• Anonym (singsing)

Underhåll - Vad går det till!?

Nu kommer jag väl bli idiotförklarad av alla mammor. Men jag kan inte begripa varför det är så självklart att pappor ska betala underhåll.

Satt och diskuterade med min killkompis som har sin son tors-mån varannan vecka. Alltså 4/14 dagar. När pojken har sommarlov har dom delat på tiden men han har ändå fått betala cirka 600:-/mån. Mamman får hela barnbidraget. Hon får alltså (förutom på sommaren) över 2000:- i månaden. Barnbidraget slår väl ut dagis/fritidsavgifter (vet inte hur mycket det är?). Så det kan jag köpa att hon får eftersom hon betalar hela avgiften. Men vart är det meningen att de övriga 1273:- ska gå till? Allt pojken har hos sin mamma har han hos sin pappa - eget rum, kläder, leksaker, cyklar... Så det är ingenting hon får stå ensam för, pappan får ju också köpa alla dessa grejer. Dyrare saker som fritidsaktiviteter och sport delar de på. Eller jo, hon betalar frisören själv 2 gånger om året. Och försäkring på barnet, men det tror jag knappast kostar en tusenlapp i månaden...

Hur kan ett barn, som man har 2/3 av tiden, kosta 1273:- utöver allt som pappan betalar hos sig? Och på sommaren, hur kan det kosta henne 600:- mer när de delar på tiden!?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-18 08:38
    Okej. Många har blivit väldigt upprörda. Som jag inledde inlägget med blev jag ganska idiotförklarad av många. Vissa förstår vad jag menar.
    Jag kan förstå nu att pappan (I detta fall) absolut inte är tvungen att betala en krona utöver 1273:-. Nu gör han det frivilligt utan att klaga. Som så många pappor gör och tydligen förväntas göra. Det är jag som ifrågasätter underhållet, vad det går till och hur mycket. Men det är inte första gången jag hör fall som hans; mamman kräver underhåll OCH vill samtidigt ha mer till dyrare inköp/pappan får köpa grejer till sig. Så för att förtydliga:
    Mitt inlägg var riktad till er som kan ge mig lite klarhet i varför många mammor klagar över att pengarna inte räcker. Om en pappa betalar 1273:- varje månad, mamman får barnbidrag 1050:- och samtidigt lägger sin del 1273:- så blir det i mina öron som inte är förälder ganska mycket pengar! Jag kan inte begripa att ett barn kostar över 3500:- i månaden (säg 2500:- efter förskola/fritids är betalt för det har väl dom allra flesta). Eller handlar det om att man inte vill ta av sina egna pengar som mamma, att underhåll och barnbidrag ska täcka alla kostnader?
  • Svar på tråden Underhåll - Vad går det till!?
  • Förtryckt

Jag fattar inte hur ett underhåll på 1273 kan halveras (=600) när barnet bor hos pappan 8 dagar i sträck... En månad är ca trettio dagar, trettiotvå delat med fyra blir åtta... Alltså borde pappan behålla en fjärdedel av underhållet, INTE HÄLFTEN! Dvs betala ca 900 kr istället för 1273.

---
  • Brumma
    Anonym (fk) skrev 2015-03-18 11:45:16 följande:

Det fanns nåra inlägg där innan med som kanske skulle brinat större klarhet i vad jag syftade på.hehe

Jo. Jag vet det.

Men då jag skrev "som ett tillägg" och specifikt syftade på icke vårdnadshavare så kanske du skulle utgått från det när du svarade på mitt inlägg...
  • Anonym (fk)
    Brumma skrev 2015-03-18 13:31:52 följande:

Jo. Jag vet det.

Men då jag skrev "som ett tillägg" och specifikt syftade på icke vårdnadshavare så kanske du skulle utgått från det när du svarade på mitt inlägg...

Nja helheten känns mer relevant i ett meningsutbyten. Annars blir ju hela konversationen meningslös och oerhört tungrodd
  • Brumma
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-18 11:58:38 följande:

(ansvar) jag ser gärna ett svar på det sista jag skrev till dig.

Jag håller med Brumma i det hon skriver, om hur underhållet är tänkt att fungera. Och teoretiskt låter det ju bra men praktiskt då? Kan jag alltså anta att mammorna som klagar är de som gärna vill välja de dyrare alternativen till sina barn, dyra jeans, dyra hobbys mm?

Och för att undvika att pappor utnyttjas på pengar, som ex betalar underhåll och ändå får stå för allt hos sig, vore det inte bra om man kunde ha alternativet genom försäkringskassan då att få betala lite mindre till mamman, som kompensation? Nu pratar jag om fall där föräldrar inte kan komma överens.

Typ att pappan kan klicka i ett av följande alternativ:

-underhåll 1273:- BF ansvarar för alla barnets ekonomiska behov (kläder, mediciner, leksaker etc skickas med till uf)

-underhåll 600:- UF ansvarar själv för barnets ekonomiska behov vid umgänge (kläder, mediciner, leksaker etc finns hos uf)

Då kan ju ingen hacka på varandra och ingen kan använda sig av utpressning på umgängesdagar.

Nej. Jag tycker inte det är en bra idé eftersom det alldeles för lätt skulle kunna utnyttjas så att barnen får det sämre.

Har man sitt barn oftare än vh så kan man göra en sk nettoberäkning. Det innebär att istället för att göra avdrag varje månad så räknas ett snitt ur och underhållet sänks varje månad istället.

Ser man på ditt förslag så skulle umgängesföräldern lätt kunna utnyttja det men sedan hålla sin del till ett minimum. Vilket innebär att barnet skulle bli lidande.

Hur skulle det kontrolleras? Var skulle gränsen gå?

Allt över underhållet är frivilligt. Vilken nivå man vill lägga sig på är frivilligt - både för boendeföräldern och umgängesföräldern.

Om båda föräldrarna tar sitt ansvar och ser som allt över normen (underhåll x 2 samt barnbidrag) är frivilligt att lägga så tror jag det skulle bli betydligt mindre smutskastning...
  • MadHatter
    Brumma skrev 2015-03-18 13:45:40 följande:

Nej. Jag tycker inte det är en bra idé eftersom det alldeles för lätt skulle kunna utnyttjas så att barnen får det sämre.

Har man sitt barn oftare än vh så kan man göra en sk nettoberäkning. Det innebär att istället för att göra avdrag varje månad så räknas ett snitt ur och underhållet sänks varje månad istället.

Ser man på ditt förslag så skulle umgängesföräldern lätt kunna utnyttja det men sedan hålla sin del till ett minimum. Vilket innebär att barnet skulle bli lidande.

Allt över underhållet är frivilligt. Vilken nivå man vill lägga sig på är frivilligt - både för boendeföräldern och umgängesföräldern.

Om båda föräldrarna tar sitt ansvar och ser som allt över normen (underhåll x 2 samt barnbidrag) är frivilligt att lägga så tror jag det skulle bli betydligt mindre smutskastning...

Ja det lär ju behövas en väldig kontroll av ett sådant system, bara en sån sak som att uf faktiskt träffar barnet och har några extra kostnader - vem ska intyga det? Mamman eller pappan? Och tänk om de säger olika? Ska vi lägga en massa skattepengar på att utreda det?
  • micromat
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-18 12:21:37 följande:

Men om man har 'lika mycket i princip' så kallas det idag för växelvis boende och då betalas inget underhåll alls. Och nu pratar jag ju om att hjälpa till att försörja? Jag tycker bara att även pappan borde få göra ett val. Som jag skrivit innan blir det bökigt om barnet är 4 eller 5 dagar varannan vecka att kånka på grejer eller att mamman helt enkelt inte vill ta med. Då har man barnet lite mer än bara varannan helg men ändock inte fullt växelvis och därmed bidra med halva underhållet, om man nu vill/måste stå för alla omkostnader själv som uf hemma hos sig.

Fast pappan eller uf gör ju redan idag ett val.. Antingen betalar man 1273kr eller det man ska efter att avdragen är gjorda. Avdragen enligt det fk går ut med. Eller så kan man välja att betala mer och stå för en hel del saker själv och det utan att gnälla. Som kläder cykel mm. Det kan va av en sån enkel orsak att man inte tycker om kläderna bf skickar med. Alla val här i livet är inte val man gillar men man får välja ändå.

När det gäller barn får man tillbaka vad man ger. Hör man av sig, försöker skapa en god relation och finnas där för barnet får man igen det i slutändan än om man inte gör mer än minsta möjliga. Det behöver inte bara handla om pengar.

Jag som bf "väljer" att betala en hel del saker ur "egen ficka" efter 1273×2 + barnbidrag. Det enligt kostnader som jag tidigare tagit upp som inte täcks av underhåll ×2 + barnbidrag. Så ja underhållet är för lågt, iaf för äldre barn.

Sen finns allt annat man vill göra. Som roligheter på sommaren. Nu gör vi inga extrema saker utan typ liseberg och det bekostar jag själv för att jag vill. Utan ufs inblandning. Det för att jag vill att barnet och jag ska kunna hitta på något roligt på sommaren. Uf har precis samma möjligheter att hitta på saker precis som jag, men gör det inte.

Det är ufs val även fast barnet undrar varför uf aldrig gör saker med det.
  • Brumma
    Förtryckt skrev 2015-03-18 13:02:21 följande:

Jag fattar inte hur ett underhåll på 1273 kan halveras (=600) när barnet bor hos pappan 8 dagar i sträck... En månad är ca trettio dagar, trettiotvå delat med fyra blir åtta... Alltså borde pappan behålla en fjärdedel av underhållet, INTE HÄLFTEN! Dvs betala ca 900 kr istället för 1273.

För åtta dagar får man dra av ca 250:- och underhållet hamnar alltså på ca 1020:-

Man drar av 1/40 del av underhållet per dygn.

Så på sommaren, när umgänget är halva tiden (säg 15 dagar för enkelhetens skull) blir avdraget 477:- och underhållet som boendeföräldern får blir 796:-
  • Anonym (singsing)
    Brumma skrev 2015-03-18 13:45:40 följande:

MadHatter skrev 2015-03-18 13:57:35 följande:

Ja det lär ju behövas en väldig kontroll av ett sådant system, bara en sån sak som att uf faktiskt träffar barnet och har några extra kostnader - vem ska intyga det? Mamman eller pappan? Och tänk om de säger olika? Ska vi lägga en massa skattepengar på att utreda det?

Fast om man ser till min vän, bullenochgrisen o andra här i forumet så utnyttjas ju systemet som är idag också. En mamma kan gå till försäkringskassan och säga att hon vill ha underhåll då får pappan betala. Sen ser hon till att ha 4 dagar mer i månaden då kan han inte göra ett skit åt saken. Eller som i min väns fall, mamman hår med på fler dagar men vägrar skriva på papper att det är så. Jo, som ni skriver, kan man gå till rätten. Men det är en process som kan ta år och kosta tiotusentals kronor.

Och att mammorna beter sig på det här sättet leder ju också till att pappan kanske inte kan lägga det han skulle vilja till sitt barn för det ska gå till mamman. Nån här skrev ju att han vet inte hur många trådar han sett där de beklagar sig för att pengarna räcker inte till att gå och fika?

Men det är klart mammor ska få utnyttja systemet bäst dom vill så länge inte era skattepengarna går åt.
  • Anonym (Tjollahopp!)

Kan någon bara ge ett snabbt och korrekt svar på dessa fråga:

Hur många dagar I FÖLJD (alltså på raken) måste ett barn bo hos sig umgängesförälder, för att UF ska kunna göra avdrag på underhållet?

Samt hur många dagar TOTALT (alltså inte nödvändigtvis i följd) måste ett barn bo hos sin umgängesförälder för att UF ska kunna göra avdrag på underhållet?

Är det avdrag enligt 1/40 som gäller i båda fallen?

---

En sista fråga: Hur många dagar måste UF ha barnet boende hos sig, för att kunna få halva barnbidraget?

• Brumma
    Anonym (Tjollahopp!) skrev 2015-03-18 15:15:47 följande:

Kan någon bara ge ett snabbt och korrekt svar på dessa fråga:

Hur många dagar I FÖLJD (alltså på raken) måste ett barn bo hos sig umgängesförälder, för att UF ska kunna göra avdrag på underhållet?

Samt hur många dagar TOTALT (alltså inte nödvändigtvis i följd) måste ett barn bo hos sin umgängesförälder för att UF ska kunna göra avdrag på underhållet?

Är det avdrag enligt 1/40 som gäller i båda fallen?

---

En sista fråga: Hur många dagar måste UF ha barnet boende hos sig, för att kunna få halva barnbidraget?

I rad - minst fem.

Totalt - minst sex nätter på en månad.

Barnbidraget - minst tolv dagar.

Källa försäkringskassan
Svar på tråden Underhåll - Vad går det till!?