Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

    Har du förtroende för regeringen?

    KillBill skrev 2016-11-30 20:35:06 följande:
    Liberala Expressen stödjer regeringens linje att införa flygskatt. Allt annat är vansinne menar Expressen:

    www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/det-.../
    Det kan väl i och för sig den ledarskribenten tycka.

    Han verkar dock tycka detta baserat på den felaktiga idéen om att flyget på något sätt skulle vara "subventionerat" så det kanske inte är den mest insiktsfulla åsikten. 
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-11-30 22:03:11 följande:

    Johan Rockström, global klimat- och miljöforskare verkar också vara inne på att flyget är subventionerat. "Flyget åker i en gräddfil och täcker inte sina kostnader", säger han.

    www.di.se/nyheter/rockstrom-sagar-kritiken-mo.../


    Blir ju inte mer rätt för att en till tycker det.

    MP och Naturskyddsföreningen tycker det också - om vi ska göra guilt by association

    Men, men ...
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-11-30 22:55:21 följande:
    Johan Rockström är professor i miljövetenskap.

    Det blir bara fånigt när du hävdar någonting utan att lägga fram argument till varför. Jag föreslår att du läser och bemöter artikeln om Johan Rockström.
    Alla som är pålästa vet att flyget betalar sin egen infrastruktur fullt ut där övriga trafikslag erhåller mångmiljardbidrag varje år.

    Det är den deal man gjort eftersom vissa internationella regler och förordningar förhindrar exempelvis beskattning av flygbränsle.

    Flyget har alltså ingen bränsleskatt men heller inga statliga stöd.

    Bilen betalar skatt på bränsle men får i gengäld miljarder till sin infrastruktur.

    Tågen får också miljarder till infrastruktur och trafikledning och det vet'e fan om de betalar någon extra skatt på någonting alls?!

    Där vägar och järnvägar får en sisådär 40-50 skattemiljarder varje år för sin infrastruktur så får flyget något enstaka hundratal miljoner i form av stöd till flygplatser i glesbygd. All övrig kostnad för resor med flyg ligger på flygbiljetten.

    Sedan väljer kanske vissa att blunda för detta faktum då det möjligen inte passar in i deras ideologiska syn på saken, men det är inte desto mindre så det fungerar.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-12-01 00:57:01 följande:
    Det stämmer definitivt inte. Utan bidrag från kommuner och landsting skulle många av landets flygplatser ha stängt för länge sedan. Dessutom har väl vi skattebetalare finansierat förluster i SAS under ett tiotal år.
    Japp.

    Det stödet är de något hundratal miljoner jag skrev om. DET är det enda stöd flyget uppbär. Som kompenstion för att det inte går att beskatta dem som väg och järnväg(?).

    Den som argumenterar för att flyget skall beskattas högre måste också, i likvärdighetens och hederlighetens namn,  öppna upp för större statsbidrag till flyget.

    OM det nu inte är så att man är emot flyget av princip.


  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2016-12-01 06:55:39 följande:
    För mig är det fullständigt obegripligt att oppositionen inkl SD, helt har lagt ner "verksamheten" och nu enbart ägnar sig åt att gnälla, klaga och sätta sig på tvären, och inte kommer med några egna konkreta idéer.
    Oppositionen har iofs kommit med hundratals idéer i form av tillkännagivanden och omröstningar i kammaren som de vinner.

    Men det är inte dessa, i mångt symboliska, nålstick som kan få Alliansen att framstå som ett trovärdigt alternativ i nästa val.
  • Flash Gordon
    Linnea1994 skrev 2016-12-01 09:59:00 följande:
    Du verkar ha noll koll på all beskattning en bilägare har....
    För ett par år sedan räknade man med att bilägare betalar ca 3ggr så mycket som billismen kostar med infrastruktur, sjukvård och kanske framför allt subventionerande av kollektivtrafiken.
    Tror nog inte det jag skrev på något sätt står i motsats till det du påstår.

    Bilismen beskattas och får årligen miljarder till sin infrastruktur (vägarna)

    Flyget beskattas lägre men få i gengäld inga bidrag till sin infrastruktur (några hundra miljoner till glesbygdsflygplatser undantaget).

    Det var det som inlägget handlade om.
  • Flash Gordon
    Kung Markatta skrev 2016-12-01 17:33:27 följande:
    SCB:s mätningar brukar kännetecknas av ett stort antal tillfrågande och ett stort bortfall. I och med bortfallet finns det tveksamheter i tillförlitligheten men med det relativt stora antalet tillfrågade blir det intressant att även titta på partibyten. Här är en sammanställning i SvD:

    www.svd.se/sa-ror-sig-svenska-valjarna--parti...

     


    Det stora problemet för statsminister Stefan Löfven är att S läcker åt alla håll. Partiet har sedan regeringsskiftet tappat väljare till Sverigedemokraterna (1,4 procentenheter), Moderaterna (1,2) , Vänsterpartiet (0,7) och centerpartiet (0,3). Det enda parti som S har tagit väljare från är regeringspartnern Miljöpartiet.

     


    Den djupdykning i opinionen som Miljöpartiet gjorde efter den så kallade Kaplan-affären förra våren står sig fortfarande. I SCB-mätningen för november får MP 4,5 procent, vilket är en statistiskt säkerställd minskning i väljarstödet med 2,4 procentenheter sedan valet 2014.
    Bortfallet ska ha varit 44% i denna SCB.

    Alltså nästan varannan tillfrågad vill inte ens svara: "vet ej", när SCB frågar.

    Vilka är dessa 44% som inte vill svara? Finns det något mönster?
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2016-12-02 19:54:10 följande:
    Du Rataxes, nu blev dieseldrivna fordon förbjudna,från 2025 i fyra storstäder, och elbilar ska premiers.., det verkar som du får fel och jag rätt.
    Vore det inte bättre om du läste på vad det handlar om?

    Det är nuvarande borgmästare i Mexico City, Madrid, Aten och Paris som säger att de planerar att förbjuda dieselbilar i sina städer från 2025.
    http://www.bbc.com/news/science-environment-38170794
    .

    Ganska långt ifrån påståendet: "nu blev dieseldrivna fordon förbjudna,från 2025 i fyra storstäder".

    Något beslut om detta är alltså inte ens fattat än. För att inte tala om att det kommer val däremellan.

    Lite förmätet då att påstå att någon annan har fel, kan man tycka.
  • Flash Gordon
    Kung Markatta skrev 2016-12-01 17:53:16 följande:
    En bättre bedömning av opinionsläget får man kanske genom att studera oddssättningen hos spelbolag snarare än att förlita sig på opinionsundersökningar. En titt på ett icke namngivet spelbolags sida ger just nu följande odds för nästa riksdagsval:

    Största parti
    S: 2.25
    SD: 2.30
    M: 2.50

    Statsminister
    Anna Kinberg Batra: 1.85
    Stefan Löfven: 3.75
    Någon annan: 2.15

    Partier som bildar regering
    Alliansen: 2.85
    S, MP, V: 4.85
    M, SD: 5.50
    S, MP: 7.50
    S, M: 10.00

    Det ser alltså som förväntat ut som att S ändå har en viss chans att fortfarande vara största parti men att det kommer att bli maktskifte.
    Å andra sidan så hade vi i tråden om valet i USA en person som i månader envsades med att hävda att eftersom oddsen hos spelbolagen var för Hillary så skulle hon vinna enkelt.

    Det går alltså inte att vara så säker ens på oddsetsättarnas förmåga.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2016-12-02 12:47:36 följande:
    Angående vinster i välfärden...

    Jag gillar det inte heller, det är ju skattemedel som ska gå till skola, sjukvård mm, inte till vinster hos privata bolag, inte sällan utomlands.

    ...men, nu har ju våra politiker bestämt att vi ska ha det här systemet med privata aktörer inom de branscher som tidigare utgjorde den offentliga sektorn och då måste man ju spela efter den privata marknadens regler, det följer lisom med på köpet, oundvikligen. När stat, landsting eller kommun sköter verksamhet så står de för kapitalet, överblivna pengar kan gå tillbaka och saknas medel kan staten, kommunen eller landstinget skjuta till. Men en privat aktör måste själva bygga upp en kapitalbuffert och vad gör man det med om inte från vinster? Man kanske ska omvärdera alltihop så att en viss vinstnivå inte räknas som vinst utan nödvändig buffert för verksamheten.
    Finsn inga problem med "vinster i välfärden".

    Samma har tillåtits alltid när det gäller skattemedel för vägar till byggbolag.

    Det enda upprörande med företag som gör 100% vinst i välfärden är att det offentliga inte justerar upphandlingen till nästa gång och därmed styr utvecklingen mot mer tjänster för mindre kostnad.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?