Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

Jag. Är. Så. Trött.

Inatt har jag ammat fram till 01:30 ungefär - började vid 20 med en kort paus runt 22. Vid 01:30 sa jag till maken att "ta den jäkla ungen nu för jag MÅSTE sova, börjar hon snutta så ge henne ersättning men kom INTE in hit!" 02:45 vaknade jag med ett ryck och kände mig närmast utvilad... De fick komma in igen och vi körde på med amningsmaraton igen (hon hade inte snuttat nåt i mellantiden). Vid 6:10 vaknade sonen och då hade Sally precis somnat till och släppt bröstet så maken gick upp och dottern fick hamna i babynestet där hon faktiskt sov till 7:30 så jag fick en dryg timmes sömn till. Håhåjaja, ska det fortsätta såhär så provar jag nog snart med napp för fröken. Hon verar få i sig lite mjölk nu iaf, för hon sväljer gott när hon äter. Men jag lär ju se ut som sju svåra år så lite sömn jag fått de tre senaste nätterna.

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-20 23:25:12 följande:

Åh, hade skrivit ett helt inlägg till dig när jag kom emot avbryt, suck!!

Ja, men visst är det skönt att ha ersättning hemma när det krisar. Jag vill så gärna få amningen att fungera denna ggn, det är sista barnet och jag vill så gärna kunna njuta av hela den här perioden, även amningen. Jag kan bli så frustrerad när jag inte får henne nöjd och tänka en massa saker och sen i nästa stund så undrar man hur man kunde bli frustrerad på henne. Kan ligga och bara titta på henne när hon sover.

Det är väl en jättegod ide att be de kolla greppet när ni ändå är där inne, skönt att passa på när möjligheten finns.

Nej, det kan inte vara lätt att få hela systemet till att fungera. Lilla W har börjar släppa pruttar först senaste veckan, även rapa efter hon ätit, hon har inte gjort det innan, så funderade på om det liksom har tagit till nu innan dem systemen kom igång. Men jag är lite orolig med hennes bajsande. När vi sondade bajsade hon flera ggr varje dag men nu får man vara glad hon bajsar 1 ggn. Idag har hon inte bajsat alls och det var likadant dagen innan. Men så kom det 1 jättelass igår. Hur ofta är normalt att dem bajsar?

Jag blir svinfrustrerad också, hehe, otroligt hur fort det kan gå över ändå! Jag kan verkligen bli svinförbannad i ögonblick och sen lugnar jag mig - men just det där när de inte blir nöjda, det är ju tortyr...

Låter ju som W behövt lite mer tid för att få fart på tarmarna ja! Svårt det där med bajset, det enda jag minns sen sist är att om man helammar så är det lika normalt att bebisen bajsar 10 ggr per dag som var 10e dag men om man ger ersättning ska de bajsa varje dag typ. Så med andra ord - ingen har en aning, hehe. Sally bajsade till slut inatt och jag tror faktiskt det hjälpte för att få henne lugnare.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-21 04:06:28 följande:

Ja det är skillnad, tror dock inte han ser det som så att han vill utan mer att det drabbar barnen om han säger nej till det, och det är ju rätt så långt. Men saken är den att hur man än gör har man ändan bak, för då drabbar det ju liten, han får mindre av pappa. Han blir arg o tror att jsg inte tycker han ska ställa upp för dem, men så är det ju inte. Men han har redan ett barn som tycker han har för lite tid för honom, och även hans kritik är befogad.

Han säger inte så som jag skrev men han tycker vi ska hålla oss till det som bestämts. Jag tror han har svårt att förstå varför inte Arvid räcker för mig- han ska ju också lämna sen och vara hemma säger han så då borde jag Kunna.

JAG VILL kunna ge föräldraledighet en ärlig chans. Vill inte börja jobba nu alltså. Men kanske typ 1/4 på deltid hade varit en dröm typ.

Skulle vilja prata om andra lösningar även för att det skulle kunna innebära kortare dagar för Arvid på förskola på sikt om vi ändrade lite på hur vi tänkte. För mig låter det bättre att skola in lite tidigare med kortare dagar än att gå längre men lite senare.

Jag håller med Seven, du har anpassat dig massor och det finns ju ingen anledning att inte diskutera alternativ redan nu. Bara att ha en plan - eller en plan b - kan ju göra allt så mycket mer uthärdligt! Det här kke är nåt ni kan få hjälp att diskutera via psykologen också om det känns ok.

Jag hade en massa andra tankar också men de försvann i sömnbristdimman. Får se om de återkommer.
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-21 09:30:35 följande:

Fasen jag vill oxå prata bebisbajs!!! Känns som om hon aldrig kommer komma ut... 8 dagar kvar till BF, otålig som få!

Ååååååh I feel you! Snaaaaaaart kommer bajs vara det enda du tänker på, om inte annat så för att det är det enda som hjärncellerna räcker till för!
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-21 09:35:15 följande:

jag lider med dig, räckte med att titta mig själv i spegeln i morse, såg ut som jag gått in i en vägg, alt gjort en skönhetsoperation i förrgår. Sovit som skit i natt, och då har jag endast mig själv att ta hänsyn till... (smita från sambons värmekaminkramar, räknas inte) hoppas att du får lite mer sömn under dagen iaf! <3

Haha åh mina sympatier här med! Jag är så trött så jag är yr, det är inte klokt. Men hormonerna hjälper nog lite. Vi ska på återbesöket på hemvårdsavdelningen idag vid 13 så jag får se hdet går med vila...
    WiMe06 skrev 2016-01-21 09:36:12 följande:

Åh, vad jag känner igen mig, haha! Jag som sa vi hade en bra natt igår. Skönt att du känner att det börjar komma igång, då kanske hon blir nöjdare snart :) vi kan hoppas iallafall

Känns som min lilla donna borde hittat son rytm snart, 3 1/5 vecka idag, men hon har ju iofs bara ammat fritt 1 1/5 vecka så det kanske är därför hon tagit tid på sig.

Ammade vid 19.30 med en paus för grabbarnas godnattsaga vid 20.00. Sen fortsatte vi vid 22-tiden och vid 01-tiden gav jag upp och gav en flaska ersättning, fick några timmars sömn innan det var dags igen vid 04.30. Då flyttade jag in i äldsta sonens säng för båda grabbarna låg i vår säng och bredde ut sina arslen. När ska dem lära sig! Sen körde vi på till 6.30. Och så igen vid 7.30. Nu sover dockan gott i sitt nest och grabbarna är lämnade i skolan. Jag ska äta frukost! Just det shit, äggen!!

Mmmm ägg! Jag har fått värsta cravingen på ägg, men det är ju mycket nyttigt i iaf!

Haha så mycket folk i en säng, då förstår man dem som gör en familjesäng i ett helt rum! Tänk vad tiden går, snart är hon en månad! Ja det kan säkert ta extra tid att hitta rutinerna då, jag undrar hur lång tid den här damen tar på sig... Hon sover i min famn nu, bara gnydde i nestet... suck.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-21 09:41:43 följande:

Ja, det är verkligen tortyr när man försöker allt och inget är bra...

Tänk vilken lättnad man kan känna över lite barnbajs, haha. Aha men det kanske är därför hon bajsar mkt mindre nu, för när vi sondade henne så kunde bajsa sidodär 5-10 små lass om dagen. Men sen hon började bara amma så har det blivit mindre. Så då behöver jag inte oroa mig kanske för att hon inte bajsar varje dag. Nu gör hon dunderlass istället, haha!

Haha några dunderlass har vi inte fått här än men jag minns hur det var med Axel... ytterligare en anledning att skaffa tvättmaskin. Vi skulle ju köra ec hade jag tänkt men det får vänta lite, det är svårt att hålla henne över handfatet när hon är så liten tycker jag.
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-21 09:55:55 följande:

haha jag vet ju inte vad jag längtar efter. Snart har jag väl bajs i håret och kan inte gå iväg och duscha... låter super.... donnan kanske får stanna ett par år till i magen ändå...

Haha japp, det är ljuvligt! Som igår när jag precis efter frukost satt i soffan oduschad med sliten pyjamas och tuttarna i vädret (eller ja den ena i bebisens mun och den andra "luftandes") och det knackar på dörren. Wtf?! Jodå det var hantverkare som skulle kolla våra köksluckor, maken hade glömt berätta för mig att de skulle komma!! Haha jag är så glad att vårt vardagsrum ligger liksom "rygg mot rygg" med köket så jag kunde gömma mig i soffan tills de hade gått, men maken fick allt höra ett och annat efteråt!
    mirakelspektakel skrev 2016-01-21 09:57:40 följande:

Kör ni med tygblöjor med? Hört att det ska vara en vanlig kombo med ec.

Nej, jag hade velat men det känns inte hållbart utan tvättmaskin. Så det är en kedjereaktion, haha, om jag får tummen ur med att kolla upp installationskostnaden så kanske det blir tvättmaskin och då kanske det blir tygblöjor också. Man kan ju varva, det skulle nog vi göra isf. Ha vanliga när man ska iväg och kanske på natten, och tyg hemma. Just nu är jag glad om jag kommer ihåg att ta på en blöja över huvud taget!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-21 10:05:50 följande:

Usch det känns jättejobbigt att hon är en månad nästa vecka. Jag VILL HA MIN BEBIS länge. (Fråga mig vad jag tycker inatt )

Ja, snart låser jag deras dörrar om nätterna om de inte lär sig att somna om snart i sina egna sängar

Åh, jag läste om det i vi föräldrar som landade i brevlådan i veckan. Jag skulle nog ha svårt att vara konsekvent med det tror jag, beundransvärt för dem som klarar av det.

Men det är ju inte försent att börja när hon blivit lite större

Åh är det nåt att ha i de där tidningarna nu för tiden? Jag prenumererade när Axel var liten men tröttnade efter ett tag, nu känns det av nån märklig anledning relevant igen, haha! Jag kommer inte vara konsekvent om vi börjar, det tror jag inte iaf, men det fina är att man ju kan göra lite som det passar en själv och ta det lite i taget. Typ rutinpotta vid blöjbyte bara, eller kolla efter signaler på bajs bara eller så. Axel var så vansinnigt tydlig när han var på väg att bajsa så det var så jag började fundera på det här, om Sally blir likadan.

Ja du efter en månad är de inte nyfödingar längre, hehe... Tur att man iaf kan kalla dem spädbarn fram till ett år!!
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-21 10:01:07 följande:

3 veckor!!! gaaahhhaa... jag kommer inte stå ut så länge.. kan man göra hinnsvepning själv? (hemmafixaren är i högsta hugg!! :D) annars kanske det är dags att poppa den där flaskan skumpan och springa i trappor...

Jag glömde nog säga, maken körde stenhård akupressur av min lilltå i söndags kväll, så... jag tror på den där lilltåpunkten för att sätta igång... hihi!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-21 10:26:21 följande:

Säg inte det, haha, här hemma tävlar dem plötsligt om vem som får en bajsblöja vid sitt blöjbyte, tror egentligen det mest handlar om vem som är tuffast, haha! Men innan kräktes dem av bara tanken på en bajsig blöja, dem flydde illa kvickt från tvättstugan.

Haha åh vad gulligt! "Vem får jackpoten idag?!"
Svar på tråden BF Januari 2016 :)