• Anonym (Tjockis)

Hur gå ner i vikt om jag missbrukar alkohol?

Jag har ca 30 kg som jag vill gå ner.
    Jag har varit överviktig sen min son föddes för 8 år sen och vikten har bara ökat.

Jag vet exakt vad jag gör för fel men jag klarar inte av att bryta mönstret mer än en kort period.

Jag har inga problem med att träna, tycker det är ganska kul faktiskt.

Mitt problem är att jag inte tycker om att laga mat och därför äter vi för mycket onyttig mat (med tanke på viktnedgång, inte onyttig annars).
    Mitt andra stora problem är att jag vill dricka vin, lite för mycket och för ofta för att det ska vara bra för mig.
    Jag dricker aldrig så jag blir berusad, men jag vill njuta av vin på kvällarna. 
    Min man är likadan, tyvärr.

Jag är kluven till om jag missbrukar detta eller ej. Jag kan ju låta bli att dricka och gör det emellanåt när jag försöker bruka allvar med att gå ner i vikt. Men så kommer helgen och då vill man ju ta ett glas vin och slappna av lite.
    Jag vet ju att detta inte är hälsosamt och ändå slutar jag inte, är det att vara missbrukare?

Hur ska jag ta mig i kragen för att gå ner i vikt? Jag vill ju verkligen det, men jag har ingen som helst karaktär!
    Jag har ont i kroppen, mår inte bra och detta bidrar säkert till att jag "deppar ihop" istället och ger upp och tar ett glas vin som tröst....

Observera att min son inte far illa på nåt sätt i världen, han märker inte att vi dricker då vi gör det när han lagt sig.

• Svar på tråden Hur gå ner i vikt om jag missbrukar alkohol?
  • Gnuborg

Kolla även på systembolagets hemsida att vinet inte innehåller mer än 5g socker / liter. Vissa viner har ohyggligt mycket socker i sig medan andra är ok i sockermängd.

• Duckan

Jag är precis som du ts när det kommer till förbud. Blir nästan förbannad bara vid tanken på det 
    När jag ville ner i vikt så följde jag nån slags GI-kost på vardagar och var lite mer slapp på helgen. Jag gillar tex pommes frites och maken med så när lördagen kom unnade jag mig pommes till maten, men inte lika många som förut men nog för att stilla behovet så att säga.

• Anonym (Vinälskaren)

Jag gör så att jag bara har flaskor hemma, ingen box, och gärna lite dyrare vin. Då tar det emot ( i alla fall lite ) att öppna på vardagen. Jag älskar verkligen vin, det är sååå gott, och jag skulle gärna dricka några glas varje dag. Nu har jag fått ner min konsumtion till max 8 glas per vecka, typ 3 glas fredag och lördag och så lite extra, förut blev det nog 15-20 glas per vecka....Nu rasar i alla fall vikten och blodtrycket har gått ner

• Anonym (Jag med)
    Anonym (Tjockis) skrev 2015-04-14 15:21:12 följande:

Har någon bra tips på hur man ska göra när man då står där en onsdagskväll, haft en stressig dag på jobbet, är trött och bara vill unna sig ett glas vin för att varva ner? Vad ska jag då göra eller hur ska jag tänka för att inte falla för frestelsen...?

Då ryker vinet till helgen...

När jag har en jobbig dag brukar mannen få fixa mat (nu lagar han inte, men sushi eller en sallad går bra att köpa). En promenad eller annan träning är bra för att ta hand om stresshormoner. Så ta en promenad medan han lagar mat
  • Anonym (Tjockis)

Bra tips, Gnuborg, det behöver ju inte vara onyttigare än vad det är

Duckan, så ska jag också göra! Bruka allvar i veckan men få unna mig lite åtminstone på helgen, annars tror jag inte jag orkar hålla på med det nån längre tid, då tröttnar man ju.
    GI har jag svårt för, men jag borde ju bruka allvar med Viktväktarna, att fylla i mängd och se till att jag inte äter för mycket.

Anonym Vinälskaren, haha, ja, man borde ha dyrare viner så det svider lite när man öppnar dem
    Men bra tips att bara ha flaskor hemma, vi har ju ofta en box och då är det lättare att man tar det där sista glaset som man inte alls behöver ta egentligen.

• Anonym (Tjockis)

Anonym Jag med, ja, just det, då får jag ju inte belöningen till helgen!
    En promenad är bra, jag får gå och göra nåt annat som distraherar

• Duckan

Ja, du ska ju hitta en kosthållning som passar dig ts och så klämma in lite motion på det.

• Anonym (hm....)

Köp inte hem vin på veckorna är mitt tips :)

• Anonym (Tjockis)

Anonym hm, ja, det är en bra tanke och det kan ju fungera nu om vi bara köper flaskor.
    Men tidigare har vi ju haft boxar och då har det oftast varit en öppnad box som blir kvar efter helgen...Drömmer

• Anonym (Behöver det inte alls!)
    Anonym (Mia) skrev 2015-04-14 14:38:49 följande:

Jag känner igen mig i det du skriver. Jag drack också för mycket vin tidigare, utan att vara alkoholist. Jag anser att om man sagt till sig själv att sluta med det, men sedan inte lyckats, har man ett riskbeteende, om än inte missbruk.

Jag läste nyligen att jättemånga svenskar har ett riskdrickande, så du är inte ensam. 

Alkohol är ju en jäkla bov när det kommer till vikten eftersom det inte bara innehåller kalorier, utan också drar ner ämnesomsättningen för ganska lång tid.

Jag har nu varit helt nykter ett bra tag och vikten har gått ner utan att jag gjort något annat än att sluta med vinet!

Därom tvistar de lärde.
    www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/6/6634/LKT0718s1410_1411.pdf
  • Anonym (Vinälskaren)

Vill bara tillägga att socialstyrelsen/forskningen säger att 9 glas vin per vecka eller mindre inte är riskkonsumtion. Som sagt, köp lite dyrare viner på flaska och njut av dessa glas, men inte mer!

Längtar till fredag, kan redan känna det argentinska vinet som väntar, på tungan, i gommen, den varma känslan som sprider sig i kroppen . Men nu blir det promenad och sedan te istället...

Ur viktsynpunkt är det värsta med vin för min del är att jag blir hungrig/sugen efter ett par glas och äter mer

• Anonym (Behöver det inte alls!)
    Anonym (Vinälskaren) skrev 2015-04-14 18:06:00 följande:

Vill bara tillägga att socialstyrelsen/forskningen säger att 9 glas vin per vecka eller mindre inte är riskkonsumtion. Som sagt, köp lite dyrare viner på flaska och njut av dessa glas, men inte mer!

Längtar till fredag, kan redan känna det argentinska vinet som väntar, på tungan, i gommen, den varma känslan som sprider sig i kroppen . Men nu blir det promenad och sedan te istället...

Ur viktsynpunkt är det värsta med vin för min del är att jag blir hungrig/sugen efter ett par glas och äter mer

Jag är tvärtom, när jag druckit alkohol är jag sällan eller aldrig hungrig. (Dvs om jag ätit innan.)
Svar på tråden Hur gå ner i vikt om jag missbrukar alkohol?