Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

Nån mer som funderat på att donera bröstmjölk? Det börjar kännas så bra med amningen nu att jag tänkte ta tag i det, iaf ringa och prata med neo, men jag skulle tro att såren på brösten måste läka ordentligt innan man börjar donera. Men eftersom det finns en gräns på att bebis får vara max tre månader när man donerar så vill jag ju börja så snart jag kan, om jag nu lyckas pumpa. Kunde aldrig donera sist men skulle verkligen vilja göra det nu.

• qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-28 12:28:30 följande:

haha du tog inte betet om att ha hemma spa, själv...

Jag är så sjukt sugen på bebis nu... men det känns inte som det är alls på gång, inga flytningar, slemklump eller mensvärk idag.... Bara en jäkla massa sparkar i revbenen. 

Har inte hört från Nettis på länge, undra om hon ligger på BB och krystar fram en BF-bebis!?

Haha nä alltså jag är nog rätt störd för att vara kvinna, jag fixar inte sånt där hemmaspa, jag blir för rastlös! Har aldrig varit på riktigt spa - gillar tanken men undrar om jag skulle fixa att uppskatta det! En massagetimme kan det bli för att använda friskvårdskupongerna från jobbet men även då har jag svårt att känna ro. Haha! Jag kan tycka att det är jobbigt att duscha för att det tar så lång tid.

Förstår att det känns långsamt nu!! Men en del får ju inga känningar alls innan (som jag med Axel), plötsligt händer det!!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-28 14:51:07 följande:

Vad kommer ni har för försäkring till era barn? Jag tycker det är en jäkla djungel det där. Har trygg hansa med killarna så det känns som det lutar åt det med W också, känner mig helt fruktansvärd som inte tecknat ngn barnförsäkring ännu. Hur tänker jag egentligen!!!

Vi har Folksam till Axel men har inte tecknat till Sally än, tänker på det varje dag. :-P Ska dock byta till Trygg-Hansa för honom och ta det till Sally också, den och If är de enda som ger ersättning vid neuropsykiatriska funktionshinder och jag har hört mycket gott om Trygg-Hansa generellt. Nu har vi inga ärftliga sjukdomar eller npf i släkten men maken skulle sannolikt fått en adhd-diagnos som barn. :-P Så lika bra att vara ordentligt försäkrad.
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2016-01-28 17:33:36 följande:

Pratade m neo i måndags å frågade för jag äter mediciner. Tyvärr fick jag inte :( hade så gärna velat hjälpa till men vi donerade stamcellerna iaf så något bra har vi gjort tillsammans jag å Lily :))

Vad synd! Jag får donera trots min medicin, tror att Levaxin är typ enda medicinen som är ok.
    Eleonor01 skrev 2016-01-28 17:36:36 följande:

Jag förlorade inte mycket blod förra gången å inte denna hellre. Hade dock ett järnvärde på 98 efter förlossningen. Ta en tablett varannan dag i två veckor så kommer du på banan igen. Eller lite mindre kanske. Tror din mage skulle klara det, speciellt om funnits tar det varje dag?

Vågar inte chansa förrän jag är av med hemorrojderna, normal mage är liksom för hårt just nu. :-P Men vi får se sen när det gett med sig.
  • qatteriin

Tack för svaren om donation! Jag har funderat på hur det går till praktiskt men kom på att det säkert är olika från region till region. Men nog borde man kunna hyra pump för det? Jag har ju en men som sagt utan flaskor för tillfället...

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-28 20:46:46 följande:

Usch, nu går orostankarna på högvarv. W har fått ligga i bara blöjan ikväll och sprattla på en filt, hon brukar lätt bli kall om hon får ligga så för länge men när jag kände på henne kändes hon så varm. Tog en temp som visade 37,5. Hoppas den inte stiger, dock verkar hon lite febrig och glansig i ögonen. Nu ligger hon och tuttar vid bröstet.

Pluttan! Hoppas det bara är en tillfällig temphöjning. <3
  • qatteriin
    elinville skrev 2016-01-28 20:55:11 följande:

27/1 kl 7:43 föddes så vår Vidar <3

Vattnet gick 26/1 kl 23:00, preciiiis när vi skulle gå o lägga oss. Hade då fått hinnsvepning på morgonen o var då 2 cm öppen men med 2 cm lång tapp. Bebisen hade bajsat i vattnet och eftersom han fortfarande lågt högt o rörligt hos BM på morgonen skulle v in direkt och vi fick inte åka hem igen.

På förlossningen blev vi kvar och eftersom bebisen trots vattenavgång ff låg högt och rörligt fick jag bara ligga i sängen och inte alls vara uppe och röra mig. Kl 01 kom värkarna igång som visade sig var heeeemska pinvärkar. Dom kom ofta, varade länge och var hemska att hantera enbart liggandes men gjorde inte ett skit vare sig för att trycka ner bebis eller öppna mig. Till sist efter jag i panik skrikit att det här kommer aaaldrig att gå, jag döööör var han ca kl 05 så pass ruckbar att jag fick upp o röra mig, men då var jag ff bara öppen 2 cm och med 2 cm lång tapp - precis som på morgonen! Nu började dock värkarna ta ordentligt så jag kunde börja med lustgas, och på 1-2 värkar var jag öppen 7 cm och fick krystvärkar och plötligt var det dags att krysta. Fick krysta länge för huvudet låg diagonalt. Blev lite "bråttom" för hjärtljuden gick ner vi varje krystvärk. Huvudet åkte ner vid varje värk men flög upp igen så fort jag slutade krysta. De började bli prat om sugklocka men till sist kom huvudet över sista kanten o nästa värk var han ute!! Från 2 cm till ute på ca 1 timme o 45 min! Två små stygn var allt som behövdes och både jag och Vidar mår jättebra! :))

Helt klart min värsta förlossning av mina tre, tur det var sista ;))

Grattis till lillen!! Vilken förlossning, jösses!
  • qatteriin
    kindofnothing skrev 2016-01-29 03:18:51 följande:

Vilken bra idé, det kan jag verkligen tänka mig göra! Hur lång tid brukar det ta innan man vet om amningen fungerar? Har ju massa mjölk nu iaf men han är bara en vecka.

Jag tänker mig att det är när man känner att det är oproblematiskt! För mig dröjde det tre månader med sonen och då var det ju för sent. Men kolla med ditt närmsta sjukhus så får du säkert svar! De brukar vara så tacksamma när folk vill donera.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-29 03:32:09 följande:

Gud jag är så trött. Arvid sov 1 1/2 timme och har nu hållit låda i två. Stackarn har nog ont i magen. Äter och kräks om vartannat. Sambon har gått och lagt sig i soffan efter att ha försökt han med, ändå bara tutten som duger. Jag var tvungen att lägga ner honom för att gå på toaletten nu.

Tuttarna gör ont och jag är så himla deppig just nu. Hoppas detta är tillfälligt!

Usch vad jobbigt, hoppas natten blev bättre efter det!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)