• Forumvärd

Lagstifta om vaccinering. Ja eller nej?

"Gör det obligatoriskt för föräldrar att vaccinera barn"  skriver Andreas Gustavsson på ledarplats i ETC tidningen.
    Det kan ju låta drastiskt men Gustavsson påpekar behovet av en allmän vaccination nu när t.ex mässling sprids runt om i världen och nu senast i Tyskland. Där har sjukdomen orsakat dödsfall och komplikationer för drabbade.

Vad tycker du?
    Skulle det vara obligatoriskt med vaccinering d.v.s. en form av lagstiftning eller är ett sådant förslag helt förkastligt?
    Vilka fördelar respektive nackdelar skulle en sådan åtgärd få för samhället?
    Vad tycker du?
    Rösta och diskutera gärna i tråden.

Här kan du läsa ledarspalten i sin helhet;
    http://www.etc.se/ledare/gor-det-obligatoriskt-foraldrar-att-vaccinera-barn
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lagstifta om vaccinering. Ja eller nej?
  • Minisen
    Anonym (Q) skrev 2015-03-24 09:38:50 följande:
    Men det är ett problem för de barn som inte KAN vaccineras eller hur?
    Ja, som jag skriver! Det finns alltid barn som blir sjuka av andra familjers livsstil. 
    Allergiker-pälsdjursägare tex.
  • Jorunn2
    Madmoiselle skrev 2015-03-23 22:21:32 följande:
    Fast män parar sig inte hur som helst, det gör katter.
    GÖR de inte..? Har du läst tråden om att ha tre barn och fler med olika pappor..? Eller missat våldtäktsstatistiken på sistone..?
  • Jorunn2
    Margaux skrev 2015-03-23 22:58:40 följande:
    Läkarkåren är överens om att vaccinering är bäst för alla, sen att det finns undantag är väl det som man säger bekräftar regeln...

När det handlar om individuella val är det ok att bestämma själv men när det kan förvandlas till ett folkhälsoproblem så får egna åsikter gå till sidan!
    Nej, man bestämmer fortfarande över sin egen kropp, och detta är väldigt grundläggande. Annars har vi snart tvångssterilisering, tvångsaborter och varför inte tvångsgiften och tvångsgraviditeter tillbaka.För att inte tala om tvångsmedicinering, tvångselchocker, tvångströja... Du är inne på ett mycket farligt spår. Och jag undrar fortfarande hur du tänker att det skulle gå till i praktiken? Poliser som bryter upp dörren och håller fast?
  • Jorunn2
    Anonym (Q) skrev 2015-03-24 09:38:50 följande:
    Men det är ett problem för de barn som inte KAN vaccineras eller hur?
    Ja,men det är inte de friska barnens föräldrars problem. Sorry. Sådant kollektivt tänkande hör inte hemma i ett civiliserat land. 

Ska man tänka ännu ett steg längre, så är det bättre för rasen/arten om de svaga barnen slås ut, innan de blir vuxna och för sina gener vidare. Nej, jag säger inte att man bör tänka så heller! Men det är också en aspekt, om vi nu ska tala om kollektivet snarare än individen.
  • Jorunn2
    Minisen skrev 2015-03-24 09:54:58 följande:
    Ja, som jag skriver! Det finns alltid barn som blir sjuka av andra familjers livsstil. 
    Ja, så får man ju förbjuda mycket om man ska ta hänsyn till alla allergier: dagisbarnen och skolbarnen får inte ha husdjur som sagt, inte rida, inte äta nötter eller fisk, inte ha kläder på sig som är tvättade i tvättmedel eller sköljmedel med parfym, inte ha mönster på kläderna som kan utlösa ett anfall hos någon som har epilepsi... Kanske lika bra att lägga ner alla daghem och skolor..?
  • Anonym (Q)
    Minisen skrev 2015-03-24 09:54:58 följande:

Det är en jävligt stor skillnad på att ha hund och att potentiellt sprida dödliga sjukdomar som riskerar att skapa en epidemi så som det gjort i Tyskland.
  • Anonym (ejnaiv)

Den hundallergiska kan bli lika sjuk av en enda person som klappat sin hund som den med nedsatt immunförsvar kan bli av t ex kikhosta.

Anonym (Q) skrev 2015-03-24 10:30:28 följande:

Det är en jävligt stor skillnad på att ha hund och att potentiellt sprida dödliga sjukdomar som riskerar att skapa en epidemi så som det gjort i Tyskland.

• ölburk2
    Anonym (Q) skrev 2015-03-24 07:17:22 följande:
    Va som skulle hända? Förhoppningsvis får man inte jobbet.
    Inte det jag tänker på, utan om det är lagligt att inom alla områden kräva vaccinationsintyg, vet inte det.
    Men tar vi alla med utländsk härkomst så lär det vara de flesta som saknar vaccinationsintyg, så det kan enkelt bli ett argument för rasister att slippa/vägra arbeta tillsammans med dessa männskor, å såklart även ett argument för företagare att anställa.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Anonym (Q)
    Anonym (ejnaiv) skrev 2015-03-24 10:37:47 följande:

Den hundallergiska kan bli lika sjuk av en enda person som klappat sin hund som den med nedsatt immunförsvar kan bli av t ex kikhosta.

Ja, men det sprids ingen epidemi av att en person har hundallergi.

Sen; ser inte folk skillnaden i att på pinn kiv skita i vaccinationer för att faster mosters kusins bryllings granne morsas syssling kanske fick hjärnhinneinflammation av vaccin och att de facto ha ett barn man inte kan vaccinera på grund av allergi?
  • Anonym (ejnaiv)
    Anonym (Q) skrev 2015-03-24 11:19:23 följande:
    Ja, men det sprids ingen epidemi av att en person har hundallergi.
    Inte av att enskilda personer inte är vaccinerade heller så länge en majoritet är det.
Svar på tråden Lagstifta om vaccinering. Ja eller nej?