• Anonym (singsing)

Underhåll - Vad går det till!?

Nu kommer jag väl bli idiotförklarad av alla mammor. Men jag kan inte begripa varför det är så självklart att pappor ska betala underhåll.

Satt och diskuterade med min killkompis som har sin son tors-mån varannan vecka. Alltså 4/14 dagar. När pojken har sommarlov har dom delat på tiden men han har ändå fått betala cirka 600:-/mån. Mamman får hela barnbidraget. Hon får alltså (förutom på sommaren) över 2000:- i månaden. Barnbidraget slår väl ut dagis/fritidsavgifter (vet inte hur mycket det är?). Så det kan jag köpa att hon får eftersom hon betalar hela avgiften. Men vart är det meningen att de övriga 1273:- ska gå till? Allt pojken har hos sin mamma har han hos sin pappa - eget rum, kläder, leksaker, cyklar... Så det är ingenting hon får stå ensam för, pappan får ju också köpa alla dessa grejer. Dyrare saker som fritidsaktiviteter och sport delar de på. Eller jo, hon betalar frisören själv 2 gånger om året. Och försäkring på barnet, men det tror jag knappast kostar en tusenlapp i månaden...

Hur kan ett barn, som man har 2/3 av tiden, kosta 1273:- utöver allt som pappan betalar hos sig? Och på sommaren, hur kan det kosta henne 600:- mer när de delar på tiden!?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-18 08:38
    Okej. Många har blivit väldigt upprörda. Som jag inledde inlägget med blev jag ganska idiotförklarad av många. Vissa förstår vad jag menar.
    Jag kan förstå nu att pappan (I detta fall) absolut inte är tvungen att betala en krona utöver 1273:-. Nu gör han det frivilligt utan att klaga. Som så många pappor gör och tydligen förväntas göra. Det är jag som ifrågasätter underhållet, vad det går till och hur mycket. Men det är inte första gången jag hör fall som hans; mamman kräver underhåll OCH vill samtidigt ha mer till dyrare inköp/pappan får köpa grejer till sig. Så för att förtydliga:
    Mitt inlägg var riktad till er som kan ge mig lite klarhet i varför många mammor klagar över att pengarna inte räcker. Om en pappa betalar 1273:- varje månad, mamman får barnbidrag 1050:- och samtidigt lägger sin del 1273:- så blir det i mina öron som inte är förälder ganska mycket pengar! Jag kan inte begripa att ett barn kostar över 3500:- i månaden (säg 2500:- efter förskola/fritids är betalt för det har väl dom allra flesta). Eller handlar det om att man inte vill ta av sina egna pengar som mamma, att underhåll och barnbidrag ska täcka alla kostnader?
  • Svar på tråden Underhåll - Vad går det till!?
  • sextiotalist
    Brumma skrev 2015-03-18 09:51:43 följande:
    Ok underhållet då... ;)

Jag anser det allra bästa är att man tillsammans (föräldrarna) kommer fram till barnets faktiska kostnad, drar av barnbidraget och sedan procentuellt efter varje förälders överskott kommer fram till vem som skall betala vilken summa.

Denna uträkning anser jag bör göras med några års mellanrum eftersom ett barns kostnad ändras genom uppväxten.

Kommer föräldrarna inte överens så anser jag försäkringskassan är ett bra alternativ. Beloppet blir då 1273:- och därifrån gör man eventuellt avdrag på ca 30:- per dag om man har barnet minst fem dagar i sträck eller minst sex dagar på en månad.

Alla övriga kostnader är frivilliga. Boendeföräldern får själv välja om man vill köpa dyrare kläder än vad många anser behovs, men kan inte begära mer än vad som betalas genom underhållet.

Umgängesföräldern kan köpa kläder, saker osv till barnet av egen vilja men kan inte klaga på att man då betalar mer - båda fallen är egna val.

Vill man köpa julklappar, datorer, dyra overaller osv tillsammans så är det upp till varje förälder. Det kan inte krävas men om man VÄLJER att göra det så kan man inte heller klaga då det är ett val.

Personligen anser jag att 1273:- är en summa som tillsammans med barnbidrag samt boendeförälderns bidrag bör räcka om man slår ut det över året.

Om man inte anser att det räcker så får man ta upp det och ha en kalkyl (kvitton är alltid bra) eller stämma för högre underhåll..

Körning till o från umgänge anser jag är självklart att man hjälps åt med. Det är barnet som är viktigast, och det är båda föräldrarnas ansvar att umgänge görs möjligt.

Så - nu höll jag mig till ämnet ;)
    Men det är ju så det ska fungera, och som du skriver, man måste också anpassa utgifterna efter inkomsterna. Man behöver inte en 10 000-kronors barnvagn, inte heller de dyraste skalkläderna, skor finns i flera inkomstklasser och för barn duger det mesta som man hittar på HM och Lindex.
    Barn behöver inte dyra aktiviteter under småbarnsåren.
    Sin egen latte får man bekosta själv.
  • MadHatter
    sextiotalist skrev 2015-03-18 10:27:13 följande:

Men det är ju så det ska fungera, och som du skriver, man måste också anpassa utgifterna efter inkomsterna. Man behöver inte en 10 000-kronors barnvagn, inte heller de dyraste skalkläderna, skor finns i flera inkomstklasser och för barn duger det mesta som man hittar på HM och Lindex.

Barn behöver inte dyra aktiviteter under småbarnsåren.

Sin egen latte får man bekosta själv.

Din sista mening där är en typisk sån kommentar som är så onödig - och som bara eggar på en onödig konflikt.

Det är väl ingen I denna tråd som har hävdat att uf ska betala kaffet åt bf?

Ja det Brumma skriver är precis så det är tänkt att fungera. Tydligt och bra uppspaltat.
  • Anonym (fk)
    Brumma skrev 2015-03-18 06:41:44 följande:

Man måste vara vårdnadshavare för att få barnbidraget.

"Hur mycket får jag?

Har du och den andra föräldern gemensam vårdnad delar ni på barnbidraget. Ni får 525 kronor var i månaden.

Om du har ensam vårdnad om barnet får du 1 050 kronor i månaden."

www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/foralder/barnet_fott/barnbidrag

Ja men det var ju exakt det jag skrev !!??. Gemensam vårdnad ,rätt till halva bidraget. Känns 7nte som du läser inläggen du svarar på
  • Brumma
    Anonym (fk) skrev 2015-03-18 11:25:55 följande:

Ja men det var ju exakt det jag skrev !!??. Gemensam vårdnad ,rätt till halva bidraget. Känns 7nte som du läser inläggen du svarar på

Känns lite tvärtom faktiskt. ..

Jag skrev

"Ahh.

dock ett litet tillägg. - även om man inte har vårdnad så betalar man ändå inget underhåll om man har barnen halva tiden."

Alltså om man INTE har vårdnad..

Du svarade.
    Anonym (fk) skrev 2015-03-17 15:06:53 följande:

Men man har rätt till halva bidraget

Och på det svarade jag nej.

Så nej. På inlägget jag svarade "nej" på så handlade det inte om gemensam vårdnad utan där man INTE har vårdnad. ..

;)
  • sextiotalist
    MadHatter skrev 2015-03-18 10:38:51 följande:
    Din sista mening där är en typisk sån kommentar som är så onödig - och som bara eggar på en onödig konflikt.

Det är väl ingen I denna tråd som har hävdat att uf ska betala kaffet åt bf?

Ja det Brumma skriver är precis så det är tänkt att fungera. Tydligt och bra uppspaltat.
    Om du visst hur många trådar jag har läst om att underhållet är för lågt, för de har inte råd att gå ut och fika
  • Anonym (fk)
    Brumma skrev 2015-03-18 11:36:00 följande:

Känns lite tvärtom faktiskt. ..

Jag skrev

"Ahh.

dock ett litet tillägg. - även om man inte har vårdnad så betalar man ändå inget underhåll om man har barnen halva tiden."

Alltså om man INTE har vårdnad..

Du svarade.Och på det svarade jag nej.

Så nej. På inlägget jag svarade "nej" på så handlade det inte om gemensam vårdnad utan där man INTE har vårdnad. ..

;)

Det fanns nåra inlägg där innan med som kanske skulle brinat större klarhet i vad jag syftade på.hehe
  • Anonym (singsing)

(ansvar) jag ser gärna ett svar på det sista jag skrev till dig.

Jag håller med Brumma i det hon skriver, om hur underhållet är tänkt att fungera. Och teoretiskt låter det ju bra men praktiskt då? Kan jag alltså anta att mammorna som klagar är de som gärna vill välja de dyrare alternativen till sina barn, dyra jeans, dyra hobbys mm?

Och för att undvika att pappor utnyttjas på pengar, som ex betalar underhåll och ändå får stå för allt hos sig, vore det inte bra om man kunde ha alternativet genom försäkringskassan då att få betala lite mindre till mamman, som kompensation? Nu pratar jag om fall där föräldrar inte kan komma överens.

Typ att pappan kan klicka i ett av följande alternativ:

-underhåll 1273:- BF ansvarar för alla barnets ekonomiska behov (kläder, mediciner, leksaker etc skickas med till uf)

-underhåll 600:- UF ansvarar själv för barnets ekonomiska behov vid umgänge (kläder, mediciner, leksaker etc finns hos uf)

Då kan ju ingen hacka på varandra och ingen kan använda sig av utpressning på umgängesdagar.

• micromat
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-18 11:58:38 följande:

Jag håller med Brumma i det hon skriver, om hur underhållet är tänkt att fungera. Och teoretiskt låter det ju bra men praktiskt då? Kan jag alltså anta att mammorna som klagar är de som gärna vill välja de dyrare alternativen till sina barn, dyra jeans, dyra hobbys mm?

Och för att undvika att pappor utnyttjas på pengar, som ex betalar underhåll och ändå får stå för allt hos sig, vore det inte bra om man kunde ha alternativet genom försäkringskassan då att få betala lite mindre till mamman, som kompensation? Nu pratar jag om fall där föräldrar inte kan komma överens.

-underhåll 1273:- BF ansvarar för alla barnets ekonomiska behov (kläder, mediciner, leksaker etc skickas med till uf)

-underhåll 600:- UF ansvarar själv för barnets ekonomiska behov vid umgänge (kläder, mediciner, leksaker etc finns hos uf)

Då kan ju ingen hacka på varandra och ingen kan använda sig av utpressning på umgängesdagar.

Fast vid ditt förslag så gäller det ju att uf har barnet lika mycket som bf i princip annars blir det väldigt skevt iaf.. Har man inte barnet boende hos sig får man hjälpa till att betala för barnets försörjning. Svårare än så är det inte.

Jag tror inte att det är så att folk som gnäller på att underhållet är för lågt vill köpa dyrast möjliga till sina barn. Men underhållet är lågt. Det oavsett vem som är uf (mamma eller pappa). Det hänger inte med i utvecklingen. Mitt barn är 11år, underhållet har varit samma alla år. Liksom barnbidrag/studiebidrag har varit samma sista 15

åren.

Men maten har blivit dyrare. Hyror har blivit dyrare, kläder, bensin och annat har också blivit dyrare.
  • Anonym (singsing)
    micromat skrev 2015-03-18 12:08:34 följande:

Fast vid ditt förslag så gäller det ju att uf har barnet lika mycket som bf i princip annars blir det väldigt skevt iaf.. Har man inte barnet boende hos sig får man hjälpa till att betala för barnets försörjning. Svårare än så är det inte.

Men om man har 'lika mycket i princip' så kallas det idag för växelvis boende och då betalas inget underhåll alls. Och nu pratar jag ju om att hjälpa till att försörja? Jag tycker bara att även pappan borde få göra ett val. Som jag skrivit innan blir det bökigt om barnet är 4 eller 5 dagar varannan vecka att kånka på grejer eller att mamman helt enkelt inte vill ta med. Då har man barnet lite mer än bara varannan helg men ändock inte fullt växelvis och därmed bidra med halva underhållet, om man nu vill/måste stå för alla omkostnader själv som uf hemma hos sig.
  • MadHatter
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-18 11:58:38 följande:

Om grunden är att föräldrarna inte kommer överens kommer ett sådant system knappast fungera. Och kommer de överens kan de lika gärna betala underhållsbidrag.

Man kan naturligtvis dela upp underhållsstödet i flera nivåer men då blir det också en större administration och därmed större kostnad för samhället. Då tycker jag att det är bättre att satsa den kostnaden på att underlätta för att underhållsbidraget blir norm i praktiken såsom det är tänkt i teorin.

Utpressning på umgängesdagarna är inte heller något som "fungerar". Det är inte upp till mamman att avgöra utan är man ej överens kan umgängesschema fastslås i rätten. En förälder som aktivt försvårar umgänge lär löpa stor risk att förlora boendet vid en tvist.

Men visst finns det enstaka individer som bråkar ändå men det kommer du knappast åt med ditt system.
Svar på tråden Underhåll - Vad går det till!?