Rataxes skrev 2020-09-17 13:01:58 följande:
Kokarreaktorernas generatorer är utmärkta till att reglera reaktiv effekt med. Tryckarnas är bättre till frekvensreglering. Orkar inte skriva en hel uppsats om orsakerna... SVK har flera pdf:er som den intresserade kan läsa.
Jo, men som jag minns det (bla från kontrollpanelerna där anläggningar regleras) är kärnkraften inte bra för de snabba regleringarna av frekvensen utan det är vattenkraften som är grund för snabba regleringar (minuter eller kortare tid) liksom för basen i regleringen av spänning och frekvens vis olika effektuttag.
Det jag frågade dig om var om du visste hur det funkade nu? Inte att du skulle skriva en uppsats
Sen är väl inte utrustningen som kopplas in i näten samma som den var förr, mer och mer utrustning har inte den påverkan på nätet som de hade förr iom att de sitter inkopplade med egna omformare tex.
Själv tror jag att generation 4 är lösningen på såväl energiproblem som kärnkraftens miljöproblem - och jag tror också att de gamla generatorena kommer att få lov att stängas innan det finns generation 4 i kommersiell drift. Innan vi är där kommer det att bli sämre leveranser - kortsiktighet präglar såväl finans som politik och påverkar de med industriella mål och tänkande.