• Eloons

Tråden för oss som använder NaturalCycles

lakritspipa93 skrev 2017-10-16 10:19:15 följande:

Hej! Min temp har betett sig märkligt denna månaden, vet inte vad jag ska tro. Eftersom den varit så konstig har jag inte brytt mig om att logga mys med min sambo osv... BIM på fredag enligt NC

Det ser ut som att du inte haft ägglossning ännu, du kanske har en äl-fri cykel denna månad! Kan hända 1-2 gånger per år.
  • Eloons
    Anonymlängtan skrev 2017-10-19 12:31:58 följande:

Hej

Kan ni hjälpa mig att tolka denna månads graf, jag fick ett positivt ägglossningstest den 12 oktober. Är det inte väldigt ojämna värden efter det? Är det någon som vet vad det innebär att tempen är låg efter ÄL? Idag var den förhöjd, får se imorgon om den även är förhöjd då. Vill verkligen bli gravid nu och få en bebis :) jag hoppas hoppas hoppas! Är så spännande att följa er och blir så glad för er skull ni som fått plus! :)

Det ser inte ut som att du har haft ägglossning ännu iallafall. Jag tror om du får fortsatta höjningar nu så sätts ägglossningen ut till gårdagen!
  • Eloons
    Caarolinecaarlsson skrev 2017-10-21 18:06:21 följande:

Någon som är bra på dehär med temp? :)

Min första månad med natural cycels. Gjorde ett plus på ägglossningstesten på cd20. Och hade symptom då, men ingen höjning i temp,

Men nu undrar jag varför tempen går upp? Måste den göra de även fast man inte haft ägglossning enligt NC, och att sen sänkas när mensen kommer eller?

Tack sålänge!! :)

Att man får plus med äl-test är inte en garanti att ägget släpper, det kan också vara så att det släpper senare. Du kanske har en äl-fri cykel eller så har du ägglossning senare! Jag har haft en cykel utan temperaturhöjning och mensen kom, dock ammade jag då så kroppen beter sig lite som den vill haha... svårt att säga utifrån dig eftersom det är första cykeln! Bara fortsätta tempa och ta äl-test :)
  • Eloons
    Billieblue skrev 2017-10-22 09:31:46 följande:

Hej! Jag fick positivt resultat på ÄL-test tors och fredag. Har inte haft någon märkbar tempdipp (se bilden), men däremot en rejäl höjning igår och idag. NC har inte satt ut ngn ägglossning, men om tempen är fortsatt förhöjd kommande dagar antar jag att symbolen sätts ut snart.

Jag är rädd för att vi haft sex för sent, eftersom testet visade positivt fredag em, och vi hade sex lörd kväll. Lördag dag visade testet negativt, och det betyder väl att äl redan inträffat?

(Vi hade även sex i fredags, men utan att han kom i mig)..

Känns som att denna månadens försök blev misslyckat. Mina cykler är oregelbundna och NC visade att jag skulle börja testa måndag(imorgon), men jag började testa i torsdags pg a äl-flytningar..

Vad tror ni? Verkar finnas många kunniga härinne :)

Tror absolut inte att ni är chanslösa, det är bra att ha sex dagen efter ägglossning också då ägget är mottagligt 24 timmar efter det har släppt tror jag... så det finns absolut en chans för er! Ägglossningen sätts säkert ut imorgon vid fortsatt hög temp :)
  • Eloons
    Billieblue skrev 2017-10-22 11:55:07 följande:

Ja, hoppas att ÄL var igår (lörd) :)

Det som är lite konstigt dock, och som jag inte blir riktigt klok på, är att (vad jag läst mig till och tolkat det som), så sjunker LH väldigt drastiskt direkt när ägget släppts, och därför visar inte äl-test positivt efter att äl skett.

Eftersom mitt test visade positivt på torsd (dag 17) och fredag(dag 18) men inte lörd(dag 19) borde ju äl skett någon gång mellan fre eftermiddag och lörd dag, alltså tiden mellan de två testen.

Om då NC sätter ut ÄL på dag 19 så kan det ju stämma, men om NC sätter ut ÄL dag 20 går det ju emot testresultaten?

Det hände nämligen mig förra månaden, hade positivt äl-test på dag 22, men NC satte in äl dag 24.

Ursäkta för rörigt inlägg, men hoppas någon förstår mitt resonemang :)

Äl kan ske allt från 24-48 timmar efter positivt äl test så förra månaden så tror jag NC satte ut äl bra :)
  • Eloons
    Caarolinecaarlsson skrev 2017-10-22 12:43:02 följande:

Ja lite så jag tänkte, men är de ens rimligt att ägget släpps så långt efter? :)

Fick nämligen idag att dom prickat in min ägglossning till i fredas, känns som de bara va ett påhitt..

Ja alltså som sagt, äl-test är inte någon garanti. Jag har fått positivt på test men sen steg aldrig temperaturen och mensen kom, alltså uteblev min ägglossning.

Ser ut som NC satt ut äl rätt!
  • Eloons
    CinnamonGirl skrev 2017-10-22 13:02:51 följande:

Fick du då mensen på normal tid efter det positiva äl-testet, typ 14 dagar (eller vad just du brukar ligga på för lutealfas)? Jag fick också positivt för tre veckor sedan, men osäker på tempen om ägglossning verkligen skett, ändå har inte mensen kommit än.

Nej den kom 6 dagar senare, har vanligtvis 13 dagar. Hade ingen temperaturökning alls efter det positiva testet.
  • Eloons
    CinnamonGirl skrev 2017-10-26 21:26:07 följande:

Igår kom mensen, det skulle ha blivit CD 44. NC satte min ägglossning till dag 30, så det stämde ju in. Fast jag hänger inte med i svängarna - gjorde ju ett positivt ägglossningstest CD 19, ska det verkligen ta 11 dagar innan ägget släpper? :-O Detta gjorde nog att vi missade ägglossningen helt...

Ibland visar ägglossningstest positivt men kroppen kanske inte släpper ett ägg ändå, testet är inte 100 procentigt tyvärr... tycker bara man blir stressad av äl-test då de kan visa fel ibland så nu struntar jag i det, slösar bara massa pengar i onödan!
  • Eloons
    Eps1106 skrev 2017-10-31 10:05:35 följande:

Tempen har inte riktigt velat gå upp ordentligt denna månad och nu verkar den vara på väg ner trots att det bara är ÄL +7. Var också kallsvettig hela natten som jag brukar vara natten innan mensen börjar. Kanske har NC (och jag) satt ut ÄL fel? Missade massa mätningar mitt i månaden pga dålig/ojämn sömn.

Hur menar du gå upp ordentligt? Så länge temperaturen är över coverline är det ju bra. Alla gravidkurvor går inte upp i temperatur hela tiden, min gick upp och ner hela tiden. Ser ut som att NC satt ut äl rätt, möjligtvis om det var dagen innan men det ser ut som ni täckt upp det bra kring äl iallafall!
  • Eloons
    Snowflingan skrev 2017-11-05 17:10:43 följande:

Nån som vill hjälpa mig tolka min kurva? Jag fick positivt äl-test cd13 men nc till inte sätta ut äl?

Tror du hade äl cd15
Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles