• Aniiee

Film för 10 år sedan. Vilken film är best/mest ikonisk? Omgång 1-1

Jag sitter och pillar på filmlistor och kom på tanken - Vilken film från 2005 är egentligen bäst ELLER mest ikonisk. Vilken film pratas det fortfarande om? Vilken film pratades det mest om då?

Jag bestämde mig för att göra en bracket-style omröstning här på FL.

Jag har en lista på 77 filmer från 2005 (roughly, listan är enligt när de kom på bio i USA, så en del utländska filmer är från tidigare år). Det är filmer som fått bra betyg, eller som jag själv kommer ihåg som bra eller omtalade (av någon anledning). eller på annat sätt ikoniska. Jag delar listan så det blir 10 st "mot varandra" i taget (utom en, som blir 7). När en omröstningstråd är stängd så flyttar jag de 1-4 filmerna som fått flest röster till omgång 2, osv. Vilket gör att vissa omröstningar säkert blir jättelätta att välja i och några blir svåra.

Ordningen/valet av filmer varje omgång är i den ordning de gick upp på bio.

Det här är omgång 1-1, och här är filmerna (länkarna går till IMDb)
    White Noise
    Appleseed
    Elektra
    Pooh's heffalump movie
    Hitch
    Constantine
    Robots
    Steamboy
    Ice Princess
    The Ballad of Jack and Rose

Lämna gärna en rad om varför ni röstar som ni röstar. Själv röstar jag i den här omgången på Robots, eftersom jag är barnsligt förtjust i den, även om det inte är världens bästa film.

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-24 18:19
    Länk till 1-2: www.familjeliv.se/forum/thread/75110932-film-for-10-ar-sedan-omgang-1-2

Länk till 1-3: www.familjeliv.se/forum/thread/75207057-film-for-10-ar-sedan-omgang-1-3
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Film för 10 år sedan. Vilken film är best/mest ikonisk? Omgång 1-1
  • Aniiee

Tack för rösterna hittills! Jag puffar lite innan jag ger mig för ikväll.

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • MadHatter

Jag såg tydligen inte mycket film 2005,den enda jag sett av dessa är Ice Princess så jag får väl rösta på den. Jag har ju i alla fall valt se den men inte de andra.

Jo förresten, Puh-filmen kan jag ha sett också.

• MadHatter

Har sett lite småbitar ur Hitch också men inte hela filmen.

• Aniiee
    MadHatter skrev 2015-04-04 07:41:10 följande:

Jag såg tydligen inte mycket film 2005,den enda jag sett av dessa är Ice Princess så jag får väl rösta på den. Jag har ju i alla fall valt se den men inte de andra.

Jo förresten, Puh-filmen kan jag ha sett också.

Du kanske har sett fler filmer i de andra omröstningstrådarna (som jag ska sätta mig och ordna just exakt nu. Orkade inte igår kväll....)
  • Aniiee

Passar på att puffa upp den här också.

• Mrs D

Av dom filmerna har jag bara sett Constantine och Hitch vad jag kommer ihåg. Röstade på Constantine, min typ av film, och hur mycket jag gillar will Smith så tycker jag inte Hitch är en av hans top filmer.

• Aniiee

Puff puff

• lövet2

Det var inte så bra filmer i den här omröstningen. Min röst går till Nalle Puh-filmen, som ändå är riktigt kul.

• Aniiee
    lövet2 skrev 2015-04-04 20:07:32 följande:

Det var inte så bra filmer i den här omröstningen. Min röst går till Nalle Puh-filmen, som ändå är riktigt kul.

Nej, det var lite tunt. Vi får hoppas på bättre filmer i 1-3. (kommer upp strax)
  • Aniiee
    MammAmma skrev 2015-04-24 18:28:23 följande:

Gaah! Vad svårt att rösta! Velar mellan Appleseed och Steamboy!

De är båda jättebra =) Appleseed är nog dock snäppet bättre.
Svar på tråden Film för 10 år sedan. Vilken film är best/mest ikonisk? Omgång 1-1