• Forumvärd

Lagstifta om vaccinering. Ja eller nej?

"Gör det obligatoriskt för föräldrar att vaccinera barn"  skriver Andreas Gustavsson på ledarplats i ETC tidningen.
    Det kan ju låta drastiskt men Gustavsson påpekar behovet av en allmän vaccination nu när t.ex mässling sprids runt om i världen och nu senast i Tyskland. Där har sjukdomen orsakat dödsfall och komplikationer för drabbade.

Vad tycker du?
    Skulle det vara obligatoriskt med vaccinering d.v.s. en form av lagstiftning eller är ett sådant förslag helt förkastligt?
    Vilka fördelar respektive nackdelar skulle en sådan åtgärd få för samhället?
    Vad tycker du?
    Rösta och diskutera gärna i tråden.

Här kan du läsa ledarspalten i sin helhet;
    http://www.etc.se/ledare/gor-det-obligatoriskt-foraldrar-att-vaccinera-barn
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lagstifta om vaccinering. Ja eller nej?
  • FransB
    Margaux skrev 2015-03-23 20:34:26 följande:
    Jag är för ett obligatoriskt vaccinationsprogram av den enkla anledningen att det är det enda och rätta beslutet att vaccinera om man har bakrundskunskap och information om ämnet. Jag anser inte att lekmän ska få ta ett sådant beslut, det är upp till experter.
    Om man absolut inte vill(och tvång inte är aktuellt) bör man inte vara välkommen på offentliga institutioner som sjukhus, skola etc som ovaccinerad.
    Jag håller med dig om att man inte bör omfattas av den offentliga sjukförsäkringen om man väljer att inte vaccinera sig, däremot så tycker jag inte att det skall vara ett tvång, rätten till den egna kroppen är den mest obestridliga rättighet som vi har.
  • Anonym (Q)

Lagstifta nja, kanske. Dock borde man inte vara välkommen till förskolan, öf ect om man inte vaccinerat sina barn. Ditt kassa omdömde och föräldraskap ska INTE drabba mitt eller någon annans barn.

Föräldrarna kanske skulle vara tvungna att gå runt med en lapp om halsen; "jag vaccinerar inte eftersom jag är en egoist, umgås med mina barn på egen risk"

• Anonym (Q)
    ölburk2 skrev 2015-03-23 20:41:47 följande:

En intressant fråga om man drar den några var.

Vad händer t.ex om det efterfrågas vaccinationsintyg av xxxxx för att det ska bli fråga om en anställning eller barnpassning, plats i skola m.m.

Det är inte så otroligt att det kommer att bli så, för det sker redan idag i vissa sammanhang, t.ex när det gäller utlandstjänstgöring å utbytesstudenter.

Va som skulle hända? Förhoppningsvis får man inte jobbet.
  • Jennie med ie

Jag förstår lite tanken om att stå utanför sjukförsäkringen om man inte vaccinerats. Men gränsdragningen, hur skulle den se ut? Om man inte vaccineras som barn är det ju föräldrarnas beslut, ska barnen som sedan dessutom blir vuxna "straffas" för det? Vilka vaccin ska det gälla? Samtliga, inkl. diverse snabbt beställda influensavaccin, eller bara vissa och i så fall vilka? Och för en del innebär vaccin en hälsorisk, det behöver inte handla om konkret allergi t ex där rekommendationerna är tydliga att individen inte ska ta dem utan det finns gränsfall där det lämnas upp till individen att ta ett beslut (t ex vid överkänslighet mot vissa läkemedelskomponenter men man vet inte om det gäller de som finns i just det aktuella vaccinet), hur ska dessa bedömas?

• Jennie med ie

Själv tycker jag dock att den grundläggande sjukförsäkringen ska vara just grundläggande, för alla.

Jennie med ie skrev 2015-03-24 07:17:25 följande:

Jag förstår lite tanken om att stå utanför sjukförsäkringen om man inte vaccinerats. Men gränsdragningen, hur skulle den se ut? Om man inte vaccineras som barn är det ju föräldrarnas beslut, ska barnen som sedan dessutom blir vuxna "straffas" för det? Vilka vaccin ska det gälla? Samtliga, inkl. diverse snabbt beställda influensavaccin, eller bara vissa och i så fall vilka? Och för en del innebär vaccin en hälsorisk, det behöver inte handla om konkret allergi t ex där rekommendationerna är tydliga att individen inte ska ta dem utan det finns gränsfall där det lämnas upp till individen att ta ett beslut (t ex vid överkänslighet mot vissa läkemedelskomponenter men man vet inte om det gäller de som finns i just det aktuella vaccinet), hur ska dessa bedömas?

• Anonym (Ida)

Faktum kvarstår ändå.. vaccination är betydligt säkrare än att chansa och därmed inte vaccinera. Jag förstår inte syftet med att låta bli. Det är beprövade vaccin som faktiskt räddar många liv! Jag hade inte chansat med mina barn!

Någon sa att man kan få hjärnhinneinflammation av vaccinet mot mässling, men det är bara enstaka fall. Ungefär 1-3 bland en miljon vaccinerade barn.. medans risken att man får hjärnhinneinflammation pga mässlingen är hela 1000 gånger större...

• Minisen

Varför skulle ett ovaccinerat barn inte få gå på FS??

Det är ju inte ett problem för vaccinerade barn.

Ja, vissa barn kan inte vaccineras pga. tex. dåligt immunförsvar men ska vi också utesluta barn som har husdjur ifrån FS? Det finns ju allergiker. Eller jag har en bekant som inte kan visstas i samma rum som någon som ätit ananas kamma dag... Ska vi förbjuda barn som ätit allt man kan vara allergisk emot på FS?

Och vilka andra medicinska åtgärder ska det bli tvång på? Kan tänka ut en lång, mycket otäck lista.

• Anonym (ejnaiv)

Nej för alla är det inte säkrare att vaccinera än att låta bli, det finns hälsotillstånd och överkänslighet/allergi med mera som leder till att vaccinet utgör en reell hälsorisk (och hur beprövade de är varierar mellan olika vaccin) och ska man verkligen vara skyldig att utsätta sig skälv eller sitt barn för en sådan risk för alla andras skull?

Anonym (Ida) skrev 2015-03-24 08:05:25 följande:

Faktum kvarstår ändå.. vaccination är betydligt säkrare än att chansa och därmed inte vaccinera. Jag förstår inte syftet med att låta bli. Det är beprövade vaccin som faktiskt räddar många liv! Jag hade inte chansat med mina barn!

Någon sa att man kan få hjärnhinneinflammation av vaccinet mot mässling, men det är bara enstaka fall. Ungefär 1-3 bland en miljon vaccinerade barn.. medans risken att man får hjärnhinneinflammation pga mässlingen är hela 1000 gånger större...

• Anonym (Q)
    Minisen skrev 2015-03-24 09:22:03 följande:

Varför skulle ett ovaccinerat barn inte få gå på FS??

Det är ju inte ett problem för vaccinerade barn.

Ja, vissa barn kan inte vaccineras pga. tex. dåligt immunförsvar men ska vi också utesluta barn som har husdjur ifrån FS? Det finns ju allergiker. Eller jag har en bekant som inte kan visstas i samma rum som någon som ätit ananas kamma dag... Ska vi förbjuda barn som ätit allt man kan vara allergisk emot på FS?

Och vilka andra medicinska åtgärder ska det bli tvång på? Kan tänka ut en lång, mycket otäck lista.

Men det är ett problem för de barn som inte KAN vaccineras eller hur?
Svar på tråden Lagstifta om vaccinering. Ja eller nej?