-
aha... jag tänker lämna amningskudden hemma, har inte ens funderat på babynestet, det ska finnas att låna på bb, men det kanske blir tryggare för bebisen att komma hem sen om babynestet redan är inbott? Det får nog åka med i bilen iaf, precis som babyskyddet får göra. Hur ska du göra med typ bärsele/bärsjal?WiMe06 skrev 2015-11-24 13:12:07 följande:Tänker nog inte packa för att stanna på neo den här ggn, isåfall får sambon åka hem och hämta saker. Här brukar dem säga att man får åka hem efter 2-3 dygn om allt är bra, säkert tidigare om man är omföderska så tänker att jag packar för det, men det känns ju som det blir jättemkt saker ändå. -
Jag tycker egentligen inte att han behöver vara med hos bm, mer än på inskrivning, kub och RUL, Men däremot hade jag som sagt önskat att han var lite engagerad i nåt som har med bebis att göra.amalie79 skrev 2015-11-24 12:48:06 följande:Min sambo var med på föräldrautbildningen och häromdagen hos bm. De andra besöken har han inte varit med på- men det är för att jag inte tycker han behöver, för mig är det liksom bara kolla hälsan, tack, hej. Onödigt han också måste vara ledig för det liksom, räcker med att jag måste ta av min flex till det.
Annars är han ganska engagerad. Han försöker förstå vad jag känner, och han googlar barnvagnar, väljer kläder och försöker peppa mig. Han är iaf inte mindre engagerad än mig. Han vet ju lite mer än mig om vad som är nödvändigt, onödigt, osv.
-
Vill bara skriva tack för alla förstående kommentarer. Det har verkligen vart till ett jätte stöd, att få perspektiv på saken, genom att höra hur ni andra har det samt att bara få bekräftat att någon annan känner likadant har verkligen hjälpt mig genom denna dag. Sen om sambon kanske fick sig ett uppvak igår återstår att se, men jag känner att jag klarar av att hantera hans ointresse lite bättre nu efter alla era fina ord. TACK! -
Det är så märkligt att det är så olika på olika platser i Sverige. På de BB som jag har som förstahandsalternativ så är det en självklarhet att partnern får stanna, det finns familjerum så att man även kan ta dit syskonen om man så önskar. Snacka om att jag skulle känna mig ENSAM om jag skulle behöva ligga kvar med bebis själv på BB. Känner mig väldigt lyckligt lottad att inte behöva oroa mig för att min partner inte får plats.Blgebo skrev 2015-11-24 18:12:01 följande:De får stanna på de ställen där det finns plats. I Falun finns i stort sett bara enkelrum på BB, det finns två salar man ibland dubbelbelägger med två mammor istället. Hamnar man inte på BB så är det på patienthotellet, och där är bara enkelrum. Nej, här kör en barnläkare undersökning på de barnen som ska gå hem den dagen, eller de barn som "det är ngt med". Inget val man som förälder bör göra. I Sverige vill vi att man gör en barnläkarundersökning efter 48h ålder (PKU tas också vid 48h). Går man på den på BB så behöver man inte till läkare på BVC direkt sen. Däremot går många och väger och mäter rätt ofta i början på BVC, men det gör man som man vill med. Första besöket på BVC är oftast inom en vecka. Många gånger gör de hembesök första besöket och tar med våg, men vill man inte att de gör det, så kan man gå dit istället. Vi har kört båda varianterna. -
Hur har det gått för dig idag? Hoppas att allt såg bra ut...CarolinaH skrev 2015-11-23 22:49:14 följande:Var på vanlig kontroll hos BM i dag. Tog upp att jag haft väldigt ont i högra revbenen ett bra tag nu och att jag upplever att jag får svårt att andas. Och att jag sedan i torsdags svimmat tre gånger av att jag inte får luft.
Det blev en väldans fart på henne. Extra prover togs, hon diskuterade fram och tillbaka med läkaren. Det slutade med att jag ska åka till förlossningen i morgon. Och minsta lilla känning ska jag åka in akut.
Fick inte veta alls vad som kommer att ske i morgon. Kan inte riktigt låta bli att bli väldigt nervös och lite orolig. Är bara i 33+1 just nu. Bf 9/1. Hoppas på att bebisen får stanna så länge som möjligt i alla fall.
-
På ett sätt den bästa nyheten du kunde få, det har vart ett jätte problem och därför har du mått skitdåligt av det, men det har redan löst sig! skönt att allt gick bra!!CarolinaH skrev 2015-11-24 23:17:48 följande:Jodå det gick bra. De misstänkte först havandeskapsförgiftning.
Blev kopplad till CTG i 30 min. Somnade nästan av de harmoniska hjärtljuden. Här läkaren jag träffade läste igenom min journal och fick höra hur bebis låg på tillväxt UL förra veckan fick hon nästan en chock över att jag inte åkt in akut. Vid rul i v18 låg bebis nästan på tvären. Det visade sig att den legat kvar så sedan dess och typ "fastnat" allt eftersom den växt. Och nu pressat och kämpat för att vända sig. Därav den extrema smärtan och andnöd. Men nu har den vänt sig i kronbjudning så fint så. Det bekräftades även med ett UL i dag. Så nu kan jag åter igen andas och förhoppningsvis få sova ordentligt.
De hälsade mig en trevlig jul och välkommen åter efter nyår. -
men du kommer inte tappa bebisen, jag förstår dock känslan. Jag fick ju min kompis nyfödda bebis i famnen ca 1 min efter hon var född och fick trava med barnläkaren ner till neotalen med henne. Jag var såååå rädd att jag skulle tappa eller snubbla. Har ni något BB som har platsgaranti för partnern hos er? Kanske ska du välja det? Föreläsaren på förlossningsutbildningen sa iaf att föda i jan/feb var de bästa månaderna man kan föda för då är det färre som föder, kanske en liten tröst iaf.amalie79 skrev 2015-11-25 08:05:43 följande:Precis...det är det jag oroar mig för med. Det är ju han som vet hur man hanterar en sådan där liten sak. Jag fattar att man kan få hjälp med det man är osäker på, men jag kommer vara rädda att ha sönder den där lilla eller jag kommer tappa den på golvet eller någonting, jag som är så klantig. -
Lek mers outlet hade förvånansvärt billiga babyskydd, i vart fall 50% på dem. Nu vet jag ju att det bara finns norr om Stockholm. Har ingen aning om man kan ringa till dem och fråga om det finns det man ha och att de ev skickar om man betalar det osett. Kolla även deras outlet online. Om man ska köpa begagnat ska man kolla tillverkningsdatumet på babyskyddet, rekommendationen är ju att man inte ska börja använda ett babyskydd som är över 5 år.minahjärtan0609 skrev 2015-11-25 10:09:27 följande:Håll koll på jollyroom de har erbjudanden lite då och då. Även Nids4kids kan ha bra erbjudanden. Man måste ju inte köpa det dyraste på babyproffsen.
Finns det inte någon fb-sida för babyskydd precis som det gör för barnvagnar? -
Skönt att du inte är orolig, det bästa du kan göra för lillan. Bra att de har koll på er. Ja vi vill ju inte ha några december barn i denna grupp ;) Så låt henne få så mkt näring hon bara kan i din mage! Håller tummarna för er.Eleonor01 skrev 2015-11-25 10:49:05 följande:Tul idag å tösen minskar... - 9% förra gången å -16% denna så nytt tul om två veckor igen... Jag är inte alls orolig. Alla organ å dylikt funkar som det ska så om hon föds mindre gör absolut inget. 8 veckor kvar.... Må tiden gå fort till jul å sedan stanna en stund :)
-
Visst är det så, men att inte oroa sig är lättare sagt än gjort! Nä usch, tänk om det blir en häffaklump man ska föda fram....Eleonor01 skrev 2015-11-25 12:48:46 följande:Tack! Nä det lönar sig inte att oroa sig varken för mig eller tösen. Läkarna har full koll å hon ser frisk ut så då är jag nöjd att det inte blir en gigant som ska föddas fram hellre för trots allt ska den ju ut för eller senare :)