• Anonym (Man)

Min fru låter mig inte lära vår son prata arabiska

Har hamnat i en liten konflikt med frugan. Jag är arab, hon är svensk. Vi har fått en son ihop sedan några månader tillbaka. Hon vill sätta stopp för att jag ska lära honom arabiska. Min fru påstår att jag "tvingar på honom" ett språk, att jag måste vänta tills vår son blir tillräckligt gammal för att själv avgöra om han ska lära sig arabiska eller inte. Ska jag ha tillstånd från min fru ifall jag vill lära min son ett visst språk? Tycker detta låter ganska galet. Barn klarar av att lära sig flera språk. Jag växte upp och lärde mig svenska, arabiska, turkiska och engelska. Jag behärskar språken utan några som helst problem! Att han lär sig svenska och arabiska här hemma ska inte vara några problem, tycker jag. Nu argumenterar inte min fru för att vår son skulle bli förvirrad, utan hon vill bara inte att han lär sig arabiska. Hon har sagt "nej, han ska inte lära sig det språket förrän han själv väljer att lära sig det". Jag förstår inte varför hon håller på så. Arabiska är ett av de stora världsspråken. Om grabben lär sig språket kommer han ha stor nytta av det i framtiden.

Vet inte vad jag ska göra. Jag tycker inte hon har rätt att bestämma över en sån här sak faktiskt...

• Svar på tråden Min fru låter mig inte lära vår son prata arabiska
  • Anonym (ttt)
    Anonym (Man) skrev 2015-03-19 21:44:13 följande:

Min fru påstår att jag "tvingar på honom" ett språk, att jag måste vänta tills vår son blir tillräckligt gammal för att själv avgöra om han ska lära sig arabiska eller inte.

Hon har sagt "nej, han ska inte lära sig det språket förrän han själv väljer att lära sig det".

Jag har aldrig hört någon önska bort sina språkkunskaper, eller vilka kunskaper som helst för den delen. Fråga din fru om det finns något hon har lärt sig, som hon önskar att hon inte kunde.

Din fru verkar blanda mellan språk och religion. Eftersom man överlever utan att ha en religion, kan man argumentera för att barn ska få välja sin religion senare. Som förälder är man däremot skyldig att ge sitt barn ett språk, SITT EGET språk.

Din son "lär sig" inte språk. Han lär sig kommunicera. Han ska lära sig kommunicera på de språk hans föräldrar talar. Din fru däremot "lär sig" arabiska, om hon skulle gå en kurs.

Det är självklart att du ska prata arabiska med din son.
  • Anonym (Man)

Känns skönt att läsa att det finns stöd för mitt tycke. Till en början undrade jag nästan om jag gick för långt i mitt önskemål att lära min son arabiska.

Jag vill som sagt bara att hans möjligheter ska vara vida när han blir äldre. Han kommer kunna kommunicera på ett stort språk då. Samtidigt, som någon här skrev, så lär sig min son att uttrycka känslor på ett helt annat sätt. Vissa känslor som man kan uttrycka med språket på den ena språket kan inte uttryckas på samma sätt i det andra språket. Äsch, jag kanske formulerade mig lite flummigt där... hehe.

Jag ska i alla fall försöka prata med henne imorgon på ett lugnt sätt i syfte att komma fram till någon lösning.

• Havstroll

Min dotter är trespråkig från "födseln". Nu går hon även på en Engelsktalande skola. Det blir lite missar ibland men inga stora.

Så: Svenska, Norska, Franska är flytande. Engelskan är lovande. Hon blir 7 om några veckor.

Du måste få din fru till din och ert barns sida, Arabiska är ett stort språk och att kunna ge sitt barn flera språk är en bra gåva!

• Klisterkalas

Helt fel! Tycker du kan få prata arabiska med eran son precis som hon pratar svenska med honom!

Min pappa är alban och min mamma svensk, och pappa har alltid pratat albanska med mig därav har jag lärt mig och han lite albanska idag! Dock synd att vi inte har så nära kontakt längre för jag har tappat språket lite och vill kunna det flytande!

Det är såå kul och spännande :)

Mamma prata svenska och pappa albanska, mamma lärde sig ju också albanska så båda prata de också ibland!

• Anonym (Anna)

Flerspråkighet är en stor fördel och forskning visar att barn inte hamnar efter i språkutvecklingen om de lär sig flera språk. Arabiska är dessutom ett väldigt användbart språk, såklart ska ditt barn lära sig det!

• Tom Araya
    Anonym (Man) skrev 2015-03-19 21:44:13 följande:

Har hamnat i en liten konflikt med frugan. Jag är arab, hon är svensk. Vi har fått en son ihop sedan några månader tillbaka. Hon vill sätta stopp för att jag ska lära honom arabiska. Min fru påstår att jag "tvingar på honom" ett språk, att jag måste vänta tills vår son blir tillräckligt gammal för att själv avgöra om han ska lära sig arabiska eller inte. Ska jag ha tillstånd från min fru ifall jag vill lära min son ett visst språk? Tycker detta låter ganska galet. Barn klarar av att lära sig flera språk. Jag växte upp och lärde mig svenska, arabiska, turkiska och engelska. Jag behärskar språken utan några som helst problem! Att han lär sig svenska och arabiska här hemma ska inte vara några problem, tycker jag. Nu argumenterar inte min fru för att vår son skulle bli förvirrad, utan hon vill bara inte att han lär sig arabiska. Hon har sagt "nej, han ska inte lära sig det språket förrän han själv väljer att lära sig det". Jag förstår inte varför hon håller på så. Arabiska är ett av de stora världsspråken. Om grabben lär sig språket kommer han ha stor nytta av det i framtiden.

Vet inte vad jag ska göra. Jag tycker inte hon har rätt att bestämma över en sån här sak faktiskt...

Ni har båda rätt.
    Hon har precis lika stor rätt som du att bestämma detta.

Jag tycker däremot att dina argument för att lära arabiska är starkare än hennes till att vara mot. Språk är ändå inget val för små barn, de får antingen det ena eller det andra per automatik. När barnet blir stort nog kan arabiskan väljas bort om barnet så önskar, ingen skada är skedd.

Jag tycker även du har helt rätt i fördelarna med att kunna två språk. Ihop med språk i skolan kommer er son senare kunna behärska totalt tre, fyra eller fem språk genom detta, vilket öppnar dörrar på arbetsmarknaden, i synnerhet om den kombineras med annan god utbildning.

Hon har dock rätt i att man kan vänta, men då blir det lite svårare och kräver mer aktiva studier.

• nymedlem

Bara läst ts men säger min synpunkt ändå.

JA ja ja du ska prata arabiska med ditt barn, barnet är litet nu och vad gör det om hen skulle säga "mamma jag vil ha den green bilen"? Så blir det med flerspråkiga barn men jäklar vilken bra starr barnet har om ni kommer bo i sverige?!

Om detta är på riktigt så strunta i frun, barnet behöver arabuska för att överleva.

• Aniiee

Är det bara jag som tycker att det låter som en variant på "min religiösa/-ickereligiösa partner vill inte att jag ska lära vårt barn om religion X/ateism"?

Men at any rate, TS, prata arabiska med ditt barn om det är ditt modersmål/ett språk många i din släkt pratar. Två språk är ingenting om man börjar tidigt. Problem börjar man kanske få när man kommer upp i 4-5 språk, då kan det bli rörigt. Själv hoppade jag friskt mellan språken när jag var i lågstadieåldern, vilket ställde till problem när ingen förstod vad jag sa... Men då bytte jag bara språk, tills jag träffade rätt.

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Tom Araya
    Aniiee skrev 2015-03-20 05:24:13 följande:

Är det bara jag som tycker att det låter som en variant på "min religiösa/-ickereligiösa partner vill inte att jag ska lära vårt barn om religion X/ateism"?

Men at any rate, TS, prata arabiska med ditt barn om det är ditt modersmål/ett språk många i din släkt pratar. Två språk är ingenting om man börjar tidigt. Problem börjar man kanske få när man kommer upp i 4-5 språk, då kan det bli rörigt. Själv hoppade jag friskt mellan språken när jag var i lågstadieåldern, vilket ställde till problem när ingen förstod vad jag sa... Men då bytte jag bara språk, tills jag träffade rätt.

Om tråden är ett försök att rättfärdiga religiös indoktrinering och/eller omskärning eller något sådant så har flera här redan nämnt att sådan jämförelse inte kan göras.
  • Anonym (ttt)
    Tom Araya skrev 2015-03-20 02:09:42 följande:
    Ni har båda rätt.
    Hon har precis lika stor rätt som du att bestämma detta.

Hon har dock rätt i att man kan vänta, men då blir det lite svårare och kräver mer aktiva studier.
    Vad har en förälder för rätt att hindra den andra från att prata sitt modersmål med sitt barn?

Man kan INTE vänta. Inte om man vill ge sitt barn ett andra modersmål. Jag kan inte förstå hur man skulle vara så dum, att man hellre spenderar tid, möda och pengar på att lära sig ett språk som FRÄMMANDE språk senare i livet, när man kunde har lärt sig språket som MODERSMÅL redan som barn.

Jag talar två språk flytande förutom mitt modersmål. Det är ändå bara ett språk som är mitt modersmål. Jag känner många som har två modersmål.

Att säga att barnet självt ska få välja sina modersmål är per definition en omöjlighet.
Svar på tråden Min fru låter mig inte lära vår son prata arabiska