• Padirac

Har du förtroende för regeringen?

Spotpriser tillsammans med priset du har i din bild - TTF gas och Natural gas

https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas

• nihka
    KillBill skrev 2022-02-06 20:26:12 följande:
    Du menar alltså att du har rätt och kommissionen har fel. 

Jag infogar diagrammet från DN igen. Det visar alltså hur priset på naturgas inom EU har förändrats mellan åren 2008 och 2021 och som du kan se så är priset på naturgas väsentligt lägre 2011 - 2015 än 2021.
    Teflon fungerar som...teflon.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Digestive

Ni har rätt.

Hade ingen aning om att EU:s naturgashandel var så centraliserad att den faktiskt kan sammanfattas Nederländska TTF. 

Mina tidigare diagram är med andra ord irrelevanta.

• KillBill
    Digestive skrev 2022-02-07 00:13:42 följande:

Ni har rätt.

Hade ingen aning om att EU:s naturgashandel var så centraliserad att den faktiskt kan sammanfattas Nederländska TTF. 

Mina tidigare diagram är med andra ord irrelevanta.

Det är lätt hänt att dra förhastade slutsatser. Bra att du snabbt hittade orsaken så att vi kan sätta punkt för diskussionen om just detta.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nattuw
    Flash Gordon skrev 2022-02-06 15:11:54 följande:
    Extremt få kommer att gå från SD till V, om ens någon ...
    Ja att locka väljare från SD blir nog svårt. Däremot borde V ha goda möjligheter att kunna locka till sig missnöjda S väljare som inte vill rösta på SD. Och en röst är en röst oavsett vilket parti de tidigare röstat på.
  • nattuw
    Padirac skrev 2022-02-06 13:03:05 följande:
    Jag vet inte om du kan skilja på partier och väljare?
    Du kanske missade att SD väljare under lång tid utmålades som rasistiska  outbildade lantisar? Och hur det lät på Facebook: "Om du ska rösta på SD, ta bort mig som vän.". Sedan får vi inte glömma att det finns många som sätter ett likhetstecken mellan SD röstare och konspirationsteoretiker.

Men med ett val nära förestående så kanske vissa har valt en mer förlåtande inställning där SD väljare kan bli förlåtna om de bara röstar rött . Ty trotts allt, när det kommer till makt så går det inte vara allt för petig och då duger de rödbruna rösterna lika bra som några andra.
  • LindaLove

"under lång tid"?

Menar du att något har förändrats? SD's väljare utmärker sig i samtliga väljarundersökningar. De är fortsatt överlägset starkast i mindre orter, bland låg-/outbildade män. Stor del av SD's sympatisörer borde, rent socioekonomiskt, tjäna på och därmed kanske sympatisera med Vänsterpartiet. Men konflikten i syn på invandring och integration sätter käppar i hjulet.

Jag har inga vänner som röstar på SD, men jag känner de som gör det. Med tiden har det blivit väldigt tydligt för mig att vi inte delar samma värdegrund. Men som med så mycket annat handlar det om perspektiv och känslor. Med kunskap och insikt (ljus) så tynar trollen.

Vi behöver mer tolerans i världen, inte mindre. Vi behöver mer seriösa dialoger med problemlösning som bas, inte raljerande populism. Vi behöver politik som fattar beslut som helar Sverige - inte delar Sverige. Vi behöver politik som fattar beslut som direkt motverkar segregation - inte ökar den.

Det var röd politik som byggde Sverige starkt en gång i tiden. Inte blå. Aldrig blå. Och aldrig aldrig någonsin brun.

nattuw skrev 2022-02-07 13:43:23 följande:
    Du kanske missade att SD väljare under lång tid utmålades som rasistiska  outbildade lantisar? Och hur det lät på Facebook: "Om du ska rösta på SD, ta bort mig som vän.". 
  • Padirac
    Du kanske missade att SD väljare under lång tid utmålades som rasistiska  outbildade lantisar? Och hur det lät på Facebook: "Om du ska rösta på SD, ta bort mig som vän.". Sedan får vi inte glömma att det finns många som sätter ett likhetstecken mellan SD röstare och konspirationsteoretiker.

Men med ett val nära förestående så kanske vissa har valt en mer förlåtande inställning där SD väljare kan bli förlåtna om de bara röstar rött . Ty trotts allt, när det kommer till makt så går det inte vara allt för petig och då duger de rödbruna rösterna lika bra som några andra.
    Så.. du kan inte skilja på personer och partier?

Eller har olika partier gått in på facebook där skrivit att de som röstar på SD ska ta bort partierna som vän?

Om du påstår detta och detta inte är sant så är det kanske så att det ligger någonting i det att kallas konspirationsteoretiker , eller vad tänker du?

Det finns i alla fall en del i trådarna som tror att socialdemokratiska partiet punktmarkerat dem här på forumet på FL - jag tror det bara är början på de konspirationsteoretiska överspända anslagen som kommer att komma fram innan valet till hösten.

Åter igen:

Hur som helst är det _partiet_ SD som grundades av nazister, fascister, rasister och vitmakt som stämlpats som ett pariaparti. Det är en mindre del av väljare som delar SDs radikala övertygelser som bygger på etnonationalistiska och semiauktoritra idéer med en idéhistorisk grund som bygger på fascisten och nazisten Per Engdahls neofascism.

En stor del av väljarna är i det mesta långt mycket mindre ideologiska och röstar på det parti som företräder de frågor som de tycker är viktiga.  SDs driver väl två frågor - invandrarfientlighet och gnäll - förhoppninsgvis kan en stor del av väljarna lämna nyssnasterna oh gnället bakom sig och fokusera på viktiga frågor i höst vid valet.
  • Padirac

Jag kan väl lägga till att jag anser den som sprider påståenden om att 'regeringen vill införa diktatur' endera är en konspirationsteoretiker eller ägnar sig åt att sprida desinformation.  En del av SDs svans och vurmare håller ju på med sånt trams - att de i så fall kallas konspirationsteoretiker är inte mer än rätt i sak.
  • KillBill

Den högsta SD ledningen gav själv näring åt snacket om att SD sympatisörerna bestod av byfånar och bonnläppar.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?