• Padirac

Har du förtroende för regeringen?

K Markatta skrev 2022-01-08 18:25:03 följande:
    Tja... vad ska man säga?

www.expressen.se/nyheter/ung-kvinna-tagen-av-.../

Ung kvinna tagen av polis hos Andersson - anlitad som städhjälp

Bara dagar innan jul larmades polisen till statsminister Magdalena Anderssons villa i Nacka.

En städfirma hade utlöst inbrottslarmet av misstag, enligt uppgifter till Expressen.

På plats frihetsberövades en av städarna - en kvinna som inte hade uppehållstillstånd i Sverige och var efterlyst.

...

Expressen har sökt statsminister Magdalena Andersson via hennes tf pressekreterare Toni Eriksson.

- Vad har det med Magdalena Andersson att göra?, frågar han sig när fallet presenteras för honom.
    Det är tydligen så att städfirman som anlitats av MA har använt sig av inhyrd pesonal

https://www.expressen.se/nyheter/experten-hon-har-foljt-lagar-och-regler/

"Företaget som tillhandahöll städtjänsten hävdar att kvinnan inte har arbetat för dem, utan för en tredje part, från vilket företaget hyrt in personal.

– Om du har ett bolag som har f-skatt och sen tar du, utan att ha gjort upp något med mig, in ett annat företag som inte sköter något och har personer som jobbar kolsvart – kanske är illegalt i landet – så klarar jag mig, som köpt tjänsten, förklarar Pia Bergman, expert på ekonomisk brottslighet hos Skatteverket."

Licensfuskaren under 10 år of fd migrationsministern Billström passar på att ge MA ett tjyvnyp om att hon inte kollat upp städfirmans underleverntörer och dessas personal Tomte

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/billstrom-betalar-inte-heller-avgift

"Migrationsminister Tobias Billström (m) har inte heller betalat tv-avgift sedan han flyttade hemifrån 1996. Han hänvisar till ”ungdomligt oförstånd”.

Billström säger att han ska betala retroaktivt, och håller med om att regeringsmedlemmar har ett särskilt ansvar att följa lagen. -Nu har jag i alla fall bett Radiotjänst att räkna ut vad jag är skyldig inklusive ränta."

• Padirac

Vi får se när UK ska spela indignerad över MAs städfirma - eller så har han förstånd nog att inte röra upp sina egna debakel

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4d3Mn9/borgarrad-erkanner-svart-stadhjalp

"Socialborgarrådet i Stockholm Ulf Kristersson (m) har köpt svart städhjälp 

...

Under större delen av 2001 betalade han en städerska 70-80 kronor i timmen under bordet.

Tidigare, när han satt i riksdagen, gick det inte an, säger han.

– Självklart är det så att i den rollen har man ögonen på sig mycket mer än annars, så i det blir extra viktigt. Är man dessutom lagstiftare så har man ett extra ansvar att göra rätt."

Både Billström och UK säger att det i rollen som riksdagsledamöter är viktigt att göra rätt och att följa lagen- Tomte

Dessa herrar verkar ha lika elastisk uppfattning om lagen som bemanningsfirman som städbolaget anlitade har...  men bemanningsfirman sitter ju inte i riksdagen (så vitt det är känt) så Billström och UK tycker kanske inte heller att de behöver följa lagarna... eller så gäller selektiviteten i lagföljandet enbart för de själva....
  • K Markatta

"Jamen, jamen... Moderaterna då!!!"

Nu har det kommit mer information:

https://www.expressen.se/nyheter/magdalena-andersson-aven-vi-som-vill-gora-ratt-kan-raka-ut-for-oseriosa/

Statsminister Magdalena Andersson har anlitat en städfirma vars vd uppger att de anställda inte har kollektivavtal.

Vd:n har tidigare dömts till skatteböter för ett upplägg med bluffakturor.

• Padirac
    K Markatta skrev 2022-01-08 21:04:47 följande:

www.expressen.se/nyheter/magdalena-andersson-.../

Statsminister Magdalena Andersson har anlitat en städfirma vars vd uppger att de anställda inte har kollektivavtal.

"Enligt uppgift till Expressen kom personerna som utlöste larmet från en städfirma. Vd:n för städfirman som statsministerparet anlitat uppger att han inte känner till händelsen. Han säger att han ibland hyr in personal från två olika företag men vill inte säga vilka det är.

– Det får de reda ut i sådana fall om de har gjort något fel. Det är inget som jag vet om i alla fall, säger han.

När du anlitar inhyrd personal, brukar du kolla bakgrund på dem då?

– Nej. Jag litar på det företaget jag anlitar personal ifrån. 

De som städar för dig, har de kollektivavtal?

– Nej. Det är inget kollektivavtal. Vi är med i Fora och sådant där, men inget kollektivavtal.

Andersson: Frågade om kollektivavtal

Nu kommenterar Magdalena Andersson Expressens avslöjande i ett sms via sin pressekreterare.

– Jag har avslutat alla kontakter med städfirman. De har vid flera tillfällen svarat jakande på frågan om de har kollektivavtal."

• Friger
    Padirac skrev 2022-01-08 21:08:47 följande:
    "Enligt uppgift till Expressen kom personerna som utlöste larmet från en städfirma. Vd:n för städfirman som statsministerparet anlitat uppger att han inte känner till händelsen. Han säger att han ibland hyr in personal från två olika företag men vill inte säga vilka det är.

? Det får de reda ut i sådana fall om de har gjort något fel. Det är inget som jag vet om i alla fall, säger han.

När du anlitar inhyrd personal, brukar du kolla bakgrund på dem då?

? Nej. Jag litar på det företaget jag anlitar personal ifrån. 

De som städar för dig, har de kollektivavtal?

? Nej. Det är inget kollektivavtal. Vi är med i Fora och sådant där, men inget kollektivavtal.

Andersson: Frågade om kollektivavtal

Nu kommenterar Magdalena Andersson Expressens avslöjande i ett sms via sin pressekreterare.

? Jag har avslutat alla kontakter med städfirman. De har vid flera tillfällen svarat jakande på frågan om de har kollektivavtal."

Tjena... Det får hon nog visa för att jag ska tro henne på. Hon har väl gjort som de flesta andra. Letat reda på en firma som ser seriös ut och som har ett bra pris.

Sen kommer någon och städar och om denna har kollektivavtal ägnar man inte en tanke åt.
  • Flash Gordon
    K Markatta skrev 2022-01-08 21:04:47 följande:

www.expressen.se/nyheter/magdalena-andersson-.../

Det räcker inte med "jag har varit naiv".

Det är grundläggande sunt förnuft för en topp-politiker, särskilt en statsminister, att hålla koll. Det finns både en moralisk aspekt på det och en säkerhetsaspekt  på det.

https://twitter.com/hanifbali/status/1479987786434453506

"Hur fan kan man kalla sig sosse och inte veta om ens städbolag har kollektivavtal? Jag vet att mitt städbolag har kollektivavtal. Och meningen är att jag ska vara en fackhatande moderat?"

Det är ett totalt haveri både av statsministern och av regeringskansliet.

Självklart kommer det inte att ha några som helst politiska konsekvenser. Inte i Sverige.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon

Nåja, allt i god socialdemokratisk anda:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xRVgqR/lofven-lejde-byggare--utan-kollektivavtal

Stefan Löfven (S) kräver att kollektivavtal ska gälla alla på den svenska arbetsmarknaden. Men för ombyggnaden på sitt eget hus anlitade han ett företag som saknar kollektivavtal.

Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Rataxes

Säpo skyller på att det inte är deras ansvar att kontrollera personer som utför arbete hos skyddspersoner. Det är väl som vanligt i socialdemokratins Sverige, ingens ansvar.

Absolut inte någon såsseministers ansvar.

Socialdemokraterna är det enda partiet med företrädare som dömts för valfusk.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2022-01-09 07:01:21 följande:
    Det är ett totalt haveri både av statsministern och av regeringskansliet.

Självklart kommer det inte att ha några som helst politiska konsekvenser. Inte i Sverige.
    Det kan inte uteslutas att det får vissa konsekvenser. Jag tänker mig att folk alltmer börjar tröttna på de blåbrunas ständiga gnäll, vilket ju också avspeglar sig i de olika väljarbarometrarna.

I ett lite bredare perspektiv tycks det som att de i synnerhet är M bland de blåbruna partierna som hamnat i ett slags ryggmärgsreflexgnälltillstånd de saknar förmåga att ta sig ur. Det ska bli intressant att se om Ulf får vara kvar efter valet senare i år - det kan inte vara lätt för ett parti att ta sig samman när partiledaren liksom är gnälligheten personifieradSkrattande
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?