Digestive skrev 2019-04-22 21:46:20 följande:
Jag vet inte om jag missar det som du vill påpeka men artikeln består av ett snapshot av dagens tillstånd som kokas ner till två slutsatser: 1.) att religion och våldtäkter inte korrelerar med varandra och 2.) att feminism/jämställdhet dämpar våldtäkter/sådana jämställdhetsproblem.
Ja, det går väl i stort att skriva under på. Men tanken på jämlikhet uppstod inte ur ett vakuum och det fanns anledningar till varför tankarna kring jämlikhet kunde avancera så progressivt i västvärldens kulturer.
När jag skrev det föregående inlägget så menade jag dock jämlikhet i ett bredare spektrum än mellan specifikt kvinna och man. Det är dock fundamentalt så varför inte hålla det så.
Har du läst Kvinnostaden av Christine de Pizan? Som djupt kristen inför en kristen publik så argumenterade hon för kvinnans sak med hjälp av Bibeln. Det var med bildning och inte minst med teologisk bildning som hon på 1400-talet kunde fäktas mot dåtidens småpåvar... hennes förståelse för Bibeln respektive teologiska bidrag var oklanderlig, småpåvarna var tvungna att vika sig i debatt för att inte göra narr av sig.
Där planterades första fröt (för jämlikhet mellan kvinna och man) och kristendomen var hennes främsta vapen liksom plattform. Hade hon istället studerat Dharmapadda och övriga buddhistiska skrifter liksom haft buddhismen som plattform... hade det sett väldigt annorlunda ut (bättre eller sämre kan vi bara spå kring, men vi vet att ingenting dylikt sprang ur den österländska delen av världen och kom inte att göra det på länge).
Ska lägga Christine de Pizan på minnet!
Judendomen har utveckalts ordentligt sedan Toran, om man jämför Moseböckerna så finns det väldigt lite som stämmer överens med hur moderna judar lever, inte ens de mest ortodoxa följer den bokstavligt.
Tolkningarna har förändrats i och med att judendomens moraliska värderingar utvecklats. Nya tolkningar är inte bara legitime, utan det är g-ds avsikt att människan skall söka efter nya betydelser.
För min egen del är det intressant att studera hur förbudet mot homosexualitet förändrats, Reformjudendomen tillåter äktenskap mellan 2 personer av samma kön, något som också Israelisk lag gör. Även ortodox judendom accepterar homosexualitet, men då för att det sägs vara något som personerna inte kan hjälpa och därför inte ska behöva lida för.
Det finns hur mycket som helst att skriva i ämnet, jag har en släng av dyslexi, och tycker det är väldigt ansträngande att skriva långa texter, du får gärna fråga om det är något annat...
Jag kan ju såklart inte veta bestämt, men det finns de som hävdar att judendomens förmåga till förändring och anpassning till den aktuella tidsepoken varit en bidragande del i att så många innovationer kommit just från den judiska befolkningen. Israel räknas som den femte mest innovativa nationen i världen, trots att vi inte är fler än 9 miljoner invånare.
Själv är jag inte troende, men min älskade är troende i den reformistiska judendomen och vi accepterar och respekterar varandras livsåskådning.