• Leffat

Ni som dissar färdigmat, varför?

Jag lever till stor del på färdigmat, d.v.s lådor man köper i kyldisken och slänger in i micron. Jag har fått uppfattningen om att många dissar den typen av mat, jag har hört, sett och kommit i kontakt med många som aldrig skulle äta sån "skit". Det förstår man ju också om ingredienslistan till 50% består av E-ämnen. Men när man tittar på innehållsförteckningen, och den ser ut så här:

Mjölk, inhemskt nötkött 18%, pasta (durumvetemjöl), tomatkross, tomatpuré, grissida 7%, köttbuljong (köttben från nöt, vatten, nötkött, morot, lök, palsternacka, salt, persilja, timjan, svartpeppar, lagerblad), vetemjöl, lök, morot, smör, olivolja, rotselleri, stjälkselleri, vitlök, salt, kryddor (paprika, timjan, svartpeppar, oregano, vitpeppar, muskot, lagerblad.)

...och näringsvärdena ser ut så här:

Näringsvärde /100g
    energi 180 kcal
    fett 10 g (varav mättade fettsyror 4,4 g)
    kolhydrat 14 g (varav socker 0,9 g)
    protein 8,2 g
    salt 1,1 g

Vad är då problemet med sån här färdigmat, förutom möjligtvis saltmängden? Skulle du äta det själv, och/eller ge det till dina barn? Jag är ingen hejare i köket, men enligt mig är det där samma ingredienser som jag själv skulle använda om jag lagade rätten själv. Ni som dissar färdigmat, varför skulle ni inte äta en färdigrätt med de ingredienser jag listade?

• Svar på tråden Ni som dissar färdigmat, varför?
  • Monkii
    pigglet skrev 2015-04-16 21:16:31 följande:

Nja, alltså i vår lasagne är faktiskt mjölk huvudingrediensen. Det går åt 1,3 liter, medan köttfärsen bara står för 400 gram, lasagneplattorna något liknande, sedan är det grönsaker, mjöl osv.

När jag har ätit sån lasagne har det bara smakat redning.
  • Leffat
    Jag är bara jag skrev 2015-04-16 19:36:06 följande:
    Du är så van med färdigmat att du inte vet hur "riktig" mat ska-och kan!-smaka. Glad  Vissa färdigrätter vi köpt har smakat apa faktiskt. De allra flesta smakar konstgjort och "pulvrigt". Just din kanske inte var värst även om jag anser köttmängden väldigt liten. Och grissida?! I en lasagne? Dessutom är mikrovärmd mat farligt i längden,finns nya rön som säger det.

Haha, kan hända. ;) Ingen i min familj har nånsin varit bra på att laga mat, så jag har väl inte den bästa erfarenheten av hemlagat.

Du har rätt, det finns massor av färdigrätter som smakar pulver. Men när man hittar pärlorna, som smakar som riktig mat, då tycker jag det är värt det. Ang. risker med att värma mat i micron, såna "rön" kommer ju hela tiden, om allt. Så det tror jag inte på bara så där..

• Aniiee
    Monkii skrev 2015-04-16 21:33:13 följande:
    När jag har ätit sån lasagne har det bara smakat redning.
    Då har du haft otur. 
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (Grandiosa xtra allt)

Över hälften av allt jag stoppar i mig är färdigmat; fryspizza, "färdigrätter", lasagne, ravioli och div. annat jag hittar i frysdisken. Pizza äter jag minst tre ggr i veckan. Jag är normalviktig och frisk och nyligen gjorde jag en full blodskanning som visade perfekta värden rakt av. Jag är idag 37 och har ätit ungefär så här i 15 år. Just saying.

• Anonym (Efraim)
    Leffat skrev 2015-04-16 15:22:37 följande:

Jag lever till stor del på färdigmat, d.v.s lådor man köper i kyldisken och slänger in i micron. Jag har fått uppfattningen om att många dissar den typen av mat, jag har hört, sett och kommit i kontakt med många som aldrig skulle äta sån "skit". Det förstår man ju också om ingredienslistan till 50% består av E-ämnen. Men när man tittar på innehållsförteckningen, och den ser ut så här:

Mjölk, inhemskt nötkött 18%, pasta (durumvetemjöl), tomatkross, tomatpuré, grissida 7%, köttbuljong (köttben från nöt, vatten, nötkött, morot, lök, palsternacka, salt, persilja, timjan, svartpeppar, lagerblad), vetemjöl, lök, morot, smör, olivolja, rotselleri, stjälkselleri, vitlök, salt, kryddor (paprika, timjan, svartpeppar, oregano, vitpeppar, muskot, lagerblad.)

...och näringsvärdena ser ut så här:

Näringsvärde /100g
    energi 180 kcal
    fett 10 g (varav mättade fettsyror 4,4 g)
    kolhydrat 14 g (varav socker 0,9 g)
    protein 8,2 g
    salt 1,1 g

Vad är då problemet med sån här färdigmat, förutom möjligtvis saltmängden? Skulle du äta det själv, och/eller ge det till dina barn? Jag är ingen hejare i köket, men enligt mig är det där samma ingredienser som jag själv skulle använda om jag lagade rätten själv. Ni som dissar färdigmat, varför skulle ni inte äta en färdigrätt med de ingredienser jag listade?

Hemmagjord mat är ju en miljon godare än färdigmat!
  • BeanBag

Det smakar så mycket sämre än hemmalagad mat ,är dyrt och jag har ingen koll på vad det är i den.

• Palestrina

Jag dissar färdiglagad mat för att det inte är gott, och för att man ofta får för lite av proteinråvaran (enligt mig då), och det som ger smak. Fast det finns undantag, som jag kan tänka mig att äta till lunch, om det kniper.

• Rhuburb
    kallebakom skrev 2015-04-16 19:32:11 följande:
    jag väl dum jag....för jag gillar dom flesta av dom,justför att det inte smakar hemlagat,tex karins lasagne den himla god ju ! e-nummer skiter jag fullständigt i vi ska ALLA dö
    Det är ju lite konstigt att göra kopplingen mellan E-nummer och att vi alla ska dö. Bara för att ett ämne förekommer som E-listat är det inte farligt eller skadligt. Det är bara en numrering.
  • Anonym (bo)
    Anonym (Grandiosa xtra allt) skrev 2015-04-17 02:47:28 följande:

Över hälften av allt jag stoppar i mig är färdigmat; fryspizza, "färdigrätter", lasagne, ravioli och div. annat jag hittar i frysdisken. Pizza äter jag minst tre ggr i veckan. Jag är normalviktig och frisk och nyligen gjorde jag en full blodskanning som visade perfekta värden rakt av. Jag är idag 37 och har ätit ungefär så här i 15 år. Just saying.

Det är väl ingen som säger att man blir sjuk av att bara äta frysmat.
  • Donum

Jag tycker att det beror helt på vilken maträtt det är. Det finns t ex en fiskgratäng som jag tycker är jättegod.

Jag kan tänka mig att det bero på vana och var man befinner sig i livet också. När jag växte upp fick vi alltid hembakt bröd. Då tyckte jag att det var dötråkigt och tyckte att det var lyxigt att få köpebröd, t ex Skogaholm, hos kompisar. När jag flyttade hemifrån åt jag bara köpebröd. Det tog säkert 15 år innan jag plötsligt bestämde mig för att försöka baka eget bröd och nu uppskattar jag det igen. Att gilla färdigmat kan ju vara lite samma sak.

Intresse lär ju vara viktigt också. Jag har inget intresse för matlagning och lagar bara nödfall så mig spelar det ingen roll hur maten lagas så länge jag tycker om det, typ.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
Svar på tråden Ni som dissar färdigmat, varför?