Linnea1994 skrev 2016-11-16 09:59:44 följande:
jag förstår inte vad det stör sej att dom gör vinst just inom vården?
Stör det dej lika mycket att Nisses Fisk gör vinst?
Inom vården får Vårdcentral A (priivat) och Vårdcentral B (statlig) exakt samma summa för att vårda en patient. VC A gör vinst medan VC B inte gör det.
Då ligger ju problemet i att man har luckor ocg rena fel i verksamheten hos VC B.
Det stör mig att skattepengar inte används till vad de är avsedda för, inom skola vård och omsorg.
Glöm inte att det omvända är förbjudet i lag, d.v.s att statliga företag inte får konkurrera med det privata, så varför skulle det privata få skattepengar för att konkurrera med våra egna "företag", det är helt åt helvete.
Du förenklar problematiken, och du vet precis som jag att de obegränsade vinstmöjligheterna bjuder in oseriösa företagare, och att de seriösa har krav från sina ägare att öka sina vinster.
Det senare blir alltid på bekostnad av nedskärningar, och nedskärningar kan aldrig bli annat än en försämring för, elver, brukar, vårdtagare och personal, eller kort, för alla utom ägare till företagen.
Och tro inte att kravsättning på företagen gör nån som helst skillnad, de redan seriösa inom det privata uppfyller redan dom kraven.
Och de mindre eller helt oseriösa bryr sig inte om några krav, dom driver verksamheten vidare och plockar ut den vinst dom kan och hinner med, att dom kommer att bli nerstängda är inget som bekymmrar.
Dom har fått sina pengar, våra skattepengar, och öppnar snart en ny verksamhet och plockar oss på mer pengar.