Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

Seven Costanza skrev 2016-01-26 22:42:31 följande:

Fint skrivet! Men det är ju tur att du inte råkat ut för massa skit med tanke på att du redan har flera barn som också ska ha sitt! Vill bara säga att åtminstone jag mår bra nu, det hade jag aldrig trott för exakt två veckor sedan när vi kom hem från sjukhuset. Jag har fortfarande lite ont ovanför snittet men bara när man rör där (försökte t ex smörja med hudlotion idag) och inte hela tiden vilket jag hade från början, så det läker förhoppningsvis ut snart.

Är så tacksam att jag kunde komma in här och kräka av mig och få stöd, det betydde mycket! Så tack alla för det och hoppas att ni andra också får må bra snart

Skönt att höra att du mår så bra nu!!
  • qatteriin
    kindofnothing skrev 2016-01-26 22:49:05 följande:

Kloka människor vad jag behöver hjälp.

Vår lille kom ju natten till i fredags. Han gick ner 9% så i sönsags (dagen innan vi lämnade bb) började vi tilläggsmata med ersättning efter varje mål o det fungerade bra. Nu har vi varit hemma ett dygn o får aldrig i honom tillägget. Han somnar som en klubbad säl vid amningen. Han ammar ca 20-25 min på första o somnar sen. Efter 5 min på andra stensover han o går inte att väcka. Beror det på att mjölken runnit till? (Har blivit så mkt att jag läcker) Eller kan det vara något som är fel med honom? Läste att det t.ex. kan bero på lågt socker. Hur vet man? Han kissar o bajsar bra iaf.

Om han kissar och bajsar bra så skulle jag tro att det handlar om att han får tillräckligt med mjölk nu! Men jag är ingen expert, kanske kan ni be bvc om en extra vägning annars? Sally sov massor när mjölken runnit till och jag blev svinorolig (hon gick ner 8% på två dygn och vi behövde inte tillägg), men hon vaknade för att äta minst var tredje timme och då sög hon glupskt så jag släppte det. Nu har vi inte vägt sen den kontrollen efter 2 dygn så jag vet inte hur det gått men hon verkar må bra.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2016-01-26 22:53:05 följande:

Tack, ja nu har jag kunnat börja njuta lite! Dessutom är våren redan på väg här, såg knoppar på träden vid promenaden idag, så det känns superhärligt. Och mamsen min kommer på söndag <3

Hoppas dina problem försvinner snabbt!

Åh vad härligt och vad UNDERBART att mamma snart kommer, jag blir alldeles förväntansfull här, haha! Att få möta barnbarnet första gången... Det är nåt alldeles särskilt att få visa upp sin skapelse för sina föräldrar känner jag. Särskilt var det så med första. Och vad avis jag blir på vårtecknen! Här regnar det och är plusgrader här nu så vintern verkar vara över för den här stunden, men den kommer nog tillbaka innan våren kommer...

Tack, boobsen känns bättre faktiskt även om det fortfarande är viss smärta när hon suger tag, men övning ger färdighet uppenbarligen! Nu ska vi bara se om jag får bukt med den andra änden, hehe.
  • qatteriin
    MeEmmA skrev 2016-01-26 23:22:57 följande:

Tur att man har ett så bra sällskap när resten av huset sover, det är helt tyst och vi får lite egentid :)

Men gullet!! <3
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-27 00:35:17 följande:

Tack snälla ni <3 

Nu på kvällen har det vart bättre, vi har öppnat en flaska alkoholfri skumpa och så smått firat vår 2 års dag som förlovade (eh älskling ska man inte gifta sig inom ett år?!) Dessutom känns det som vi äntligen lyckas prata igenom tankar ang förlossningen och skrattat hysterisk medan min sambo tryckt på en massa olika punkter, masserat bröstvårtor osv för att kolla om det sätter igång sammandragningar...

Min sambo har verkligen vart så fin mot mig på senaste tiden och verkligen haft förståelse med mina utbrott och humörsvängningar. 

Woop woop! Hoppas tryckandet hjälper! Jag tryckte där vid lilltån med en lego-trollstav så det blev extra tydligt vilken punkt jag tryckte på, haha! Men det hade ju effekt! Skönt att höra att sambon haft förståelse, de ska vara tacksamma för allt vi går igenom för att skapa deras arvtagare!
  • qatteriin
    Hame skrev 2016-01-27 07:55:49 följande:

Ujujuj, nu börjar två veckors dålig sömn kännas av. Alvar sover typ en timma, sedan tar det två timmar att mata, byta blöja om det behövs och natta om honom. Så gör vi tre sådana pass per natt och jag får ihop ca 3 timmars sömn uppdelat i tre. På kvällen har han en väldigt ledsen period mellan typ 18 och 22, så det går inte att lägga sig tidigare. På morgonen vaknar 3-åringen 5 eller senast 6 så sovmorgon går inte heller...

Ska till bvc idag och disskutera kvällsontet, hoppas bara det inte är kolik.

Usch, tungt!! Axel höll på sådär varenda kväll och sov så oroligt, jag är så rädd att Sally ska bli likadan. Men tar ni d-droppar? Jag har hört att de vanliga dropparna man får från bvc ger många barn magont, jag vet inte vetenskapligheten i det men har hört att många blir bättre om de får vattenbaserade istället, eller andra märken än de vanliga. Jag har beställt egna från apotea (holistic) som folk säger ska funka bättre. Jag vet inte om det stämmer men kanske värt ett försök? Det är verkligen tortyr det där...
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2016-01-27 07:57:51 följande:

Någon som förstår, tack! Min man tycker som sagt att jag är fånig som redan funderar på detta och har ett behov av att försöka planera... Han tycker mer om att ta dagen som den kommer - men det är ju lätt för honom att säga för dels är det ju inte han som ska vara gravid och dels har ju hans jobb fortlevt som vanligt. Han har ju ingen möjlighet till föräldraledighet här, och måste jobba sex månader när vi kommer tillbaka för att få tillbaka en SGI så om vi har ett syskon som är för litet för förskola blir det ju jag som måste fortsätta vara hemma. Jag får troligen inte heller behålla min SGI så det är ju också något att fundera på.

Avundas dig lite som har kommit fram till beslut om syskon eller inte. Tycker det känns lite jobbigt att tänka på dels pga den dåliga förlossningsupplevelsen och dels att 32 inte är purungt längre, även om jag _känner_ mig hur ung som helst.

Jag tycker inte det är konstigt att fundera på syskon redan. Jag tänkte på det redan innan Axel var född... Vi ville tvärtom inte ha alltför tätt - minst två år och gärna tre tänkte vi, men inte för långt emellan heller. Men vi hade ju motsatt situation; Axel tog ju 2,5 år att få till så frågan var hur länge man vågade vänta ifall det nu skulle ta lika lång tid att lyckas med nästa. Och sen var det det där med pengar, att ha en ok sgi (för maken) och helst jobb båda två...Tack och lov tog det inte lika lång tid att få till Sally, bara 1,5 år, men glappet blev ändå lite längre än jag hade velat från början - fast nu känns det bra, eftersom Axel är så stor och klok och det går att resonera med honom.

Även om man aldrig kan veta när det blir barn, så får man ju lov att ha en plan och tankar kring hur olika scenarier skulle bli. Några kompisar till syrran körde på "vi får se när det blir" och fick 16 år mellan sina ungar, det vill man ju gärna slippa om det inte är planen (vilket det inte var för dem).
  • qatteriin

Nu har vi försökt ringa bvc igen, vid nio den här gången, och alla telefontider var tagna för idag... Och ingen har hört av sig. Alltså jag är inte orolig för lillan men det stör mig att de inte hört av sig än! Och det känns inte bra att det ska vara så svårt att få tag på dem! Om de inte hör av sig idag så går jag tusan dit och knackar på i morgon för att i alla fall få en vägning och se om hon kommit upp i födelsevikten...

• qatteriin
    Eleonor01 skrev 2016-01-27 10:44:41 följande:

Finns det mer verksamhet i huset de är i? Vårt är ett familjenshus så då kan msn alltid ringa någon av dem eller vc som de är kopplade till. Riktigt tråkigt att de inte hör av sig!

De ligger våningen över den värdelösa vc som min make nyss bytt från, som inte svarade på AKUTnumret på 40 minuter... Och så ligger de i familjecentralen (öppna förskolan) men dem har jag inget nummer till. Men pga öppna förskolan finns det ju folk där, det är därför jag tänkt att man kan gå dit i morgon om det krisar.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-27 10:57:48 följande:

Det där verkar ju mkt märkligt att man inte hör av sig, och ni har ju inte ens fått en tid ännu, och i den gröna boken står faktiskt att man ska erbjudas hembesök inom 1 vecka. Och sen är ju nästa besök vid 2-3 veckor. Mkt dåligt!! Skärpning av dem. Säg det gärna till dem att du tycker det är dåligt.

Jag har fått ett direktnr till vår bvcsköterska och under 2 veckor kommer vi ha träffat henne 3 ggr.

Eleonor01 skrev 2016-01-27 11:09:04 följande:

Så otroligt tråkigt! Hoppas de skäms om du går dit p frågar dem. Bvc kanske är lika dåliga.... Hoppas verkligen inte det. Det finns ju iofs fler att välja på :)

Ja det är mycket märkligt och nånstans börjar jag ju fundera om överlämningen inte funkat som den ska... rent administrativt liksom. De flesta verkar ju fortsätta med bvc på samma ställe de haft mvc. Min bm rekommenderade ändå vårt närmsta bvc eftersom hon jobbat där och kände personalen. Att byta är inget alternativ eftersom jag inte har tillgång till bil, det finns inget annat inom ok promenadavstånd. Jag kommer definitivt att påtala det när vi väl får kontakt. Jag tror det blev lite fördröjt med själva överlämningen också eftersom mitt mvc hade utbildning ons-tors förra veckan, annars hade min bm nog ringt oss på onsdagen och sen lämnat över direkt, nu blev det inte överlämning förrän på fredagen. Men ändå...
Svar på tråden BF Januari 2016 :)