• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • emmamaria80
    velicious01 skrev 2016-03-20 02:13:27 följande:
    Hej :)

Vet inte men tror de är ungefär lika för alla, men hos oss gick de till såhär:

Först pratar man lite om ens bakgrund, sen tas blodprov dag 3 o 21 för att kika hormonnivå o andra värden. Ev. Spermaprov. Efter mens brukar de göra en kontraströntgen/ Hsg spolning av äggledarna. De är olika för alla om de känns eller inte.

Sen är de nog inte mer men kan vara olika beroende på vad utredningen visar.

Det finns massa hjälp man kan få ifall det inte funkar naturligt, har du seg äl eller något strul med den kanske du kan prova pergotime behandling t.ex. eller vad prover visar o behandling efter de.

Visst är de tråkigt <3 man vill helst fixa den där biten själv.

Vi finns här både nya i utredningskarusellen som jag som är en bit längre för att svara på frågor om de är nått du undrar över :) lycka till.
    Tack för svar. Det står på klinikens hemsida att utredningen tar 6-8 veckor. Jag undrar om det betyder att man inte börjar nån behandling förrän utredningen är helt klar även om de hittar felet..? Säkert olika från ställe till ställe men det känns som så lång tid. Vet inte vad det är med mig, känns som jag har tappat tålamodet helt! Vi har inte ens försökt så länge men eftersom jag snart fyller 36 får vi tid ändå. Först skulle jag ringa i mitten på april men sen ringde jag igen för jag kände att jag inte orkade vänta.. Sen kändes de två veckorna vi skulle få vänta till det datum vi fick tid som ingenting men nu känns det som hundra år. Helt labil. Har alltid fått höra att vi har så lätt att bli gravida i min släkt och det har typ stämt på alla utom mig. Känner mig smått bitter och missunnsam. Beundrar er som kämpar och kämpar och ändå håller ihop humöret. <3
  • emmamaria80

Hade jag bara haft ägglossning hade jag nog inte haft lika svårt att vänta men det känns så meningslöst. Ursäkta allt gnäll...

• Kolan91

Hej tjejer!

Grattis till er som plussat efter all längtan! :)
    Idag var jag hos gyn (cd 10) och kollade äggblåsor blev både glad och besviken / ledsen.
    Äggen var det inga problem med. Två st på vänstra sidan en på 18mm och en på 14 mm. På höger en på 12 mm.
    MEN slemhinnan var bara 3 mm!!! :( :(

Så ledsen. Ingen bebis denna gång heller!! Någon här inne med tunn slemhinna som har tips på vad man kan göra till nästa gång!!?

Kram på er alla kämpar!

• fabi

Hej jag behöver hjälp att tyda en graviditetstest. Ser ni ett svagt andra streck eller är det jag som inbillar mig.

• fabi
    lilsis skrev 2016-04-11 17:52:37 följande:

Jo det är två.

Det fiffiga med gravtest är att de blir starkare ;)

i1073.photobucket.com/albums/w381/annanilsson2/87875DF9-87A4-47BA-83B1-925B2AA65649_zpspwrlowjs.jpg

Jag ska testa imorgon igen fast med morgon urin. Det är svårt att tro att de skulle va positivt. Har provat i över 2 år och vi väntar på kallelse för ivf. Jag har lika symtom som jag brukar ha innan mens. Ömma bröst och mens smärtor som pågått i 5 dar som kommer och går.
  • fabi

Glömde säga att jag fick ägglossningsblödning för första gången denna månad.

• chbw
    fabi skrev 2016-04-11 17:10:45 följande:

Hej jag behöver hjälp att tyda en graviditetstest. Ser ni ett svagt andra streck eller är det jag som inbillar mig.

tycker det svagare strecket ändå ser rätt tydligt ut! Spännande med morgonadgens test =) 
  • fabi

Jag kunde inte hålla mig o tog ett till. Den nya är den nedanför. Denna gång var den tydligare! Kan det vara sant! Jag ska till barnmorska mottagning o testa imorgon. Jag kommer inte tro de förän hon säger att jag är gravid.

• fabi

Jag köpte ett digital idag. Jag kan inte fatta att det är positivt! Vi som försökt i över 2 år och väntade på kallelse från ivf kliniken i umeå. Jag trodde att det var ägglossningsblödning som jag fick för första gången runt den tiden jag trodde att jag hade ägglossning. Undra om det kunde ha varit implantation blödning. Det är så overkligt.

Svar på tråden Fertilitetsutredning