• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Kolan91

Hej tjejer!

Jag har lågt progrestron och har fått utskrivet letrozol då min läkare trodde att jag ägglossar men att äggen inte är tillräckligt mogna. Jag har nu läst på om progrestall och undrar om ni även hade tagit det vid ev. Graviditet i hopp om att kunna behålla barnet? Jag är så orolig om jag skulle bli gravid att mitt låga progrestron värde kommer göra att jag får missfall.

Någon som har synpunkter?

Värdet efter en vecka efter äl var endast 18 :(

• chbw
    Kolan91 skrev 2016-03-10 14:15:28 följande:

Hej tjejer!

Jag har lågt progrestron och har fått utskrivet letrozol då min läkare trodde att jag ägglossar men att äggen inte är tillräckligt mogna. Jag har nu läst på om progrestall och undrar om ni även hade tagit det vid ev. Graviditet i hopp om att kunna behålla barnet? Jag är så orolig om jag skulle bli gravid att mitt låga progrestron värde kommer göra att jag får missfall.

Någon som har synpunkter?

Värdet efter en vecka efter äl var endast 18 :(

Hej! 

har ingen koll på mina värden längre, o vad som e högt/lågt. Var över 1 år sen jag tog dem. Men jag har beställt hem progesterall o ska testa den här månaden. Tänker att det inte kan skada iallafall. Ska tydligen kunna vara bra mot pcos och endometrios också, så om det kan hjälpa det blir jag ju bara glad =) 

kram

• Filli89
    Dragonfly81 skrev 2016-03-09 17:40:45 följande:

Hej!

Ja hur känns det, hahaha, det känns precis som för dig, fortfarande overkligt! Har absolut inte fattat än att jag verkligen är gravid!

Jag mår jättebra! De symtom jag har är exakt likadana som när jag väntar mens i vanliga fall ("mensvärk", svullna och jätteömma bröst, lite tröttare än vanligt men jag kissar som en hel elefant så det är annorlunda) så det känns som man fortfarande går och väntar på den ungefär.  Jobbigast är väl att vänta de där 14 dagarna som är kvar till vul som sagt... men det kommer gå fort! ;)

Keep me posted!!! 

Kramar 

Ja alltså jag känner faktist inte så mkt. Lite mensvärk lite då o då och brösten som ömmar när de vill. Inget illamående o inte kissar ja nått heller. Blir bara orolig av att inte ha symtom. Har vul 21 e rädd att d inte finns nått där Lol. När har du vul?
  • Dragonfly81
    Filli89 skrev 2016-03-10 18:30:00 följande:
    Ja alltså jag känner faktist inte så mkt. Lite mensvärk lite då o då och brösten som ömmar när de vill. Inget illamående o inte kissar ja nått heller. Blir bara orolig av att inte ha symtom. Har vul 21 e rädd att d inte finns nått där Lol. När har du vul?
    Jag har vul den 23:e! Glad

Det här med symptom är ju så individuellt. Finns ju de som går länge utan några direkta symptom medans andra känner av det nästan med en gång. Det kommer säkert komma fler för dig snart, men samtidigt är det ju ganska skönt att slippa de värsta tänker jag. Illamående t.ex. är jag glad att slippa så länge som möjligt! Är det värsta jag vet! Har mått illa tillräckligt ändå genom åren, utan att vara gravid.

Ta det bara lugnt, njut och invänta ditt vul så ska du se att allt är som det ska! Hjärta

Kram
  • Kolan91

Jag läste på någon sida att för mycket progrestron under graviditet kan ge skador på fostrets könsorgan :( det vill man ju inte orsaka. Min gynekolog borde å andra sidan veta vad som vore en rimlig dos.

Hoppas det går vägen för oss nu! Här väntar jag bara på att mensen ska dra igång! Vill börja nu!! :)

chbw skrev 2016-03-10 16:57:55 följande:

Hej! 

har ingen koll på mina värden längre, o vad som e högt/lågt. Var över 1 år sen jag tog dem. Men jag har beställt hem progesterall o ska testa den här månaden. Tänker att det inte kan skada iallafall. Ska tydligen kunna vara bra mot pcos och endometrios också, så om det kan hjälpa det blir jag ju bara glad =) 

kram

• chbw
    Kolan91 skrev 2016-03-11 07:37:23 följande:

Jag läste på någon sida att för mycket progrestron under graviditet kan ge skador på fostrets könsorgan :( det vill man ju inte orsaka. Min gynekolog borde å andra sidan veta vad som vore en rimlig dos.

Hoppas det går vägen för oss nu! Här väntar jag bara på att mensen ska dra igång! Vill börja nu!! :)

Okej :o nej inte direkt. Men när jag läst ska man använda krämen från ägglossning till typ bim. Så kanske det inte blir för mkt då?

Åh håller tummarna =)
  • BusigaSyrran

Verkar inte bli någon äl för mig denna gången, mitt största ägg va på 13mm :( åh jag måste göra blodprov på fredag för att de vill se om jag hade äl denna månaden eller inte.. orkar inte just nu med allt detta.

De har ju kollat upp min äl och säger att jag har en bra ägglossning själv.

Nu har jag ätit andra kuren av pergotime men verkar ha hoppat över äl nu denna månaden, vilket jag isåfall tycker är irriterande om jag ej har en äl i helgen.
    hoppas dock att de snart är våran tur.

• velicious01
    chbw skrev 2016-03-07 19:51:37 följande:

Jo.. allt över 0.5 har jag tyvärr mått dåligt på. Är fortfarande inte symtomfri vilket är jobbigt. Men kan leva med det sålänge värdena är bra .. ah okej! Skönt du mår bra nu iallafall =)

Ja.. jag får ringa o tjata på dem haha. Går på vc. Och du? =)

Tack! Började med gonal-f:en idag. Jo men läkaren tror inte insemination kommer hjälpa oss då det är min uteblivna ägglossning som är största problemet. Men om det inte tar sig den här gången ska vi diskutera insemination inför nästa gång =)

Kram!

Ja precis du får tjata på dom hehe :) jag går hos diabetes mottagning så de är dom som håller koll på prover o.sv

Dag 7 efter ovitrelle nu och testade svagt positivt..så ska testa dag 10 och 13 för att kika så ovitrellen gått ur :P blev lite ledsen när de dök upp 2 streck för de är ju p.ga hcg av ovitrelle :( Så hoppas att de dyker upp ett äkta plus.

Åh lycka till hoppas på fin äggblåsa nu då :) när ska du in o kika äb?

Kram!
  • velicious01
    BusigaSyrran skrev 2016-03-12 14:43:07 följande:

Verkar inte bli någon äl för mig denna gången, mitt största ägg va på 13mm :( åh jag måste göra blodprov på fredag för att de vill se om jag hade äl denna månaden eller inte.. orkar inte just nu med allt detta.

De har ju kollat upp min äl och säger att jag har en bra ägglossning själv.

Nu har jag ätit andra kuren av pergotime men verkar ha hoppat över äl nu denna månaden, vilket jag isåfall tycker är irriterande om jag ej har en äl i helgen.

hoppas dock att de snart är våran tur.

Vad tråkigt <3 ja de blir ju extra tufft o irriterande när man hoppas så mycket vid behandling o allt ser bra ut. Hoppas provet visade på äl iaf. Vilken dag va de mätte på 13 mm?

Kram!
  • chbw
    velicious01 skrev 2016-03-14 16:11:54 följande:
    Ja precis du får tjata på dom hehe :) jag går hos diabetes mottagning så de är dom som håller koll på prover o.sv

Dag 7 efter ovitrelle nu och testade svagt positivt..så ska testa dag 10 och 13 för att kika så ovitrellen gått ur :P blev lite ledsen när de dök upp 2 streck för de är ju p.ga hcg av ovitrelle :( Så hoppas att de dyker upp ett äkta plus.

Åh lycka till hoppas på fin äggblåsa nu då :) när ska du in o kika äb?

Kram!
    jo :P 

ah okej =) åh men då är det snart ur kroppen iallafall! :) håller tummarna! 

Jag var där idag, en liten ensam en på ca 13mm, så ska ta gonal f några dagar till o så vul igen på torsdag morgon =) 

kram!
Svar på tråden Fertilitetsutredning