• Krishna

Rädd för vad som väntar...

Hej!
    Jag och min sambo har försökt få barn i ett års tid. Vi träffade en läkare/gynekolog igår och fick provsvaren. Mina prov såg helt normala ut medans sambons spermier har en fruktbarhet på 2%. Mängden spermier var över det normala men det var inte många av dom som var något att ha. Så därför kommer vi få genomgå ivf-behandling. Så nu väntar vi på remiss för att få komma till ivf-kliniken i Falun. Läkaren berättade igår hur provrörsbefruktning går till och det har jag även läst mig till tidigare, men jag är livrädd för behandlingen som jag kommer genomgå med sprutor och äggplockning. För det första tycker jag inte om sjukhusmiljön, för det andra har jag sprutskräck och för det tredje är jag rädd för alla ingrepp att dom ska göra så fruktansvärt ont. Allt är så nytt och skrämmande.
    Jag behöver någon att prata med som har eller går igenom samma sak som vi ska göra nu. Kanske som får mig lugnare och inte så rädd.
    Tacksam för stöd och hjälp! 

• Svar på tråden Rädd för vad som väntar...
  • Krishna
    shivalilla skrev 2015-04-11 21:55:33 följande:

Hej kära du, jag var PRECIS som du inför vår första behandling men OROA DIG INTE!! Jag var skräckslagen med sjukhusfobi, livrädd för sprutor och all typ av smärta. Jag var så rädd så jag vågade inte ens göra som du - gå in och ta reda på vad jag hade att vänta mig. Istället förberedde jag mig på något som jag trodde var likvärdigt med en cancerbehandling (alla talade ju om hur tufft det var). Ändå hade jag bestämt att jag ville göra det, tänkte att jag väl fick ta det som det kom. Vårt första möte på RMC i Malmö blev dock en katastrof, när jag sa hur rädd och orolig jag var nekade läkaren oss behandling (utan att ta reda på exakt VAD jag var rädd för). Det blev ett stort bråk men till sist valde vi att bekosta vår behandling själva på Öresundskliniken. Och då vände det. Sköterskan där frågade förvånat vad det var som jag var så orolig för med själva behandlingen, och försäkrade att den brukade inte vara några problem.
    "Men alla säger ju att det är så jobbigt - är det inte fruktansvärt smärtsamt och hemskt?" sa jag ynkligt. Då förklarade hon att det var väntan EFTERÅT som kunde upplevas som tuff, själva behandlingen brukade de flesta inte klaga så mycket över. Och jag lovar dig - det var inte alls farligt! Jag har nu gått igenom fyra fullskaliga IVF plus två frys. Sprutorna är inte alls farliga, svider lite efteråt bara men jag ber min sambo ge mig dem så jag inte ska se dem och stirra upp mig, ägguttaget som många oroar sig över har i regel inte känts alls (jag har bett om dormikum eller lätt sömnmedel så känns det som en minut istället för tjugo) och efteråt har jag haft lite ont i magen men inte farligt, embryoåterförandet tycker dock just jag är jobbigt men de flesta har inga problem med det. Så försök att inte oroa dig - om någon som jag klarade det klarar alla det! Bemötandet inom kliniken är dock enormt viktigt och vi har aldrig ångrat att vi gick över till Curaöresund för de har varit oerhört förstående och varma mot oss där och det tror jag de är på de flesta ställen. Många privatklinker har inte samma sjukhuskänsla heller. Lycka till!

Tack för att du tog dig tid att berätta din historia! Ja det är nog mycket smärtan som skrämmer mig, hur det beskrivs hur äggen ska plockas och sugas ut. Kanske att när vi får komma på informationsmötet så kommer saker och ting kännas bättre, få allt förklarat.
    Det verkar inte som att jag är ensam i min rädsla och funderingar i det här och det känns faktiskt skönt att veta att man inte är konstig på något sätt. 
    Hur har det gått för dig nu?
  • shivalilla

Hej Krishna, tyvärr har vi inte lyckats på sex försök trots att vi fått fram en hel hop embryon av vad de kallar "toppkvalité", men nu ska vi undersöka om vi kan få göra en behandling mot aggressivt immunförsvar (det finns några trådar här om det, men tänker du har så mycket i huvudet nu inför ditt första försök och det är ju inget du behöver sätta dig in i nu, så koncentrera du dig på det du ska göra.) Lycka till!

• Krishna

Nej först och främst måste vi komma igång med hela den här processen och gå igenom första försöket.

Men vad tungt för er att det inte vill sig hela vägen när ni har fått fram superembryon.

Jag försöker tänka positivt att eftersom jag såg helt normal ut både där inne och i olika värden så tänker jag att embryot kommer fästa bra, kanske inte på första försöket men på andra. Men det kan säkert gå snett fast man är "normal".

Håller verkligen tummarna för er och för oss själv!

• Jag är bara jag
    Krishna skrev 2015-04-12 10:11:37 följande:
    Eftersom han är lika spruträdd som jag kommer jag nog bara vara ännu räddare om han ska försöka ge mig sprutorna. Så jag kommer nog få tuffa till mig och våga ta dom själv. Hur många sprutor är det per dag?
    En fråga, om de plockar ut en hög med ägg och har ett ägg som blir befruktat och stoppas in i mig, resten fryser dom ner. Om det ägget inte tar sig där inne utan man måste ta ett av de frysta äggen, börjar man om med sprutor då? Eller är sprutorna bara till för ägglossningen?
    Min man svimmar nästan av blodprov på sig själv,men det är en helt annan grej att ta sprutor på nån annan. Han klarar det galant. Glad Vid långa metoden är det en om dagen,vid korta två per dag. Jag tar hela tre,men så gör jag ED också.

Man fryser bara ner embryon som är helt perfekta. Ca 40% av alla som gör IVF får nåt embryo till frysen. Resterande embryon dör eller slängs. En hög med ägg är inget att eftersträva! Dels p.g.a överstimulering och dels p.g.a att kvaliteten oftast blir sämre av jättemånga ägg. 6-12 är lagom,men det kan räcka med färre också. Vid FET tar man inga sprutor. Man kan göra FET ostimulerat vid egen äl eller stimulerat utan egen äl-då med piller.
  • Krishna
    Jag är bara jag skrev 2015-04-13 15:45:26 följande:
    Min man svimmar nästan av blodprov på sig själv,men det är en helt annan grej att ta sprutor på nån annan. Han klarar det galant. Glad Vid långa metoden är det en om dagen,vid korta två per dag. Jag tar hela tre,men så gör jag ED också.

Man fryser bara ner embryon som är helt perfekta. Ca 40% av alla som gör IVF får nåt embryo till frysen. Resterande embryon dör eller slängs. En hög med ägg är inget att eftersträva! Dels p.g.a överstimulering och dels p.g.a att kvaliteten oftast blir sämre av jättemånga ägg. 6-12 är lagom,men det kan räcka med färre också. Vid FET tar man inga sprutor. Man kan göra FET ostimulerat vid egen äl eller stimulerat utan egen äl-då med piller.
    Oj är en cirkus det där som jag inte alls är insatt i. Läkaren som vi pratade med sa att jag då skulle börja med nässpray. Jag har läst mig till att det är den långa metoden, så en spruta om dagen då.

Jag har tänkt på en sak, kanske du har svaret på, att eftersom jag har normala värden, såg bra ut i livmodern och äggstockarna, regelbunden mens. Finns det ingen metod som endast tar fram de bra spermierna och sen sprutar in dom i mig vid ägglossning? Utan att plocka ut äggen först ur mig.
    Vi kanske får ett svar på det vid ivf-mötet :)
  • Jag är bara jag
    Krishna skrev 2015-04-14 13:47:15 följande:
    Oj är en cirkus det där som jag inte alls är insatt i. Läkaren som vi pratade med sa att jag då skulle börja med nässpray. Jag har läst mig till att det är den långa metoden, så en spruta om dagen då.

Jag har tänkt på en sak, kanske du har svaret på, att eftersom jag har normala värden, såg bra ut i livmodern och äggstockarna, regelbunden mens. Finns det ingen metod som endast tar fram de bra spermierna och sen sprutar in dom i mig vid ägglossning? Utan att plocka ut äggen först ur mig.
    Vi kanske får ett svar på det vid ivf-mötet :)
    Långa metoden ska du göra då. Det du undrar över är insemination. Chansen är mycket lägre än vid IVF så har man försökt ett bra tag brukar man gå på IVF direkt. Då har du fler ägg än vid vanlig äl,de odlar äggen och sätter in det bästa embryot. Vid insemination får naturen göra sitt och det är inte alls säkert det funkar.
  • Krishna
    Jag är bara jag skrev 2015-04-14 15:07:14 följande:
    Långa metoden ska du göra då. Det du undrar över är insemination. Chansen är mycket lägre än vid IVF så har man försökt ett bra tag brukar man gå på IVF direkt. Då har du fler ägg än vid vanlig äl,de odlar äggen och sätter in det bästa embryot. Vid insemination får naturen göra sitt och det är inte alls säkert det funkar.
    Okej tack för informationen :) Då håller vi oss till den större chansen att lyckas fast det innebär sprutor och äggplockning :)
  • Jag är bara jag
    Krishna skrev 2015-04-14 17:28:42 följande:
    Okej tack för informationen :) Då håller vi oss till den större chansen att lyckas fast det innebär sprutor och äggplockning :)
    Det är det värt när du får barn ska du se!  Glad
  • Krishna
    Jag är bara jag skrev 2015-04-14 19:46:18 följande:

Det är det värt när du får barn ska du se! 

Absolut är det så!! Vi har nått den punkten att man kan göra vad som helst bara för att lyckas få det där efterlängtade barnet! :)
  • Krishna

Jag har en fråga till er som har genomgått den långa perioden med nässpray. Vi ska få komma på infomöte 6/5 och hon vi pratade med sa att jag kanske hann med en första behandling innan sommaruppehållet, det berodde nämligen på min mens. Ska man börja behandlingen före eller efter en mens? Jag har beräknad mens exakt en vecka efter mötet.

Svar på tråden Rädd för vad som väntar...