• Kakan71k

Överdos Morfin!

Jag skrev en tråd för några månader sedan ang. min Mamma som låg för döden,
    på "Min Mamma låg för döden, gav dom för mycket Morfin?"

Jag känner att jag måste skriva igen, det gäller doserna hon fick.
    Min Mamma hade lunginflammation och bodde på ett äldreboende, natten hon gick bort andades hon ansträngt och snabbt, men var fullt vaken och vid medvetande och  beredskapssköterskan kom och gav morfin och stesolid.

Jag trodde att det skulle göra hennes andning lite lättare, men tyckte inte det 
    blev så stor skillnad, vid den tidpunkten trodde jag att det skulle hjälpa min Mamma om hon kunde komma ner i andningen, idag förstår jag att hon andades på det sättet hon gjorde för att det var hennes enda chans.

Jag ringde därför på beredskapssköterskan igen och då sa hon att min Mamma skulle få lite till.
    Hon gav injektionen och två timmar senare var min Mamma död.

När jag nu långt efter Mammas bortgång fått läsa journalen, så ser jag att min mor fått väldigt höga doser.

7,5 mg morfin-skopolamin plus 5 mg stesolid och 30 min senare lika mycket.
    Intravenöst.

På det jag kunnat googla mig fram till är detta långt över rekommenderade doser av morfin-skopolamin.

Jag är förtvivlad och arg! Det visade sig sen också att dom försöker mörka detta, för i journalen har dom glesat ut tidsintervallen så det ska vara 4 tim mellan doserna.
    I verkligheten var det 30 min.

Ni medicin-kunniga och vårdpersonal som läser detta, snälla jag ber om era uttalanden!

Jag vet att jag skrivit förut och fått många svar, men sen jag upptäckte att rek. dosen i FASS av morfin-skopolamin var 0,5-1 mg, så är jag så förtvivlad.

Är det någon härinne som råkat ut för samma sak, så hör gärna av er.

• Svar på tråden Överdos Morfin!
  • Sweet Sofia

Ts mamma kan ha fått för mycket morfin-sco oavsett om det getts i ml eller mg beroende på vad det är utspätt till eller om det är utsett.

• Evm
    Sweet Sofia skrev 2015-05-01 12:56:12 följande:

Ts mamma kan ha fått för mycket morfin-sco oavsett om det getts i ml eller mg beroende på vad det är utspätt till eller om det är utsett.

Nej TS mamma har fått 7.5mg oavsett hur det spätts. Det är du som skriver i ml, inte TS.
  • Sweet Sofia
    Evm skrev 2015-05-01 13:16:54 följande:

Nej TS mamma har fått 7.5mg oavsett hur det spätts. Det är du som skriver i ml, inte TS.

Eftersom vi inte vet styrkan eller hur det späds (om det späds) så kan det ha varit för mycket. Och 7.5mg Morfin-sco + 5mg Stesolid x2 inom 1h är lite väl mycket för en palliativ dålig människa.
  • Lilla My88
    Sweet Sofia skrev 2015-05-01 00:40:24 följande:

Under lång tid hoppas jag och i dropp.

Haha, nej! Allt på en gång som injektion och ja, det var precis så det skulle vara men naturligtvis tyckte jag det var lite obehagligt. Jag tvingade läkaren att vara med vid första dosen och dubbelkolla men gubben lyfte inte ens på ögonbrynen, han hade haft mastodontdoser så länge så han var van. Tråkigt att det ska behövas dock :/
  • Sweet Sofia
    Lilla My88 skrev 2015-05-01 13:27:02 följande:

Haha, nej! Allt på en gång som injektion och ja, det var precis så det skulle vara men naturligtvis tyckte jag det var lite obehagligt. Jag tvingade läkaren att vara med vid första dosen och dubbelkolla men gubben lyfte inte ens på ögonbrynen, han hade haft mastodontdoser så länge så han var van. Tråkigt att det ska behövas dock :/

Tolig gubbe. Hemskt att någon ska vara så tålig. Har haft patienter som knappat stora doser Morfin och inte reagerat alls. Dock aldrig gett 100mg IV men en gång, tack och lov.
  • Lindsey Egot the only one
    Evm skrev 2015-05-01 12:09:00 följande:
    Att man ger det/drar upp det i ml betyder inte att man kan säga "jag gav honom 1ml morfin" och då tro att folk förstår hur mkt man gett. Ml säger ju ingenting om man inte vet styrkan.
    Självfallet skrivs mg/ml.
  • Sweet Sofia
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-05-01 18:41:06 följande:

Självfallet skrivs mg/ml.

Eller så talar man om att man gett x mg och sedan förtydligar med styrka på X mg/ml....
  • Lindsey Egot the only one
    Sweet Sofia skrev 2015-05-01 19:58:09 följande:
    Eller så talar man om att man gett x mg och sedan förtydligar med styrka på X mg/ml....
    Ja det kan man göra men i journalen måste det stå exakt angivet. Där finns det inte utrymme för egna tolkningar.
  • Sweet Sofia
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-05-01 20:49:39 följande:

Ja det kan man göra men i journalen måste det stå exakt angivet. Där finns det inte utrymme för egna tolkningar.

Egna tolkningar? Tror du att vi skriver påhittade styrkor i journalen? I journalen kan man ange i mg eller ml. Man kan oftast även skriva tillägstext där man kan ang styrkan. Märks återigen att du inte jobbar inom vården och tur är väl det.
  • Evm
    Sweet Sofia skrev 2015-05-01 13:24:35 följande:
    Eftersom vi inte vet styrkan eller hur det späds (om det späds) så kan det ha varit för mycket. Och 7.5mg Morfin-sco + 5mg Stesolid x2 inom 1h är lite väl mycket för en palliativ dålig människa.
    Vad menar du att skillnaden är på 7.5mg morfin med styrkan 10mg/ml och 7.5mg morfin med styrkan 1mg/ml??
Svar på tråden Överdos Morfin!