• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Frazze

Hej hej igen! Frågar en gång till om någon har lutinus och prednisolon att sälja till mig! Gyn gav mig inga Lutinus konstigt nog

• dreamz
    azurea skrev 2017-03-20 07:41:42 följande:

Dreamz, ta det oerhört försiktigt nu och åk in en gång för mycket än en gång för lite. Jag utvecklade eklampsi/akut Hbg och blev urakutsnittad i v34+1 med tvillingar. Redan47 tjatade och tjatade på mig (tack för det kära du!!) att om jag mådde dåligt skulle jag åka in. Högt blodtryck under längre tid & band massor med vatten i kroppen. Inget i urinen alls. Förrän sista dygnet, och då hade jag mått så dåligt att jag åkt in för kontroll & de lade in mig på en gång. Hade vilat lite och somnat till på sjukhuset i sängen. Vaknade på kvällen och skulle kolla på mobilen vad klockan var men såg knappt siffrorna pga att allt dansade framför ögonen. Jag ringer på hjälp & säger att "nu kom de där synrubbningarna ni frågat mig om så ofta tror jag". Sen minns jag inget mer. Tydligen därefter kom ont i mellangärdet, två krampanfall & akut larm. Nerkörd till förlossning och 40 min senare kom första bäbisen om jag kommer ihåg rätt. De hann ringa in min sambo som slängde sig i en taxi & mötte upp dem på väg ner i korridorerna. Jag vaknade något dygn senare. Jag var illa ute, kunde strukit med. Hade det hänt hemma så hade jag förmodligen inte klarat mig. Jag vill inte skrämma upp dig men bara be dig ta dina symptom på allvar och åk in/sök hjälp vid minsta misstanke. Jag upplevde det som influensa; jag mådde kymigt t ex. Slemhinnorna blev påverkade också så jag var väldigt "förkyld". Det är ett lömskt tillstånd som kan vara svårt att förutse hur snabbt eller långsamt det kommer att gå. Jag har kommit ur detta utan organpåverkan eller dyl tack och lov.

Jag håller alla tummar att du slipper vara med om detta och att allt går bra! Men jag upplevde att jag hade velat vara lite mer förberedd om hur illa det kan gå så här i efterhand. Kram! <3

Usch vilken upplevelse du hade!!! Sån tur det gick bra!!

Jag var på återbesök igår hos min lokala mvc för nya test visades att jag hade +3 i urinet och 170/90 i blodtryck.. så nu är jag inlagd på förlossningen å dem tagit massa prover å jag kissar fan snart på mig men måste vänta då dem vill ha urinodling... ; P

Blivit beordrad sängvila får bara gå på toa men inte mer.

Måste fråga kan man vila bort HF å högt blodtryck?

Kram
  • supertjejen

Oj stackare! Nu är ditt jobb att bara vila. Tror inte du kan bli bättre men du kan i viss mån undvika att bli sämre. Jag hade HF men sent, kanske V 36. Blev inlagd omedelbart och låg en knapp vecka, sen tyckte de att servar onödigt att jag skulle bli sämre. Jag kände inget alls men värdena var tydligen väldigt dåliga och jag var svälld. Blev sen mycket sämre under förlossningen och var ganska illa ute. Men du är på bästa stället och eftersom det kan bli farligt är man niga övervakad, så upplevde jag det iaf. Ta det så lugnt du kan så ska du se att det går bra. Kram!

• UndrandeSökare
    dreamz skrev 2017-03-21 05:55:57 följande:
    Usch vilken upplevelse du hade!!! Sån tur det gick bra!!

Jag var på återbesök igår hos min lokala mvc för nya test visades att jag hade +3 i urinet och 170/90 i blodtryck.. så nu är jag inlagd på förlossningen å dem tagit massa prover å jag kissar fan snart på mig men måste vänta då dem vill ha urinodling... ; P

Blivit beordrad sängvila får bara gå på toa men inte mer.

Måste fråga kan man vila bort HF å högt blodtryck?

Kram
    Nej, tyvärr kan man inte vila bort havandeskapsförgiftning. Har man fått det så har man det hela graviditeten sen. Se texten nedan från 1177.
    Men är du inlagd på förlossningen så är du ju på bästa stället, där har de koll på dig och fostret, så allt kommer säkert gå bra.

" Oftast får man havandeskapsförgiftning i slutet av graviditeten, efter vecka 34. Har du fått havandeskapsförgiftning så sitter den i hela graviditeten. Om ditt blodtryck blir för högt kan barnet växa dåligt och dina inre organ kan påverkas. Därför måste både du och barnet övervakas noga och du har regelbunden kontakt med vården. Att ta det lugnt kan lindra blodtrycket, men om besvären blir svåra måste barnet födas för tidigt. Efter förlossningen går havandeskapsförgiftning snabbt över. Både mamma och barn brukar klara sig bra. "
    Källa:
    www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Havandeskapsforgiftning/

• UndrandeSökare
    Frazze skrev 2017-03-21 04:32:36 följande:

Hej hej igen! Frågar en gång till om någon har lutinus och prednisolon att sälja till mig! Gyn gav mig inga Lutinus konstigt nog

Frazze- Konstigt att din gyn inte ville skriva ut något åt dig. Jag inboxar dig.
  • dreamz

Uppdatering igen!

Har fått kortison spruta för pyrets lungor och kommer bli skickad till göteborg då dem kan ta emot så små bebisar ifall havandeskapsförgiftningen galopperar iväg för mycket. Dem hade räknat ut att jag hade ett mellanvärde på 58 då över 30 är havandeskapsförgiftning så dem e oroliga då jag e så tidig..

• UndrandeSökare
    dreamz skrev 2017-03-21 19:36:23 följande:

Uppdatering igen!

Har fått kortison spruta för pyrets lungor och kommer bli skickad till göteborg då dem kan ta emot så små bebisar ifall havandeskapsförgiftningen galopperar iväg för mycket. Dem hade räknat ut att jag hade ett mellanvärde på 58 då över 30 är havandeskapsförgiftning så dem e oroliga då jag e så tidig..

Stackars dig, hoppas allt går bra med dig och fostret !
  • Redan47
    dreamz skrev 2017-03-21 19:36:23 följande:

Uppdatering igen!

Kram hjärtat! Det blir bra att du kommer under uppsikt! Förstår att det känns ängsligt. Viktigt stt du hittar något som stressar ner dig ; musik, virkning lyssna på bok.., vad som. Prata mycket med bebis oxå så hen oxå känner sig lugn. Kroppen blir stressad under förloppet. Och du kan påverka genom att tänka lugn och ro o andas. Vilken vecka är du nu? Vill minnas du kommit en bra bit på väg!
    Fint att du vill dela uppdatera oss.

Jag fick havandesk flrg mot slutet , kände inget speciellt eftersom jag var ju ändå trött och svullen, vattnet gick ich blodtrycket stegrade på väg in i ambulansen. Sedan blev jag riktigt påverkad när den bröt ut vid KS. Kan bli så när de klipper moderkakan oxå. Det var mycket obehagligt, träffade barnen vid snittet och sedan inte förrän dagen efter...
    Det enda jag kan råda är att vara lugn! Kommunicera vad du upplever med vård och din man. Det farligaste du kan glra är att tänka du är i vägen, gnällig, till besvär och Gud vet allt som fru duktig kan spöka till!!!
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus