• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • chbw
    Redcat skrev 2016-06-09 00:13:18 följande:
    Gu va duktig du är jag tog ett till test idag på kvällen, det va neg... Jag vet att jag inte ska testa men kan inte hålla mig. Tror lite nu att det inte har tagit sig, har haft smärta idag i magen när jag och sambon skulle ut med hundarna. Va tvungen att stanna till några gånger för att det gjorde för ont.. :-/ käns inte som att de bådar gott för min del. Håller tummarna och tår för dig i morgon och hoppas att det är din tur

Jag och sambon pratade idag om att ifall det inte tar sig nu så ska vi ha roligt i sommar (grilla,dricka och bara leva), eftersom vi då måste vänta tills efter sommaren tills nästa försök. Tror vi båda börjar ställa in oss på att det inte kommer bli något den här gången(vi börjar redan planera lite vad vi ska göra på midsommar). Men om det mot för modan tar sig nu så vet jag att det kommer bli en bättre sommar än vad vi kan planera

Som du kanske ser så är jag lite splittrad haha
    =) Det är ju ett par dagar kvar, så än finns det hopp! Jag testade faktiskt idag, och fick negativt, så väntar egentligen bara in mensen nu. Om den mot förmodan inte kommer imorgon testar jag nog på lördag nästa gång, då är det en dag efter bim. 

Låter som en bra ide =) Vi får inte heller nått mer försök innan sommaren nu. Och tar det sig inte nu så ska vi nog försöka samla ihop pengar till ivf istället. Om inte min sköldkörtel magiskt börjar samarbeta under sommaren så vi kan få landstingsbetalt (har ett par kg som måste försvinna, som sitter stenhårt sen ett par år tillbaks, vad jag än gör). 
  • Redcat
    chbw skrev 2016-06-09 15:16:46 följande:

=) Det är ju ett par dagar kvar, så än finns det hopp! Jag testade faktiskt idag, och fick negativt, så väntar egentligen bara in mensen nu. Om den mot förmodan inte kommer imorgon testar jag nog på lördag nästa gång, då är det en dag efter bim. 

Låter som en bra ide =) Vi får inte heller nått mer försök innan sommaren nu. Och tar det sig inte nu så ska vi nog försöka samla ihop pengar till ivf istället. Om inte min sköldkörtel magiskt börjar samarbeta under sommaren så vi kan få landstingsbetalt (har ett par kg som måste försvinna, som sitter stenhårt sen ett par år tillbaks, vad jag än gör). 

Jo men hoppet käns ganska lite.. Gu va tråkigt, får hoppas att mensen inte kommer och att det bara inte är tillräckligt med hormoner än

Okej, gu va tråkigt. Hoppas du lyckas så ni slipper betala det själva läste lite på hur mkt det kostar där vi går och det är nästan löjligt hur dyrt det är :-/

Jag har planer att ta ett till test på söndag, då är det bara 2dagar kvar till testdagen och min bmi. Tror att det svaret kommer vara typ 98% det svaret jag kommer få på testdagen så.får vell se.. Som tur är så har jag 3frysta befruktade ägg så har jag tur och det inte tar sig nu så kanske jag inte behöver göra hela behandlingen igen (det va inge roligt att gå igenom) :-/
  • chbw
    Redcat skrev 2016-06-10 12:58:01 följande:
    Jo men hoppet käns ganska lite.. Gu va tråkigt, får hoppas att mensen inte kommer och att det bara inte är tillräckligt med hormoner än

Okej, gu va tråkigt. Hoppas du lyckas så ni slipper betala det själva läste lite på hur mkt det kostar där vi går och det är nästan löjligt hur dyrt det är :-/

Jag har planer att ta ett till test på söndag, då är det bara 2dagar kvar till testdagen och min bmi. Tror att det svaret kommer vara typ 98% det svaret jag kommer få på testdagen så.får vell se.. Som tur är så har jag 3frysta befruktade ägg så har jag tur och det inte tar sig nu så kanske jag inte behöver göra hela behandlingen igen (det va inge roligt att gå igenom) :-/
    Nä ingenting här. Negativt test imorse och sne kom mensen typ nyss :( 

fortsätter hålla tummarna för er <3
  • Redcat
    chbw skrev 2016-06-10 15:39:50 följande:

Nä ingenting här. Negativt test imorse och sne kom mensen typ nyss :( 

fortsätter hålla tummarna för er <3

Okej,gu va tråkigt :-/ får hålla tummarna till nästa gång skicka stora styrke kramar

Tack va söt du är men käns inte som att det kommer vara något, känns som att mensen är påväg, även fast den ska börja den 14..(testdagen). Har mer och mer menskänningar även fast det inte har kommit något än. Så har jag otur så kommer den vell för tidigt den här månaden, har väldigt oregelbunden. Men det är bara att vänta och se :-/ eller så tänker den f*cka med mig och "låssas" komma och sedan bli försenad (har hänt några gånger det också).

Jag har iallafall bestämt mig nu att göra testet på söndag (är ensam hemma då, förutom hundarna) så då kommer jag få reda på det ganska säkra svaret

Kram
  • Filli89

Hej tjejer blev inget här för oss med fet fick min mens idag lr vet inte va d är blöder bara brunt har inte kommit igång riktigt antar ja, dock är d skumt att den kommer så långt efter äl spruta cirka 18 dagar efter. Nu lägger vi ner över sommaren o försöker med nytt ET efter sommaren fet verkar inte funka för mig två ET som tagit sig ena missfall kort efter td och andra sen missfall och två fet som inte blev nått även fast d va en blastocyst som kläcktes ur sitt skal så blev det Nada. Börjar tröttna på allt detta ska de vara så svårt även fast man får hela processen gjort o folk föder två o tre barn medan ja knappt kan få till med en. Förlåt ville gnälla av mig lite haha. Lycka till ni andra som ruvar och om de blir minus så ses vi nog i någon agusti tråd.

En fråga dock om någon vet. Tror Ni ja kan fråga om att sätta tillbaka två? Är ju rätt "ung" enligt d men har ju 4 misslyckade ivf hittills hur mkt måste man misslyckas för att de ska överväga de?

• Saaaraa

Har följt eran tråd i tystnad. Jag och min sambo 23 och 25 år lämnade våra prover i Februari och var på vårt första möte i Maj. Då hade vi haft oskyddat sex i 4 år och planerat i 2 år, utan resultat. Alla våra prover var bra, även ultraljud. Fick se ett ägg som var på väg att släppa, men förhoppningar om att få barn utan hjälp var borta för länge sedan och det var otrolig frustrerande att dom inte hittade något att "ta på". 

Någon dag innan mens började jag fundera på varför mina spottings inte kom. Tog ett test och det var, positivt(?) Chockad Förvånad 

Vi är i v.5 nu och hoppas verkligen att den lilla vill stanna.

Vill bara skicka lite tröst och pepp till er som kämpar eller ska påbörja en utredning. Det är en riktig känsloresa. För min del så har det varit svårt att ta in att jag är gravid för att jag såå länge byggt upp ett skydd om att livet faktiskt kan vara bra utan barn och att barn kanske inte kommer att få vara något vi får ta del av. Men jag tillåter mig känna så och hoppas att glädjen får smälta in. 

Lycka till alla. {#emotions_dlg.flower}Gravid

• chbw
    Redcat skrev 2016-06-10 15:54:47 följande:

Okej,gu va tråkigt :-/ får hålla tummarna till nästa gång skicka stora styrke kramar

Tack va söt du är men käns inte som att det kommer vara något, känns som att mensen är påväg, även fast den ska börja den 14..(testdagen). Har mer och mer menskänningar även fast det inte har kommit något än. Så har jag otur så kommer den vell för tidigt den här månaden, har väldigt oregelbunden. Men det är bara att vänta och se :-/ eller så tänker den f*cka med mig och "låssas" komma och sedan bli försenad (har hänt några gånger det också).

Jag har iallafall bestämt mig nu att göra testet på söndag (är ensam hemma då, förutom hundarna) så då kommer jag få reda på det ganska säkra svaret

Kram

Tack! <3 nu blir det inget mer innan i höst. Jag hoppas på ett mirakel så jag kan få ivf via landstinget men tror inte det kommer gå, så vi går nog betala själva o då blir det först i årsskiftet nån gång..

Hur gick det o testa igår??

Kram
  • Redcat
    chbw skrev 2016-06-13 19:23:36 följande:

Tack! <3 nu blir det inget mer innan i höst. Jag hoppas på ett mirakel så jag kan få ivf via landstinget men tror inte det kommer gå, så vi går nog betala själva o då blir det först i årsskiftet nån gång..

Hur gick det o testa igår??

Kram

Okej jag håller tummarna för ett mirakel

Jag hade testdag idag.... Det va neg.. Så måste vänta till augusti tills jag kan sätta in ett av dom frysta :-/

Kram
  • BusigaSyrran

Nu letar vi efter en ivf klinik men jag kan inte bestämma mig över om det blir en utländsk eller en svensk. Finns fördelar och nackdelar med båda.

De utländska är lika duktiga sätter gärna in två embryo men längre att åka till och ev får man stå för medicinerna själva.

De svenska är duktiga man kan spara ägg och har nära till kliniken men vill bara sätta in ett ägg åt gången.

• chbw
    Redcat skrev 2016-06-14 10:09:19 följande:
    Okej jag håller tummarna för ett mirakel

Jag hade testdag idag.... Det va neg.. Så måste vänta till augusti tills jag kan sätta in ett av dom frysta :-/

Kram
    tack! :) <3

ahmen vad trist :( :( håller tummarna för en fin snöflinga i höst! 
    kram
Svar på tråden Fertilitetsutredning