Tråden för oss som använder NaturalCycles
Fick mitt + i förgår på äl+7 och idag fick vi på digitalt :)
Så
Fick mitt + i förgår på äl+7 och idag fick vi på digitalt :)
Så
Ok ja det kan ta ett bra tag att hitta rätt dos, för mig tog det över ett år. När jag började med levaxin sa läkaren att man ska ligga under 2,5 när man blir gravid men nu tror jag att de sänkt referensvärdet ytterligare, min nuvarande läkare sa att man helst ska ligga under 1,5. Men det verkar vara lite olika bud på olika ställen.. Tror också du kommer få höja.
Hej,
Jag har använt NC några månader och tycker det fungerar bra. Behöver dock hjälp att tolka detta. Igår kl 19 fick jag ett NÄSTAN positivt ältest, fast ändå klart svagare än testatrecket. (Fick samma kl 22 men då hade jag bara håller mig 1 h).
Imorse fick jag klart positivt ältest kl 09.
Dock FI k jag min tempspik i morse, hur kan det hänga ihop. Ska jag lita på ältest eller temp?
Tack! :)
Bör jag inte ha haft ÄL dag 14? Det är väl först efter ÄL som tempen stiger.
När går tempen ner igen?
Hur skulle ni tolka min graf, första månaden för mig
Tack snälla för svar.
Kan det stämma att ÄL var dag 15 och inte dag 14? Läste att temperaturen stiger EFTER ÄL och dag 15 har den ju redan stigit ????
Har jag haft ägglossning? :)
Jag och sambon hoppas att det ska ta dig på första försöket :) ??
Hej alla!
Nu har jag läst alla 1137 sidor av denna tråd och följt er alla genom glädje och sorg. Så kände att jag ville säga hej och presentera mig eftersom det känns som om jag känner många av er
Jag började med NC i början av augusti efter att ha tagit mitt sista p-piller den 5e. Innan dess har jag gått på p-piller av och till i säkert 15 år. Hade ett uppehåll på kanske 1-2 år någonstans i mitten, då jag om jag minns rätt hade regelbunden mens men längre cykler - så mens ca var sjätte vecka istället för var fjärde.
När jag köpte NC var tanken att vi skulle använda den som Prevent i kanske ett halvår/år och skydda oss på andra sätt under röda dagar. Jag ville dock gärna sluta med mina piller eftersom jag vet att det kan ta tid för kroppen att återställas och för att jag (av någon anledning - har inte kollat upp något) alltid trott att det kommer vara svårt för mig att bli gravid. Sen gjorde min man en 180-gradersvändning och sa att det bästa vore om vi fick barn så snart som möjligt, så nu har vi slutat skydda oss (men jag har inte ställt om till Plan ännu, pga att jag vill att NC ska lära känna min kropp lite bättre innan jag ändrar).
CD 27 (sista dagen med piller räknades som CD1, men hade sen en pillerblödning CD5-9) fick jag enligt NC ägglossning. Jag hade haft vad jag tror var ägglossningsvärkar ungefär sen CD25. Tog ett negativt LH-test på eftermiddagen också, och CD28 hade jag en stor höjning. Den avaktiverade jag dock då jag hade hämtat min man på flygplatsen och därför gått och lagt mig ca 3-4 timmar senare och vaknat 2,5 timmar senare. CD29 tempade jag inte då jag sovit väldigt dåligt och vaknat typ en gång i timmen. CD 30 &31 låg jag dock stabilt ca 0,1-0,2 grader över CL men sen började tempen gå ner mot CL och ÄL+7 fick jag en blödning som varade i fem dagar. Det känns som att det måste ha varit mens även om den var lindrigare än något jag haft innan (både med och utan piller) så jag markerade in ÄL+7 som CD1.
Hursomhelst så går jag nu och väntar på att jag ska få ÄL igen och se vad som händer. Är lite orolig för att jag ska ha en kort lutealfas men hoppas på att det bara var en engångsgrej efter pillerstopp, alternativt att min ÄL låg lite tidigare än NC satte ut (tempade runt 4-5 på morgonen några dagar innan ÄL men kommer inte ihåg vilka dagar då jag inte sett era tips om att skriva ner när man tempar i kommentarerna).
Om det är någon som har orkat läsa allt säger jag tack Vi kommer säkert höras och följas åt i framtiden!
Och grattis till alla ni som har plussat sista tiden!!!
Jaha? Ska jag ha mens redan?? :O Någon som fått mens såhär tidigt men som inte brukar ha det? Haft små spotting i två dagar nu precis som jag brukar innan mens. Är ju knappast en fästning heller då det är så tidigt å tempen varit låg i mer än en dag nu... är på bim+7 eller 8 idag.
15+-1 enligt NC. Så är väldigt tidigt med mens för mig :/
Nej jag har inte tänkt på att det skulle vara något konstigt eftersom jag alltid haft det :/ Är det ovanligt eller kan ppverka chans att bli gravid ? :O Vi har försökt i ett år nu!
Jag har skickat in en egenremiss för utredning av fertilitet så de kollar nog upp det då. Jag har ju varit gravid förut i alla fall. Så hoppas att det inte är något strul! Vore jobbigt å käka hormoner etc :/ Det konstiga med denna potting är ju att den kom så tidigt. Brukar komma någon dag innan mens å nu kom den runt 8 dagar efter äl. En vecka innan mens :S så brukar det inte vara.
Där kom mensvärken å blod åt det slemmigare hållet en vecka för tidigt.. jävla skit! Ingen nidis alltså utan spottings till för tidig mens!
Grattis Karma91 till pluss!!
Kan ni hjälpa mig titta på min kurva? NC satte ut ägglossning igår på CD36. Känns så orimligt i min värld! Vad tänker ni? Tack på förhand
Haha jo, jag kan tänka mig det! Sömnen var ok, jobbade igår så var uppe tidigt som vanligt! Idag sov jag något längre. Mina cykler är mellan 35-41 dagar långa, så att ägglossning kommer nu är ju knasigt.
Hej! jag brukar ha äl på CD 19 men denna gånf har jag ingenting.. ser det kört ut? Negativt ältest idag...Dag CD17
Första dippen här är lördag, peak söndag, sen dipp igen och två låga måndag tisdag. Positivt ÄL tisdag kl 10 och kl 17. Nu till saken, tempen har ju varit lite bananas efter avbruten graviditet. ÄL inföll ju också nu, några dagar efter beräknad mens så allt är lite opålitligt. Är höjningen för låg? Annars har den gått upp till 36.6, jämfört med 36.4 nu men dippen brukar aldrig sjunka så lågt, endast 0.1 till 36.1.
Här är att jämföra med en vanlig cykel, har tyvärr bara en. Detta är första efter graviditeten, ca 13 mån efter förlossning. Här ligger den på 36.2 för att dippa till 36.1 och sen stiga till 36.6. Verkar som jag får en dipp följt av en peak och sedan två låga innan stigning, den går igenom på båda dessa.
Så, kan det ha skett ÄL? Stigningen från dippen är iaf 0.5, som på vanlig cykel, men bara 0.2 från badtempen och då givetvis lägre än jag förväntar mig. Läkaren sa förvisso att jag inte kunde förlita mig för mkt på temp nu, men det visar ju ett visst mönster. Hade extremt mkt känningar, lite för mkt nästan, mån, tis, ons. Onekligen har tempen varit lite bananas. Vill bara ha nånting att gå efter så hag vet vad jag har att förvänta mig, så frustrerande att inte veta vart i cykeln jag är.
Kan någon hjälpa mig att förstå, om jag fick plus på ägglossningstickan i tisdags, varför har NC inte satt ut att jag haft ägglossning? Borde dom inte gjort det?
Precis vad jag undrar! Jag fick positivt på älstickan både måndag och tisdag.. tempen har legat högt sen i torsdags (dagen efter NC väntar på att bekräfta äl) kan det va så att NC vill ha en eller fler dagar hög temp för att kunna bekräfta?
Hej allihopa!
Jag behöver lite hjälp. Jag är inne på min andra cykel med NC och körde även med ÄL - tester. Testerna gav utslag (positivt) på cykeldag 21 och 22 och var sedan negativa efter det. Min temp har dock inte direkt gått upp förrän nu, vilket gjorde att NC nu har satt min ("bekräftade") ÄL på cykeldag 29. Så nu är jag mäkta förvirrad. Jag gjorde inga ÄL test efter cykeldag 23. Vi har inte heller myst sedan dag 23 då min man har jobbat långa dagar i en ort en bra bit hemifrån. Vi myste massa då testen var positiva. Varför går appen emot de faktiska testerna?
Vi har kämpat sedan i juni med att bli gravida och har bara misslyckats hittills så jag börjar tappa hoppet...
Vad typiskt, jag litade verkligen på testen i och med att det blev negativt efter två positiva... Gör ett försök att lägga in kurvan:
Testen börjar bli svagare men tempen går uppåt, vet inte vad som händer... Inga tecken alls på att mens skulle komma igång... Inte nog med att jag inte blivit gravid på 2 år, så skall det strula på andra sätt när det väl blir nått också... Väldigt tröttsamt.