• MiaMaa

omplaceringshundar

nån som har länkar till vart man kan hitta såna....

• Svar på tråden omplaceringshundar
  • Peppa

FÖ. så låter jag inte min hund hälsa på hundar som jag inte VET är vaccinerade och avmaskade här hemma heller.

• Flisan78

Sarah:hihi, det märks att du är gravid. Jag har frågat och inte påstått saker om dig. Ta inte illa upp, jag diskuterar bara. Klart jag bli upprörd när jag lägger ner mycket tid på hundlivet och är väldigt seriös med det, och får indirekt skit för det på ett forum,

Peppa: Jag låter verkligen inte min hund hälsa på vem som helst heller. Jag har nog fler tester och papper på att min hund är frisk än dom flesta svenska hundägare har. Agående sjukdomar finns det luftburna virus som vilka hundar som helst kan få.

• Heather KL
    Jag håller med Flisan 100%!

Sarah, grow up and be more open minded!! If I want a cocker from Spain or USA from a rescue or kennel, what's it to you?
    Heather med Alexander 050512
  • majzzan
    Låt för bövelen folk ta sin 'drömhund' var dom vill ifrån!!!!!!

Det finns omplacerings hundar här 'hemma' å så kan man ta från utlandet... men 'hoppa' inte på folk som vill göra annorlunda !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Heather KL
    majzzan skrev 2006-02-23 12:05:29 följande:
    Låt för bövelen folk ta sin 'drömhund' var dom vill ifrån!!!!!! Det finns omplacerings hundar här 'hemma' å så kan man ta från utlandet... men 'hoppa' inte på folk som vill göra annorlunda !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    BRA!
  • mini97

Ja låt människor ta sina hundar vart dom vill men se till att de följer hälsoplanerna och att hundarna är steriliserade och kastrerade.

Jag har tyvärr fler bekanta som tagit in omplaceringshundar från utlandet som ej blivit gammal. Ena fick dom ta bort en månad efter att den kommit hem pga. sjukdom. En annan pga. aggressivt beteende mot människa. hundarna kom via ett omplacerings program eller vad det nu heter.

Vi här i Sverige borde börja steriliserade och kastrerade alt mer. Alla hundar som ej skall gå i avel Borde steriliserade och kastrerade, för att förhoppningsvis minska dessa stakars omplacerings hundar.
    Det är tyvärr så att majoriteten (inte alla) av hundarna som omplaceras via projekt och omplacerings hem är blandraser, Därför borde Skk och andra Hund organitatoner angagera sig mer i saken. Jobba mer för sterilisering och kastrering av hundar som ej skall gå i avel.
    Gäller både blandras och renras.

• Heather KL
    Håller med mini om att ha en "spay/neuter contract" på hundar som ska ej i avel. Det har vi i USA. Funkar fint.

Den hittehundförening jag fick mina ifrån alltid kan kastrera hunden innan den flyger över. Den också göra mentaltesting på dom för om dom är aggressiva, så avlivas dom.
  • Kenzie

Jag förstår inte riktigt varför folk stör sig på att man tar omplaceringshundar från andra länder, tycker att det är upp till var och en. Jag hittade inte det jag sökte i Sverige utan vände mig till en seriös förening som omplacerar hundar från Spanien.
    Dock måste man tänka på att vända sig till en seriös förening och se till att hunden är kastrerad!

Att antyda att omlaceringshundar i Sverige har det lika svårt som omplaceringshundar i Spanien är för mig helt oförståligt. Den människan som påstår det kan inte ha varit där nere och sett den fruktansvärda situation som dessa hundar befinner sig i. Svenska hundar kan också råka illa ut, men inte på långa vägar i så stor utsträckning som de spanska.

Jag anser mig vara en aktiv hundägare/hundsportare och har inga problem med utländska blandraser. Skulle jag däremot välja att inte hjälpa en omplaceringshund skulle jag defenitivt köpa en renrasig. Det är en fruktansvärt tråkig attityd man som ägare till en spanjor kan bli bemött med ute på brukshundsklubbarna här i landet. Oftast handlar det om okunskap och ovilja att lära sig mer. Tråkigt men sant.

De hundar som tas in blir noggrant testade och får inträdesförbud i landet om de är smittade med något. Det finns en sjukdom som kan ligga latent och syns ibland inte på testerna, men denna sjukdom är inte smittsam och således inget man kan använda som argument mot utländska hittehundar. Jag är övertygad om att mina hundar är bra mycket friskare och mer testade än många svenska hundar.

• johanna21

jag hade en omplacerings hund, från akitagården i kungälv-utanför göteborg... de va VÄRLDENS snällaste mysigaste hund......

Svar på tråden omplaceringshundar