken... Nu tycker de att han rör sig för mycket, därför klarar han sig inte på bara bröstmjölk. Hade han varit mindre pigg och mindre rörlig - då skulle de väl säkert sagt att han rör sig för lite därför att han får i sig för lite näring! 

Om jag hade varit i din situation hade jag bytt BVC helt och hållet. Det finns ingen anledning att gå till någon som kommer med felaktiga råd och klagar på dig som förälder. En av BVCs främsta uppgifter är att stötta föräldrar, klarar de inte av detta har de inte mycket att komma med. 

Du som förälder ska känna dig bekräftad på BVC!

Det finns massor av duktiga och kompetenta BVC-sjuksköterskor!

Du har helt rätt som tittat i Livsmedelsverkets och amningshjälpens råd. 
  • Dasha

tack för era goda råd och ert stöd!

CissiJissi skrev 2015-03-12 21:58:20 följande:

Ja Dasha, du får helt enkelt strunta i det de säger. Le och le men fortsätta som man vet bäst!

Ja, nu tycker jag verkligen att jag ska göra så!
    Flizus skrev 2015-03-13 09:49:29 följande:
    Om jag hade varit i din situation hade jag bytt BVC helt och hållet.

jag vet inte om det kommer att bli bättre. De får väl vaccinera mina barn, det kan de iaf sköta, annars får jag sluta lyssna på dem.
  • Kokush

Här är amningsmaffian igång verkar det som. Att TS kan mer barnläkaren och BVC-sköterskan bara för att hon litar blint på vad SLV har för rekommendationer och inte överväger vad läkaren har att säga om barnet som antagligen behöver mer mat än bara bröstmjölken är så typisk för amningsterrorister.

Mitt lilla barn fick låg blodsocker på BB pga att amningen inte fungerade första dygnet och mitt barn var lite stor för sin tid därför behövde hon äta men inte fick det pga barnmorskorna som följde de rekommendationerna om att en nyfödd bebis klarar sig första dygnet på sina reserver. Stackars liten skrek hela natten och skakade och jag bara försökte amma men det gick inte. Jag bad om 15 ml i kopp men fick inte det. På morgonen var hon för trött för att gråta och hade ett sockervärde på 2,0. Då passade att trycka i henne 20 ml i flaska men det hjälpte inte så fick ligga på neonatal.

Både jag och min bebis har lidit mycket pga den hetsen kring hur amning är överlägsen bra jämfört med allt annat. Min rekommendation är att du följer läkarens råd och mättar ditt barn.

• CissiJissi
    Kokush skrev 2015-03-16 23:27:25 följande:

Här är amningsmaffian igång verkar det som. Att TS kan mer barnläkaren och BVC-sköterskan bara för att hon litar blint på vad SLV har för rekommendationer och inte överväger vad läkaren har att säga om barnet som antagligen behöver mer mat än bara bröstmjölken är så typisk för amningsterrorister.

Mitt lilla barn fick låg blodsocker på BB pga att amningen inte fungerade första dygnet och mitt barn var lite stor för sin tid därför behövde hon äta men inte fick det pga barnmorskorna som följde de rekommendationerna om att en nyfödd bebis klarar sig första dygnet på sina reserver. Stackars liten skrek hela natten och skakade och jag bara försökte amma men det gick inte. Jag bad om 15 ml i kopp men fick inte det. På morgonen var hon för trött för att gråta och hade ett sockervärde på 2,0. Då passade att trycka i henne 20 ml i flaska men det hjälpte inte så fick ligga på neonatal.

Både jag och min bebis har lidit mycket pga den hetsen kring hur amning är överlägsen bra jämfört med allt annat. Min rekommendation är att du följer läkarens råd och mättar ditt barn.

Det där var en fruktansvärd behandling som ni fick!! Usch!! Jag förstår att det måste ha skrämt och att det färger din syn på saken. Oftast hör jag precis tvärtom, på BB ges det ersättning så snabbt och så mycket står ivägen för amningen, berättar många. Det är verkligen olika! Jag hade tur, fick bra hjälp att lugnt komma igång med amningen.

Man ska väga in alltihop och försöka göra en bra bedömning. I ts situation är det inte wn nyfödd bebis som är akut beroende av näring för att överleva och komma igång med livet. Enligt det ts skriver och hur jag uppfattar det är läget under kontroll :)
  • Donum
    Kokush skrev 2015-03-16 23:27:25 följande:

Med tanke på att 72 av 73 BVC ger felaktiga råd ang. amning så är det en god idé att förhålla sig kritisk till BVC på den punkten.
Svar på tråden smakportioner 4 mån