• Donum

Jimmie Åkesson hos Skavlan

Anonym (Ramlösa) skrev 2015-03-31 09:52:47 följande:

Nämnde Finland, Norge, Danmark då det togs upp lite tidigare i tråden.

Klar man inte måste och det är därför dem inte gör det. Man ska välja att gå i rätt fotspår, bra fortspår. 

Vad vi kanske ska göra är att se över vårat sätt att hantera och möta olika frågor.

Därav så skrev jag ovan att det kanske är på tiden att vi bjuder över våra grannar, Norge,Danmark,Finland både politiker journalister och folk. Det kan öppna för en mer rak och juste invandrar debatt,politik. Vi behöver ett bättre klimat gällande den invandrarfrågan det klimatet som råder idag är ohållbart i längden.

Norge har jag bott i och tycker inte alls att de har en rak och schysst syn på invandring. Tvärtom, var den utbredda främlingsfientligheten och acceptansen för att tala nedlåtande om människor från andra länder en av de första saker jag reagerade på när jag flyttade dit. T ex "pakkis" hördes i var och varannan mening. Uppenbarligen var det så självklart att vara främlingsfientlig att det var okej att prata illa om "invandrare" utan att ens reflektera över huruvida mottagaren av budskapet delade den uppfattningen. Jag minns särskilt en gång när jag fikade på Frogner och jag fick höra om hur "invandrare" var så j*vliga. Jag blev helt ställd, för det innebar rimligen att det var en normal uppfattning i och med att det saknades helt betänkligheter kring att prata så med en okänd människa. Så nej, något norskt klimat i invandringsfrågan ser jag inte som eftersträvansvärt.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Aqt skrev 2015-03-31 10:17:23 följande:

Men det är relativt, alltid i relation till Sverige. Annars måste vi ta emot en miljon flyktingar om året, eller kanske fler.

Det blir knapoast solidariskt för någon i slutändan, särskilt när det finns ett alternativ att hjälpa på plats, alltså i närområdet.

Tycker du att man ska kolla upp människor som kommer hit, deras bakgrund, t.ex om de är efterlysta för t.ex brott som krigsbrott, bär på sjukdomar som börjar spridas i Sverige igen t.ex TBC osv.

Sverige gör inte det nu för att det anses " kränkande".

Ska t.ex folkgruppen romer få komma hit och ta del av Sveriges välfärd utan att registerra sig hos Migrationsverket? Ska det i så fall gälla alla miljontals europeiska hemlösa, eller bara vissa folkgrupper? Jag menar att den politiken snabbt skulle fallera om Sverige skulle vara konsekvent och rättvist. Gränser måste man ha.

"måste" är nog ordet här. För dig är det ett "måste" och för mig är det en självklarhet att ge fristad åt de som söker det här.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Anonym (Ramlösa) skrev 2015-03-31 10:22:57 följande:

Tyvärr så håller jag inte med dig i den frågan. Visst dem pratar mer öppet än i Sverige, men att ta upp enstaka fall på detta sätt ger ingenting. Finns många som  jobbar i Norge. Men oavsett ditt resonemang så kan det inte vara fel att bjuda över våra grannar, Finland, Danmark, Norge både politiker,journalister, folk och få en öppen debatt. Att tysta ner en fråga är inte alls bra. Sedan ska man ha i åtanke att det finns olika åsikter och alla åsikter måste höras. 

Det du nämner är en slags fientlighet till våra grann länder och då Norge, det löser inte en fråga, frågor ska hanteras inte handla om beskyllningar,paj kastning klart det kommer att finnas dem som yttrar sig och pratar, det gäller alla folk grupper. Du har säkert hört andra som pratat om andra och då har dem inte varit Norrmän som ex. Men det är nonsens debatt, handlar inte om enstaka fall,det handlar om en hållbar politik och där ska vi diskutera och våga diskutera öppet likt våra gannländer.

Jag tog upp ett enstaka fall som exemplifierar klimatet som jag upplevde under mina 3 år i Norge.

Jag vill inte ha det norska klimatet ang. invandrare här.

Det är ingen som tystar ner frågan om invandring. SD brukar hävda att det är så men de har aldrig någonsin bemötts med tystnad på sina anföranden i talarstolen. Däremot, finns ett tydligt mönster att SD tolkat frånvaro av medhåll som tystnad eller rent av mobbing.
  • Donum
    Anonym (FridaBabe) skrev 2015-03-31 11:23:59 följande:

Så ett land där några hundra tusen arbetar i den privata sektorn ska hålla flera miljoner människor med välfärd och bidrag, eftersom det är OK att bosätta sig varsomhelst på vilka premisser som helst? Och ett enda land i världen ska öppna sina gränser, bibehålla skattesystemet och bidragssystemet såsom det ser ut nu? Och det landet är Sverige?

Jag är inte vänstervriden så jag är inte så noga med en så omfattande välfärd som vi har i Sverige idag.

Att jag tycker att alla principiellt ska få bosätta sig där de vill är ju inte likställt med att alla bor i Sverige. Så jäkla poppis är inte Sverige.
  • Donum
    Aqt skrev 2015-03-31 11:45:16 följande:

Bra ifrågasättande, då det verkar som om vissa här i forumet har kommunitiska önskedrömmar som aldrig någonsin kommer att fungera i verkligheten.

Det är väl snarare kommunistiskt att gasta om välfärd?
  • Donum
    Aqt skrev 2015-03-31 11:45:16 följande:

Bra ifrågasättande, då det verkar som om vissa här i forumet har kommunitiska önskedrömmar som aldrig någonsin kommer att fungera i verkligheten.

Det är väl snarare kommunistiskt att gasta om välfärd?
  • Donum
    Anonym (Bongo) skrev 2015-03-31 11:56:06 följande:

Jag förstår din synpunkt. Men jag vill ändå upprepa min fråga:

- Finns det något värde i att ha beredskap och förmåga att kunna erbjuda ett gott mottagande för asylsökande? 

"Gott" är nog ordet här istället då. ;)

Jag tycker inte att det är ett anständigt argument att de som redan är här ska ha det ännu bättre innan vi behagar hjälpa andra som söker sig hit.
  • Donum
    Anonym (FridaBabe) skrev 2015-03-31 12:12:26 följande:

På de premisserna är jag helt med. Jag har inte heller några problem med fri bosättning sålänge det är på lika villkor. Jag är inte heller vänstervriden, tyvärr finns där ingenting att rösta på i Sverige nuförtiden.

Hade jag sluppit betala skatt, obligatoriska korkade avgifter, moms på 25% och helt och hållet fått finansierat mitt eget liv såsom jag ser det värt, tecknat försäkringar för det jag anser behövs, fått sparat och investerat de höga procenten av min inkomst som just nu betalas till stat och kommun, hade jag absolut inte brytt mig. 

Passar inte landet är det bara till att flytta vidare. Hade passat mig perfekt. Men då gäller det med öppna gränser mer eller mindre generellt, inte bara i Sverige.

En sak som du har fel i dock. Just nu är Sverige faktiskt poppis bland en viss typ av människor och det orsakar en hel del problem.

Men varför flyttar du inte vidare då?

Nja, jag svarade på att "alla" skulle komma hit och så jäkla poppis är inte Sverige att "alla" skulle komma hit. Självklart är Sverige poppis för dem som flyr krig t ex. Det trodde jag sade sig självt.
  • Donum
    Anonym (Blueberry) skrev 2015-03-31 12:50:35 följande:

Fast det handlar inte om att de som lever här ska ha det bättre innan vi hjälper andra. Det handlar om att de som lever här inte ska få det drastisk sämre medan vi hjälper de som kommer hit.

Jag håller med om att om det blev krig i Sverige så ska givetvis de som bor i Sverige få möjlighet att få en fristad där det är fred.
  • Donum
    Anonym (Bongo) skrev 2015-03-31 12:41:34 följande:

Så länge som de som redan kommit inte får det bättre än de som kommer i framtiden, så kan det accepteras? 

Finns det något argument för att samhället överhuvudtaget ska hjälpa de som kommer? 

Nej, så länge de som behöver en fristad kommer så ska vi ge dem det.

Jag tycker att alla människor har ett ansvar för att hjälpa människor som flyr krig och misär. Jag hade gärna sett en kraftig ökning av välgörenhet i Sverige.
Svar på tråden Jimmie Åkesson hos Skavlan