omplaceringshundar
nån som har länkar till vart man kan hitta såna....
nån som har länkar till vart man kan hitta såna....
Jag tillhär skaran som anser att man ska leta efter omplaceringshund i Sverige och inte utomlands. Vill man hjälpa hundaran utomlands så kan man donera pengar eller åka ner och arbeta men att ta hit dem med ev. sjukdomar etc. ... näe det är inte värt risken. Sedan så kommer ju flera in okastrerade också och hamnar hos dumma männsikor som tar valpar.. *sucka* Men det är ju iofs. inte hundens fel.
Men jag har sett ett mönster i denna åsikt. Är man en aktiv hundägare/hundsportare som träffar många hundar på oilka tävlingar och träningar så tenderar man att inte vara så positivt inställd till de utländska hittehundarna. Vi har haft många disskussioner på klubben ang. detta
Peppa: Ang. att ta in hundar från utlandet: Hur ställer du dig till att ta in rasrena hundar från utlandet? Många jag har träffat i hundsammanhang tar in hundar från diverse länder för att de gillar rasen bättre där t ex. Detta tycks vara ok i de kretsar du just beskrev. Sjukdomsrisken är precis lika hög eftersom alla hundar som tas in i sverige måste ha eu-pass och därför tas in på samma premisser. Vidare kan man ju då också diskutera om man får åka utomlands med sin hund, på t ex tävlingar, risken är lika stor att hunden blir smittad av t ex leishmania då. Jag tror det snarare handlar om en snobbighet i dessa hundkretsar än ett genuint intresse för hund och välfärd.
Bara för att jag har hjälpt en utländsk hund har inte jag någon skyldighet att hjälpa en svensk hund. Jag bestämmer själv vilken ras/raser jag vill ha i min hund, och jag har aktivt valt bort hundställets rottis/shäferkorsningar. Jag tycker det är tröttsamt att vi som hjälper hundar i utlandet förväntas ta hand om alla svenska hundar. Oftast är det människor av åsikt som inte gjort ett dyft själva. Ni som har en sån stark nationell känsla tycker jag kan börja jobba på att få ner alla egenhändigt hoppmixade raser i Sverige och därmed få ner antalet omplaceringar på Blocket. Se det som er uppgift och börja gör något åt problemet i Sverige, så fortsätter jag att tänka globalt och ta hem hundar från Spanien, Irland och Rumänien.
Okej.
Till att börja med så undanber jag mig att bli kallad rasist!
Blir så jävla upprörd av såna idiotiska inlägg att man börjar fundera på hur folk funkar där uppe egentligen!
Det är väl en förbannad stor skillnad på att välja en hund i Sverige istället för Spanien (även om det nu låter så mkt COOLARE att ha räddat en stackars spansk hittehund...jooo jag vet att många tänker så) än att bli kär i en människa med utländsk bakgrund, tycker inte du (som skrev det inlägget) det?
Annars tycker jag rätt synd om din kille/sambo /man.
Hundar i Spanien har det inte särskilt mkt sämre än svenska hemlösa hundar (jo jag är rätt insatt i ämnet).
Hundar i Sverige har det inte heller särskilt lätt och det är MÅNGA och MÅNGA avlivas.
Jag tycker man kan göra rent på sin egen bakgård innan man gör rent på någon annans har ingenting med vilka hundar som är bäst/mest värda. Utan jag tycker att vi kan åtgärda problemen med att det finns Så många omplacerings hudar i Sverige INNNAN vi tar och ska rädda hela världens hundar.
Rättnigar: Hundstallet och inte hoppmixade utan hopmixade! Men det fattar ni väl.. :)
Sarah: Jag misstänker att du inte har samma åsikter gällande människor, därför skrev jag alltså inte att du var rasist. Men visst, jag anande att du skulle ta åt dig och missförstå. Du och många andra gör ju tydliga skillnader mellan människor och djur, och det förstår jag, däför är du såklart inte rasist. Men att städa upp på sin egen bakgård är en åsikt av ganska pöbelsk natur tycker jag, som jag skrev ovan tänker jag mer globalt än så. Detta gäller inte bara hundar, utan alla mina åsikter och handlingar bottnar i vad som jag tror är bra för världen, inte enbart för Sverige. Om du nu har gjort något för att hjälpa stackars svenka hundar är det bra, men annars tycker jag du inte har så mycket att säga i denna diskussion. Att jag skulle tycka det är coolt med en utländsk hund var det konstigaste jag hört, att jag valt min hund var för att jag trodde hon skulle passa hos oss och få ett bra liv med oss. Nu märker jag att dina argument börjar ta slut, så vi kanske ska lägga ner nu?
Sarah: Förresten, om vi nu ska koncentrera oss på att hjälpa djuren nära oss själva, är det då ok om jag tar hem en hund från norrland (jag bor i Stockholm)? Eller ska jag hålla mig till svealand? Om jag ser mig som en eu-medborgare (är halvfransk), är det ok om jag också hjälper dessa hundar inom eu då? Var går gränsen? Ja, som du ser blir dina resonemang lite halvtokiga...
Flisan78:
Mina argument börjar verkligen inte ta slut även om du kanske önskar det.
Jag kan dra hur många som helst i och med att jag varit väldigt engagerad i just omplaceringsundar tidigare och joo jag har bidragit en hel del.
Men sanningen är den att jag vet vad jag tycker och jag är gravid och har en 2 åring och helt ärligt så orkar jag inte diskutera detta utan började svara i tråden för att hjälpa TS inte för att debattera vilka hundar som är mest värda.
I fall du känner att du ENBART kan hitta din dröm hund i ett annat land och att svenska hundar inte duger så fine, dra hem ett helt lass.
Anklaga mig inte för att inte ha några argument för det är bara skrattretande och det känns som folk drar till det när deras egna tryter.
Jag orkar bara helt enkelt inte och det är sanningen.
Får väl skylla på gravhormoner men att bli irriterad över någon på FL tillhör inte mina första prioriteringar just nu
Nej jag orkar inte heller eftersom jag har en nyfödd son här hemma. Men det var du som drog igång en infekterad diskussion. Om man gör uttalanden som dina i en tråd där merparten har hund från utlandet får man nog räkna med motreaktion... Och argument har jag, du har helt enkelt gett dig på fel person.
Flisan84:
Okej mitt sista inlägg.
Dra igång disskusion???????
Jag nämnde att det finns en del hundar som behöver hem i Sverige också *PUNKT* sen var det någon annan som började anklaga mig helt vilt för rasist mm... det var knappast jag som drog i gång nått.
Gett mig på fel person?????...
vänta jag ska bara skratta lite..
Vill inte gå in på mig som privat person och hur pass engagerad jag varit i frågan... men: I think not vännen!
Nej nu är jag klar i denna tråd.
(neeej det är inte pga bristande argument men vad du tror spelar typ ingen som helst roll för mig)
Bye
Att vi aktiva hundägare/hundsportare jobbar hårt för att få folk att köpa rasrent är väl ganska allmänt känt.
Men jag måste säga att det är en viss skillnad på att importera in en avelshund då de kollas betydligt nogrannare och hålls enbart runt friska hundar hos den uppfödare den bor hos. (visst finns det säkert rötägg här också..) Är man sedan och tävlar utomlands eller reser så låter man oftast inte hunden hälsa på hundar som inte är avmaskade och fullständigt vaccinerade.