• Anonym (singsing)

Underhåll - Vad går det till!?

Nu kommer jag väl bli idiotförklarad av alla mammor. Men jag kan inte begripa varför det är så självklart att pappor ska betala underhåll.

Satt och diskuterade med min killkompis som har sin son tors-mån varannan vecka. Alltså 4/14 dagar. När pojken har sommarlov har dom delat på tiden men han har ändå fått betala cirka 600:-/mån. Mamman får hela barnbidraget. Hon får alltså (förutom på sommaren) över 2000:- i månaden. Barnbidraget slår väl ut dagis/fritidsavgifter (vet inte hur mycket det är?). Så det kan jag köpa att hon får eftersom hon betalar hela avgiften. Men vart är det meningen att de övriga 1273:- ska gå till? Allt pojken har hos sin mamma har han hos sin pappa - eget rum, kläder, leksaker, cyklar... Så det är ingenting hon får stå ensam för, pappan får ju också köpa alla dessa grejer. Dyrare saker som fritidsaktiviteter och sport delar de på. Eller jo, hon betalar frisören själv 2 gånger om året. Och försäkring på barnet, men det tror jag knappast kostar en tusenlapp i månaden...

Hur kan ett barn, som man har 2/3 av tiden, kosta 1273:- utöver allt som pappan betalar hos sig? Och på sommaren, hur kan det kosta henne 600:- mer när de delar på tiden!?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-18 08:38
    Okej. Många har blivit väldigt upprörda. Som jag inledde inlägget med blev jag ganska idiotförklarad av många. Vissa förstår vad jag menar.
    Jag kan förstå nu att pappan (I detta fall) absolut inte är tvungen att betala en krona utöver 1273:-. Nu gör han det frivilligt utan att klaga. Som så många pappor gör och tydligen förväntas göra. Det är jag som ifrågasätter underhållet, vad det går till och hur mycket. Men det är inte första gången jag hör fall som hans; mamman kräver underhåll OCH vill samtidigt ha mer till dyrare inköp/pappan får köpa grejer till sig. Så för att förtydliga:
    Mitt inlägg var riktad till er som kan ge mig lite klarhet i varför många mammor klagar över att pengarna inte räcker. Om en pappa betalar 1273:- varje månad, mamman får barnbidrag 1050:- och samtidigt lägger sin del 1273:- så blir det i mina öron som inte är förälder ganska mycket pengar! Jag kan inte begripa att ett barn kostar över 3500:- i månaden (säg 2500:- efter förskola/fritids är betalt för det har väl dom allra flesta). Eller handlar det om att man inte vill ta av sina egna pengar som mamma, att underhåll och barnbidrag ska täcka alla kostnader?
  • Svar på tråden Underhåll - Vad går det till!?
  • skpklm
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-31 14:56:41 följande:

Att folk bor hemma tills dom är 30 kan jag inte fatta. Tycker man borde fått en spark i arslet att växa upp för länge sen, men det är en helt annan diskussion.

Att bostadskostnaderna ökar tycker jag väl hör mer ihop med att lönerna också ökar. Som bf kan man dessutom få bostadsbidrag om man behöver. Det är inget underhållet ska inkludera. Så ja, det är en ökande kostnad men tillhör inte det här ämnet.
    Ja,  det stämmer;  man kan få några hundralappar i bostadsbidrag som förälder om man har tillräckligt låg inkomst och lagom stor bostad med eget kontrakt.
  • skpklm

Bosättningsbidrag (till inredningsdeltaljer som möbler etc)  avskaffades för LÄNGE sedan.

• Anonym (singsing)
    Förtryckt skrev 2015-03-31 14:55:42 följande:

hennes 1273:- är skrutt och intet mot vad hennes stora barn kostar.
    Hon tycker nästan det är skrattretande att stora barn, med dyra hobbies t ex tennis eller hockey, ska klara sig på det beloppet inkl barnbidrag förstås.

Nu är det ju inte enbart det beloppet barnen ska klara sig på.. Tror man det kan jag förstå mammor som tycker underhållet ska höjas.
  • Anonym (singsing)
    skpklm skrev 2015-03-31 15:10:46 följande:

Bosättningsbidrag (till inredningsdeltaljer som möbler etc)  avskaffades för LÄNGE sedan.

Aldrig hört talas om bosättningsbidrag..
  • Anonym (Pia)
    Jag känner en mamma som tar allt ansvar för barnet, föräldern har sen länge flyttat till annat land och träffar inte barnet, hennes 1273:- är skrutt och intet mot vad hennes stora barn kostar. Hon har två jobb för att hålla sig flytande.
    Hon tycker nästan det är skrattretande att stora barn, med dyra hobbies t ex tennis eller hockey, ska klara sig på det beloppet inkl barnbidrag förstås.
    Sen är ju kläder jätteviktigt i de åldrarna också...

Att höra att det förutom en pyttehöjning 1994 på ett par hundra varit på samma nivå sen dess, över tjugo år!, det är ett skämt. Det är självklart att det måste höjas.
    Vad menar du är det bara pappan som ska försörja barnet
  • sextiotalist
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-31 14:49:48 följande:

Låt oss ponera att du har rätt. Varför har inte underhållet höjts tidigare isåfall? Varför höjs det inte med en viss procent varje år, om det nu blir dyrare varje år att ha barn?

Hur mycket tycker du personligen att underhållet borde höjas?
    Därför att man tog bort denna indexreglering 1994, varför vet jag inte
  • skpklm
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-31 15:15:56 följande:

När man flyttar hemifrån för att bilda familj kan man behöva en del prylar,  säng,  kastrull etc etc.  På 60-talet fanns bosättningsbidrag att söka,  även bosättningslån.
  • skpklm
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-31 15:15:56 följande:

När man flyttar hemifrån för att bilda familj kan man behöva en del prylar,  säng,  kastrull etc etc.  På 60-talet fanns bosättningsbidrag att söka,  även bosättningslån.
  • Förtryckt
    skpklm skrev 2015-03-31 17:15:05 följande:
    Idag är det bara invandrare som får detta. Lån på 30 000 för möblemang i hemmet, det kallas något annat som jag inte kommer ihåg
    ---
  • Brumma

Jag känner en mamma som tar allt ansvar för barnet, föräldern har sen länge flyttat till annat land och träffar inte barnet, hennes 1273:- är skrutt och intet mot vad hennes stora barn kostar. Hon har två jobb för att hålla sig flytande.

Sen är ju kläder jätteviktigt i de åldrarna också.

Förstår att det inte räcker om hon inte bidrar med ngt själv.... Tanken är ju inte att underhållet samt barnbidraget skall täcka hela barnets kostnad, utan att boendeföräldern skall bidra själv oxå... Sedan vet jag fler mammor som anser att deras del av barnets kostnad är barnbidraget...

Om hon lever med en låg/normal lön försåt jag inte varför barnen tvunget måste hålla på med de dyraste sporterna som finns. Har man inte råd så har man inte. Väljer hon att gå på knäna pga det så är det ju helt o fullt självvalt och knappast ngt hon kan klandra pappan för...

Det är inte givet att barn med sammanlevande föräldrar har möjlighet att gå på dyrare aktiviteter. Skillnaden är väl att man i en kärnfamilj lever efter sina tillgångar på ett annat sätt, istället för att förvänta sig att ngn annan skall betala för att man lever över sina tillgångar...
Svar på tråden Underhåll - Vad går det till!?