• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Ohlin111

Hej!

Jah och min man har försökt bli gravida sedan 1,5 år tillbaka. Jag har alltid haft regelbunden mens och ägglossning enl testerna men ännu har det inte blivit något! I augusti ringde jag till en privat gynmottagninh och vi är nu på g med utredning. Hur har era utredningar gått till? Jag ska lämna prov på menadag 2-5 och sedan göra en så kallad HSS inom 8 dagar från första blödningsdagen. Mannen får lämna spermaprov.

• chbw
    Ohlin111 skrev 2016-09-10 23:06:23 följande:

Hej!

Jah och min man har försökt bli gravida sedan 1,5 år tillbaka. Jag har alltid haft regelbunden mens och ägglossning enl testerna men ännu har det inte blivit något! I augusti ringde jag till en privat gynmottagninh och vi är nu på g med utredning. Hur har era utredningar gått till? Jag ska lämna prov på menadag 2-5 och sedan göra en så kallad HSS inom 8 dagar från första blödningsdagen. Mannen får lämna spermaprov.

Vi var först på samtal med läkaren på fertilitetskliniken. Jag fick lämna blodprover, göra vul och spolning. Sambon fick lämna spermaprov :)
  • chbw
    mininiss skrev 2016-09-10 22:50:59 följande:

Ja de amh-värdet jag ska kolla upp och läkaren sa de kan ta upp till några veckor tills hon får svar är så orolig :( fick höra om han har lågt så kan man inte få barn :(

Ah jag förstår. Men vad märkligt att det ska ta sån tid att få svaret?

www.fertilitetsguiden.com/genetik/fsh_amh.php

Här står det bl.a. att ett lågt värde inte kan bestämma om en kan bli gravid eller inte!
  • lilsis

Ett lågt AMH indikerar liten äggreserv som ev är av sämre kvalitet men det är inte samma sak som att det inte går att bli gravid men det _kan_ vara svårare och ta längre tid.

Har en väninna med riktigt lågt värde men hon har efter det fått fyra barn, på naturlig väg.

Mitt är lägre än normalt för min ålder och det märks på hormonstimuleringarna, jag har fått nästan maxdos och ändå inte mer än 10-15 blåsor totalt som mognar. Och ägg i en tredjedel.

• mininiss
    chbw skrev 2016-09-11 01:38:07 följande:

Ah jag förstår. Men vad märkligt att det ska ta sån tid att få svaret?

www.fertilitetsguiden.com/genetik/fsh_amh.php

Här står det bl.a. att ett lågt värde inte kan bestämma om en kan bli gravid eller inte!

Åhh tack så mycket du ger mig hopp har varit så deprimerad men du gav mig goda nyheter <3
  • mininiss
    lilsis skrev 2016-09-11 08:40:41 följande:

Ett lågt AMH indikerar liten äggreserv som ev är av sämre kvalitet men det är inte samma sak som att det inte går att bli gravid men det _kan_ vara svårare och ta längre tid.

Har en väninna med riktigt lågt värde men hon har efter det fått fyra barn, på naturlig väg.

Mitt är lägre än normalt för min ålder och det märks på hormonstimuleringarna, jag har fått nästan maxdos och ändå inte mer än 10-15 blåsor totalt som mognar. Och ägg i en tredjedel.

Åh tack jag läste din inlägg flera gånger och jag kan inte sluta le blev så glad vissa min kille de du skrev och han blev glad du la hopp i våran hjärta <3
  • Madeeleenee

Vi väntar på tid för att träffa läkare för VUL plus få reda på våra provsvar. Jag lämnade blodprover för snart tre veckor sedan och sambon spermaprov för en vecka sedan. Vill bara få en tid så vi kan få svar! Hur lång tid ska det ta? Känns som varje dag är ett år just nu... Jag har en menscykeln på ca 50 dagar så är ju rätt säker på att det är hos mig 'felet' ligger....

• chbw
    Madeeleenee skrev 2016-09-12 09:09:00 följande:

Vi väntar på tid för att träffa läkare för VUL plus få reda på våra provsvar. Jag lämnade blodprover för snart tre veckor sedan och sambon spermaprov för en vecka sedan. Vill bara få en tid så vi kan få svar! Hur lång tid ska det ta? Känns som varje dag är ett år just nu... Jag har en menscykeln på ca 50 dagar så är ju rätt säker på att det är hos mig 'felet' ligger....

Jag tror jag fick svaren ganska fort. Har du pco/pcos? Det kan ju göra cyklerna långa. 
    Hoppas ni får svar + hjälp snart! 
  • Madeeleenee

De sa att provsvaren skulle komma inom några dagar men att det kunde ta lite tid att få en tid hos läkaren för att få reda på svaren... Med tid sa de nån vecka eller så.. Lite luddigt när jag frågade... Frustrerande... Jag har en känsla av att jag kan ha pco/s men inget jag fått bekräftat...

chbw skrev 2016-09-12 11:18:28 följande:

Jag tror jag fick svaren ganska fort. Har du pco/pcos? Det kan ju göra cyklerna långa. 

Hoppas ni får svar + hjälp snart! 

• chbw
    Madeeleenee skrev 2016-09-12 11:50:56 följande:

De sa att provsvaren skulle komma inom några dagar men att det kunde ta lite tid att få en tid hos läkaren för att få reda på svaren... Med tid sa de nån vecka eller så.. Lite luddigt när jag frågade... Frustrerande... Jag har en känsla av att jag kan ha pco/s men inget jag fått bekräftat...

ah jag förstår. 
Svar på tråden Fertilitetsutredning