• Leffat

Ni som dissar färdigmat, varför?

Jag lever till stor del på färdigmat, d.v.s lådor man köper i kyldisken och slänger in i micron. Jag har fått uppfattningen om att många dissar den typen av mat, jag har hört, sett och kommit i kontakt med många som aldrig skulle äta sån "skit". Det förstår man ju också om ingredienslistan till 50% består av E-ämnen. Men när man tittar på innehållsförteckningen, och den ser ut så här:

Mjölk, inhemskt nötkött 18%, pasta (durumvetemjöl), tomatkross, tomatpuré, grissida 7%, köttbuljong (köttben från nöt, vatten, nötkött, morot, lök, palsternacka, salt, persilja, timjan, svartpeppar, lagerblad), vetemjöl, lök, morot, smör, olivolja, rotselleri, stjälkselleri, vitlök, salt, kryddor (paprika, timjan, svartpeppar, oregano, vitpeppar, muskot, lagerblad.)

...och näringsvärdena ser ut så här:

Näringsvärde /100g
    energi 180 kcal
    fett 10 g (varav mättade fettsyror 4,4 g)
    kolhydrat 14 g (varav socker 0,9 g)
    protein 8,2 g
    salt 1,1 g

Vad är då problemet med sån här färdigmat, förutom möjligtvis saltmängden? Skulle du äta det själv, och/eller ge det till dina barn? Jag är ingen hejare i köket, men enligt mig är det där samma ingredienser som jag själv skulle använda om jag lagade rätten själv. Ni som dissar färdigmat, varför skulle ni inte äta en färdigrätt med de ingredienser jag listade?

• Svar på tråden Ni som dissar färdigmat, varför?
  • Anonym (Grandiosa xtra allt)
    Anonym (bo) skrev 2015-04-18 13:13:57 följande:

Det är väl ingen som säger att man blir sjuk av att bara äta frysmat.

Jo. Det är det många som gör men kanske inte här i tråden.
  • Anonym (tack men nej tack)

I vår familj äter vi sällan färdigmat därför att det oftast...

1. Smakar inte så bra, ibland av rent av oätligt...
    2. Dyrt! 
    3. Jag älskar att laga mat! 

• Gert

Onyttigt, äckligt och förhållandevis dyrt med vad man får.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • frökenelisabeth

Jag tror att många gillar att laga egen mat, det blir ett sätt att visa omsorg om sig själv och sin familj. Sen tycker många att hemlagat är godare. 

Och så finns det säkert en hel drös som lägger prestige i det och tycker att det är mycket finare att laga maten själv

• EnKatta

För det första älskar jag att laga mat, dessutom vet jag att det blir gott (tycker vissa färdigrätter är goda, men verkligen inte alla) och det är mycket billigare att laga från grunden i längden.

Ni som till stor del lever på färdigmat, hur ser er matbudget ut en vanlig månad?

• kallebakom
    Rhuburb skrev 2015-04-18 10:09:00 följande:
    Det är ju lite konstigt att göra kopplingen mellan E-nummer och att vi alla ska dö. Bara för att ett ämne förekommer som E-listat är det inte farligt eller skadligt. Det är bara en numrering.
    JAG vet,men många verkar tro e-nummer skule vara nått farligt, mig gör e-nummer inget
  • Anonym (bo)
    Anonym (Grandiosa xtra allt) skrev 2015-04-18 13:38:08 följande:

Jo. Det är det många som gör men kanske inte här i tråden.

OM det finns en sån effekt skulle den inte visa sig när du är ung.
  • Anonym (Matte)

15 år skillnad är ju alltid det samma, eller hur? 45-30, 30 åring med 15-åring, 20-åring med 5-åring.. Eller?!

• Aniiee
    kallebakom skrev 2015-04-18 18:28:59 följande:
    JAG vet,men många verkar tro e-nummer skule vara nått farligt, mig gör e-nummer inget
    Gäller att ha koll på e-numren (särskilt vid allergier) och cocktaileffekten.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Petrol

Jag brukar i regel tycka att de är rätt tråkiga, och jag brukar för den delen behöva äta 3st eller liknande vilket gör det till en rätt kass affär i längden.

Anonym (Matte) skrev 2015-04-18 20:21:18 följande:

15 år skillnad är ju alltid det samma, eller hur? 45-30, 30 åring med 15-åring, 20-åring med 5-åring.. Eller?!

Hoppsan! Du skrev visst i fel tråd? ;)
    Anonym (Matte) skrev 2015-04-18 20:21:18 följande:

• Flash Gordon
    Leffat skrev 2015-04-16 15:22:37 följande:

Ni som dissar färdigmat, varför skulle ni inte äta en färdigrätt med de ingredienser jag listade?

Därför att i normalfallet smakar det inte särskilt gott. Enkelt.

Men visst. Jag kan synda ibland och köpa någon färdigrätt till jobblunch.

Men aldrig hemma.
  • kallebakom

ätit hemlagat i hela livet med mor som inte kryddar alls,så jag GILLAR färdigrätter

• CinnamonGirl

Jag skippar oftast färdigmaten för att den inte är god helt enkelt. Sen är det ju dyrt också, plus en massa saker som inte är nyttigt.

Det enda jag köper är Thai Cube, och brukar ha några i frysen att ta av i nödfall. Ibland när jag kommer hem sent orkar jag inte laga mat helt enkelt... och prioriterar en dusch och att sova.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • aleakim

Nu gillar jag att laga mat och jag vill veta vad jag stoppar i mitt barn, men precis som med barnmat på burk så duger färdigmat i krig ;)

Just den du listar ser ju helt okej ut, det är väl just det där med saltmängden som hade fått mig att avstå, i alla fall om mitt barn även skulle äta av denna.

W och liten i magen :)
  • Anonym (Matte)
    Anonym (Grandiosa xtra allt) skrev 2015-04-18 21:13:31 följande:

Oops!

Det var en idiottråd ändå, mitt uteblivna svar gjorde varken från eller till????
Svar på tråden Ni som dissar färdigmat, varför?