• min hemlighet

prinsbröllop - sista chansen

Ja nu är inbjudningarna till Carl Philips bröllop ute och jag fick ingen (konstigt va Tungan ute). Men man kan ju inte låta bli att bli lite sentimental, så mycket romantik i luften! Och kläderna! Älska alla vackra klänningar Hjärta Själv skulle jag klätt mig i en riktigt bakelseklänning om jag blivit bjuden, vad skulle ni ha haft? och vad tror ni brudparet har på sig?

• Svar på tråden prinsbröllop - sista chansen
  • Anonym (hmm)

De missade min inbjudan med! Haha. Gissar väl på att Sofia bär någon fin vit klänning, osäker på om hon får bära diadem. Hon inträder ju inte i kungahuset förrän efter vigseln egentligen. Fram tills dess är hon "vanlig". Men troligtvis får hon inte bära lika "fina" klänningar som P.M och kronprinsessan gjorde. C-P har väl kostym och sitt märke på bröstet som på andra evenemang. Det ska bli kul och se hur bröllopet går till. Innan har det ju varit lite amerikanskt, att brudens far följer bruden fram men eftersom det i detta fall är en kunglig man som gifter sig ska det bli kul och se om Silvia följer honom fram eller om Sofias far gör det.

• Anonym (*)
    Anonym (hmm) skrev 2015-04-21 21:59:07 följande:

De missade min inbjudan med! Haha. Gissar väl på att Sofia bär någon fin vit klänning, osäker på om hon får bära diadem. Hon inträder ju inte i kungahuset förrän efter vigseln egentligen. Fram tills dess är hon "vanlig". Men troligtvis får hon inte bära lika "fina" klänningar som P.M och kronprinsessan gjorde. C-P har väl kostym och sitt märke på bröstet som på andra evenemang. Det ska bli kul och se hur bröllopet går till. Innan har det ju varit lite amerikanskt, att brudens far följer bruden fram men eftersom det i detta fall är en kunglig man som gifter sig ska det bli kul och se om Silvia följer honom fram eller om Sofias far gör det.

Du har nog missat seden om brudöverlämning.

Som hörs på namnet, så är det bruden som överlämnas, inte brudgummen.

Angående prinsens klädsel, så gäller följande om det är ett eftermiddagsbröllop:
    Brudgummen har högtidsdräkt, d v s frack, uniform eller folkdräkt i festversion.

Och varför skulle Sofia inte ha en lika fin klänning som Madde eller Viktoria?

Och naturligtvis får hon bära diadem.
  • Anonym (:))

Åååh, längtar till dess!

• Anonym (hmm)
    Anonym (*) skrev 2015-04-21 22:25:57 följande:
    Du har nog missat seden om brudöverlämning.

Som hörs på namnet, så är det bruden som överlämnas, inte brudgummen.

Angående prinsens klädsel, så gäller följande om det är ett eftermiddagsbröllop:
    Brudgummen har högtidsdräkt, d v s frack, uniform eller folkdräkt i festversion.

Och varför skulle Sofia inte ha en lika fin klänning som Madde eller Viktoria?

Och naturligtvis får hon bära diadem.
    Trodde inte ens brudöverlämning skedde på svenska bröllop, där brukar väl i regel brudparet gå till altaret själva? Så har det i vart fall varit på de bröllop jag har varit på. Tänkte bara att hon inte fick bära kungliga emblem eftersom hon inte fått göra det vid andra tillfällen, som tex på nobelmiddagen.  Har för mig att Daniel inte hade några speciella "märken" på väg in i kyrkan. Enligt tidningarna har hon fått medverka på rätt många saker under året ändå trots att de "bara" är förlovade jämfört med vad Daniel fick göra. Sen det med klänningen var bara en gissning eftersom hon inte själv är kunglig. Att det inte blir lika viktigt med hennes klänning gällande märke och liknande. Men det är som sagt bara min gissning. Hur det blir vet vi om drygt 1 1/2 månad. :)
  • BuoBä

Diadem eller tiara är inget kungligt emblem. Vem som helst kan sätta på sig en när det passar klädkoden. Sofia kommer säkert ha en tiara eller andra smycken från de kungliga samlingar, om hon vill. Se på de icke-kungliga brudarna ute i Europa, de har fått låna kungliga smycken.

• sextiotalist

Har du inte heller fått inbjudan?
    Jag fick inte det. Jag har verkligen sett fram mot detta, men inte den här gången heller fick jag någon inbjudan. Inte till de andra två bröllopen heller. Jag tycker det är taskigt, de borde veta hur mycket jag älskar att klä mig i långklänning.
    Nåja, jag får väl hoppas på Nobelfesten, vilket jag ännu inte heller fått någon inbjudan till *tjurar och sparkar en sten på marken, dumma, dumma* Flört

• Alexi

Brudgummen lär väl ha uniform, det har han ju alltid på högtider.

Sofia lär väl få serafimerorden direkt efter vigseln, som Daniel fick.

Och jag missar det här bröllopet, har varit och tittat på kortegen på de två förra men här har jag råkat boka en resa till annan stad hela den helgen...

• Anonym (Noir)
    Anonym (hmm) skrev 2015-04-22 00:44:19 följande:

Trodde inte ens brudöverlämning skedde på svenska bröllop, där brukar väl i regel brudparet gå till altaret själva? Så har det i vart fall varit på de bröllop jag har varit på. Tänkte bara att hon inte fick bära kungliga emblem eftersom hon inte fått göra det vid andra tillfällen, som tex på nobelmiddagen.  Har för mig att Daniel inte hade några speciella "märken" på väg in i kyrkan. Enligt tidningarna har hon fått medverka på rätt många saker under året ändå trots att de "bara" är förlovade jämfört med vad Daniel fick göra. Sen det med klänningen var bara en gissning eftersom hon inte själv är kunglig. Att det inte blir lika viktigt med hennes klänning gällande märke och liknande. Men det är som sagt bara min gissning. Hur det blir vet vi om drygt 1 1/2 månad. :)

Jo, hovet har särskilt tillstånd för brudöverlämning, det är inte längre legio i Svenska kyrkan att göra så.

I och med att Sofia blir kunglig så fort de avlagt äktenskapslöftena, hon blir prinsessan Sofia, så kommer säkert hennes klänning att ha kunglig glans. Ser verkligen fram emot det, är stark rojalist och vilket vackert par!
  • En PantherTant

Sofia kommer säkert ha en snygg vit klänning från någon favoritdesigner. Gissar på något utländskt modehus, hon är inte lika bunden att välja svensk design. Blir en stilren historia, inte spets eller fluffig prinsessbakelse gissar jag.

Tiara / diadem kommer hon troligen att ha, gissar att hon får något ur deras samling som sin egen i fortsättning.

• annzah
    Man behöver väl inte ha något särskilt tillstånd för att fadern ska få "överlämna" bruden i Svenska Kyrkan? Har jag väldigt svårt att tro, det finns inte mycket som kräver särskilda tillstånd i Svenska Kyrkan. 
Svar på tråden prinsbröllop - sista chansen