• Krishna

Rädd för vad som väntar...

Hej!
    Jag och min sambo har försökt få barn i ett års tid. Vi träffade en läkare/gynekolog igår och fick provsvaren. Mina prov såg helt normala ut medans sambons spermier har en fruktbarhet på 2%. Mängden spermier var över det normala men det var inte många av dom som var något att ha. Så därför kommer vi få genomgå ivf-behandling. Så nu väntar vi på remiss för att få komma till ivf-kliniken i Falun. Läkaren berättade igår hur provrörsbefruktning går till och det har jag även läst mig till tidigare, men jag är livrädd för behandlingen som jag kommer genomgå med sprutor och äggplockning. För det första tycker jag inte om sjukhusmiljön, för det andra har jag sprutskräck och för det tredje är jag rädd för alla ingrepp att dom ska göra så fruktansvärt ont. Allt är så nytt och skrämmande.
    Jag behöver någon att prata med som har eller går igenom samma sak som vi ska göra nu. Kanske som får mig lugnare och inte så rädd.
    Tacksam för stöd och hjälp! 

• Svar på tråden Rädd för vad som väntar...
  • fröken fegis
    Krishna skrev 2015-04-27 18:23:23 följande:

Jag har en fråga till er som har genomgått den långa perioden med nässpray. Vi ska få komma på infomöte 6/5 och hon vi pratade med sa att jag kanske hann med en första behandling innan sommaruppehållet, det berodde nämligen på min mens. Ska man börja behandlingen före eller efter en mens? Jag har beräknad mens exakt en vecka efter mötet.

Då hinner du kanske precis! Man börjar med nässprayen en vecka FÖRE förväntad mens. :)
  • Krishna
    fröken fegis skrev 2015-04-27 20:46:14 följande:

Då hinner du kanske precis! Man börjar med nässprayen en vecka FÖRE förväntad mens. :)

Då får vi hoppas att jag får börja samma dag som vi är där!!

Det känns iaf som vi har tagit ett steg framåt i barnskapandet :)
  • Jenny 587

Jag gjorde den korta metoden utan nässpray. Funkade jättebra. Fick ut 19 ägg. 10 befruktade. Av dessa blev 8st blastocycter. Vi blev gravida på första försöket. Jag var livrädd för äggplocket. Men det kändes inte alls. Morfinet verkade som det skulle. Min man sa till mig att jag oroade mig i onödan. I efterhand fick jag erkänna att jag gjort det. Håller tummarna för dig att det går lika bra. För övrigt är vi nu gravida igen fast på egen hand,helt otroligt. 10 månader efter vår dotters födelse.

• Krishna
    Jenny 587 skrev 2015-05-05 21:47:24 följande:

Jag gjorde den korta metoden utan nässpray. Funkade jättebra. Fick ut 19 ägg. 10 befruktade. Av dessa blev 8st blastocycter. Vi blev gravida på första försöket. Jag var livrädd för äggplocket. Men det kändes inte alls. Morfinet verkade som det skulle. Min man sa till mig att jag oroade mig i onödan. I efterhand fick jag erkänna att jag gjort det. Håller tummarna för dig att det går lika bra. För övrigt är vi nu gravida igen fast på egen hand,helt otroligt. 10 månader efter vår dotters födelse.

Oj vad härligt! Då får ni två småttingar snart :)

Vi har nu påbörjat våran första behandling med korta metoden. Går väl bra hittills. Jag får dock förlängning på gonal-f, kanske det inte har blivit några äggblåsor. Jag vet inte, det gör mig lite nervös.
  • fröken fegis
    Krishna skrev 2015-05-15 12:28:00 följande:

Vi har nu påbörjat våran första behandling med korta metoden. Går väl bra hittills. Jag får dock förlängning på gonal-f, kanske det inte har blivit några äggblåsor. Jag vet inte, det gör mig lite nervös.
    Härligt att i är igång nu iaf! Håller tummarna för att det går bra för er! :) Vårt första försök misslyckades... Men på söndag sätter vi in ett ägg från frysen och hoppas på det bästa! :)
  • Krishna
    fröken fegis skrev 2015-05-15 13:56:03 följande:

Härligt att i är igång nu iaf! Håller tummarna för att det går bra för er! :) Vårt första försök misslyckades... Men på söndag sätter vi in ett ägg från frysen och hoppas på det bästa! :)

Är rädd att vi oxå ska misslyckas men jag försöker tänka en dag i taget och nu hoppas jag först och främst att det blir några ägg och att de ser bra ut!

Hoppas hoppas att det går bra för er imorgon!!
  • Ia84
    Krishna skrev 2015-05-15 12:28:00 följande:

Hej!

Vi har också påbörjat vår första behandling i måndags med gonal-f. Var på första VUL igår för att kolla äggblåsor och hade endast två blåsor som hade växt på sig bra. Nästa VUL blir på tisdag, om inte det är fler äggblåsor då så kommer man avbryta behandlingen denna gång, känns så tråkigt!! Har fått höja dosen gonal-f idag. Har ni varit på första VUL än, vad visade det? När började du med sprutorna?

Lycka till!!
  • Krishna
    Ia84 skrev 2015-05-16 23:38:05 följande:

Hej!

Vi har också påbörjat vår första behandling i måndags med gonal-f. Var på första VUL igår för att kolla äggblåsor och hade endast två blåsor som hade växt på sig bra. Nästa VUL blir på tisdag, om inte det är fler äggblåsor då så kommer man avbryta behandlingen denna gång, känns så tråkigt!! Har fått höja dosen gonal-f idag. Har ni varit på första VUL än, vad visade det? När började du med sprutorna?

Lycka till!!

Hoppas hoppas att det blir flera ägg!!

Jag började med sprutorna i tisdags, tog blodprov i fredag men det var lite tidigt så jag fick fortsätta med samma dos t.o.m nu på måndag. På tisdag ska jag ta nytt blodprov och även ultraljud för att se hur det ser ut. Försöker att ta en dag i taget och inte tänka på alla "tänk om..."
  • moii

Jag har visserligen inte varit rädd innan för sprutor eller sjukhus eller så, men jag har gjort 6 hormonstimuleringar och 5 ÄP och 3 ET. Det är jättekonstigt i början, " jaha här sitter jag och sprutar mig själv", men det gör varken ont eller känns nåt särskilt att ge sig sprutor.

Det svåraste skulle jag faktiskt inte säga är behandlingarna utan oron. Oron för att man inte ska få äggblåsor, för att äggen inte ska befruktas eller växa eller överleva som embryo osv osv. Och sedan väntan på att bli gravid, på att göra VUL på att veta att det inte blir missfall. Det är det jobbigaste med hela ivf-cirkusen tycker jag.

Äggplock känns, men man får smärtstillande så det gör inte så ont. Och efteråt är man öm. Sist kändes inte ens ET och att gå på gynbesök som jag tidigare avskytt, bekommer mig inte. Jag tycker att det är lite skönt med nån som kollar att allt är ok snarare .

Det låter konstigt säkert men man vänjer sug. Man vänjer sig vid att må lite illa ibland pga hormoner och att känna efter, men jag har slutat att "gå in så mycket i det" det gör att jag mår sämre. Man kan grotta in sig och tycka synd om sig själv, men man mår inte bättre av det, försök att göra saker du mår bra av i stället och ta långpromenader och sånt. Det tror jag funkar bra för väldigt många :)

• moii
    fröken fegis skrev 2015-04-27 20:46:14 följande:

Hej fast det är lite olika hur man gör med spraystart, jag har både börjat på 1a dagen i cykeln och på dag 18 samt 21 så det beror nog på dels hur lång cykel man har samt Amhvärde och lite annat.

Jag tror även att det hänger ihop med ålder men jag är inte säker :)
  • moii
    Krishna skrev 2015-04-14 13:47:15 följande:

Oj är en cirkus det där som jag inte alls är insatt i. Läkaren som vi pratade med sa att jag då skulle börja med nässpray. Jag har läst mig till att det är den långa metoden, så en spruta om dagen då.

Jag har tänkt på en sak, kanske du har svaret på, att eftersom jag har normala värden, såg bra ut i livmodern och äggstockarna, regelbunden mens. Finns det ingen metod som endast tar fram de bra spermierna och sen sprutar in dom i mig vid ägglossning? Utan att plocka ut äggen först ur mig.

Vi kanske får ett svar på det vid ivf-mötet :)

Ska ni inte göra icsi? Man tar och injicerar en spermie som ser bra ut i ett bra ägg?
  • Ia84
    Krishna skrev 2015-05-17 11:07:42 följande:
    Hoppas hoppas att det blir flera ägg!!

Jag började med sprutorna i tisdags, tog blodprov i fredag men det var lite tidigt så jag fick fortsätta med samma dos t.o.m nu på måndag. På tisdag ska jag ta nytt blodprov och även ultraljud för att se hur det ser ut. Försöker att ta en dag i taget och inte tänka på alla "tänk om..."
    Hoppas det finns många ägg hos oss båda på tisdag! Det spänner i magen idag så hoppas det är ett positivt tecken!
  • Krishna
    moii skrev 2015-05-17 11:31:11 följande:

Ska ni inte göra icsi? Man tar och injicerar en spermie som ser bra ut i ett bra ägg?

Det beror på hur många ägg det blir. Blir det många vill de testa både ivf och icsi. Så vi får helt enkelt se hur allt ser ut längre fram i processen. Nu väntar vi på blodprov och ultraljud på tisdag så får vi se där efter.
  • Ia84

Hur har det gått för dig på ditt ultraljud idag? Jag var ju också iväg idag, fler äggblåsor hade växt på sig, hade två äggblåsor på 27 resp 23 mm, men dem kommer satsa på dem som låg på 12-15 mm. Det bestämdes att göra äggplock på fredag, känns jättekul men nervöst!

• Krishna
    Ia84 skrev 2015-05-19 17:05:01 följande:

Hur har det gått för dig på ditt ultraljud idag? Jag var ju också iväg idag, fler äggblåsor hade växt på sig, hade två äggblåsor på 27 resp 23 mm, men dem kommer satsa på dem som låg på 12-15 mm. Det bestämdes att göra äggplock på fredag, känns jättekul men nervöst!

Det gick bra! De hittade 10 ägg. Endel var små men gynekologen sa att vissa låg på 15-17 mm, vet inte om det är bra eller dåligt men eftersom du ska använda dig av 12-15 mm bör dom ju ändå vara okej.

Jag ska göra äggplock på måndag, oxå supernervös. Tog första sprutan med Orgalutran ikväll, det gjorde fruktansvärt ont och jag grät när allt var klart. Hur ska jag klara 4 st till sånna sprutor?? Gör fortfarande ont efter 1 1/2 timme.
  • Ia84
    Krishna skrev 2015-05-19 22:27:21 följande:
    Det gick bra! De hittade 10 ägg. Endel var små men gynekologen sa att vissa låg på 15-17 mm, vet inte om det är bra eller dåligt men eftersom du ska använda dig av 12-15 mm bör dom ju ändå vara okej.

Jag ska göra äggplock på måndag, oxå supernervös. Tog första sprutan med Orgalutran ikväll, det gjorde fruktansvärt ont och jag grät när allt var klart. Hur ska jag klara 4 st till sånna sprutor?? Gör fortfarande ont efter 1 1/2 timme.
    Vad kul att du också fick bra resultat! Jag tog min sista orgalutran igår efter fem dagar med den. Vet inte hur du gjorde när du tog den men tryck inte in den långsamt, gör ondare då, tycker jag iaf. Var bestämd och tryck in den snabbt. Jag tycker inte den är så mycket värre en vanliga sprutan.

15-17 mm är ju också bra storlek, de ska ju helst inte vara över 20 mm har jag förstått. Ska du fortsätta med vanliga sprutan också nu då?
  • Krishna
    Ia84 skrev 2015-05-20 06:47:25 följande:

Vad kul att du också fick bra resultat! Jag tog min sista orgalutran igår efter fem dagar med den. Vet inte hur du gjorde när du tog den men tryck inte in den långsamt, gör ondare då, tycker jag iaf. Var bestämd och tryck in den snabbt. Jag tycker inte den är så mycket värre en vanliga sprutan.

15-17 mm är ju också bra storlek, de ska ju helst inte vara över 20 mm har jag förstått. Ska du fortsätta med vanliga sprutan också nu då?

Jag ringde kliniken och frågade om jag kunde smörja på emla-kräm på huden innan och det var inga problem, ville jag göra det för att lindra gick det jättebra. Så det har jag köpt på apoteket nu och ska testa ikväll.

Jag ska även fortsätta med Gonal-f fram t.o.m fredag.
Svar på tråden Rädd för vad som väntar...